Het leken telkens wel provocaties van BMW's hoofdontwerper Adrian van Hooydonk. Maar waren modellen als de BMW XM en de BMW i7 echt mooi? Mwah, drukken we ons voorzichtig uit. Houd je niet van het huidige design, dan moet je nog twee jaar geduld hebben. Vanaf 2025 krijgt BMW een nieuwe designtaal, die met gevoel voor het roemrijke verleden ‘Neue Klasse’ werd genoemd. De Vision Neue Klasse - een voorbode van wat ons te wachten staat - knipoogt dus naar de jaren zestig! Maar wel met elektromotoren en een krankzinnig dashboard.
Retro in een modern jasje
Het conceptmodel heeft met een kleine dosis gezonde fantasie wel wat weg van de 'oude Neue Klasse’. Bijvoorbeeld bij de aflopende motorkap die uitkomt bij de kenmerkende BMW-nieren. Al zitten die niet meer tussen de koplampen, maar beslaan ze de hele breedte van de auto. De ronde koplampen zijn vervangen door moderne led-strips. Ook leuk: bij de C-stijlen is de Hofmeister-knik terug, net als in de Neue Klasse waarop dit designfoefje voor het eerst werd toegepast.
De verbrandingsmotoren die in de oude Neue Klasse werden gebruikt, zien we uiteraard niet terug bij de nieuwe Neue Klasse. De twee auto’s die BMW wil introduceren op basis van dit studiemodel krijgen een volledig elektrische aandrijflijn. Het gaat dan om een elektrische variant van de BMW 3-serie en een elektrische suv. Het BMW Vision Neue Klasse-model verwijst uiteraard naar de eerstgenoemde en zou weleens in grote lijnen kunnen lijken op jouw toekomstige elektrische 3-serie.
Het nieuwe iDrive
Uiterlijk en designtaal mogen dan naar het verleden verwijzen, technisch is de BMW Vision Neue Klasse uiteraard hypermodern. Je kunt dan ook spreken van het nieuwe iDrive. Daarbij lijkt minimalisme hoog in het vaandel te staan. Een dashboard heeft de BMW eigenlijk niet meer, je ziet alleen een groot touchscreen naast het bijzonder gevormde stuur. Ze lijken in München wel inspiratie te hebben opgedaan bij Tesla. Misschien hopen ze dat ze door deze imitatie met hun nieuwe 3-serie wat Tesla Model 3-klanten kunnen wegsnoepen …
De informatie op het touchscreen is ook te verplaatsen naar de voorruit met een techniek die BMW ‘Panoramic Vision’ noemt. Hiermee creëert BMW een soort enorm head-up display.
Sneller laden, grotere actieradius
De ontwerptaal van de Vision Neue Klasse wijst de weg naar de komende jaren. Daarbij belooft BMW dat de EV’s 30 procent sneller kunnen laden, een 30 procent grotere actieradius hebben en daarbovenop 25 procent efficiënter zijn. Dat is volgens BMW onder andere mogelijk door het gebruik van ronde batterijcellen die tot 20 procent meer energiedichtheid bieden.