Volgens cijfers van de RAI Vereniging waren er op 1 januari 2024 bijna 9,45 miljoen auto’s geregistreerd in Nederland. En dan gaat het alleen nog om personenauto’s. Er rijden ook nog duizenden bestelwagens, vrachtwagens en autobussen over de snelweg. Vind je het gek dat we zo vaak in de file staan.
Het is een twijfelachtige eer, maar de plek waar je de meeste kans hebt om in de file te belanden, is de A27 tussen Lexmond en Werkendam. Dat was in 2022 ook al het geval. Plek 2, 3 en 4 zijn allemaal nieuw in de filelijst.
File top 10 2023
A27 Utrecht -> Breda (tussen Lexmond en Werkendam)
A27 Breda -> Utrecht (tussen Geertruidenberg en Gorinchem)
A58 Breda -> Eindhoven (tussen Moergestel en Oirschot)
A2 Den Bosch -> Utrecht (tussen knooppunten Empel en Kerkdriell)
A4 Den Haag -> Rotterdam (tussen Den Haag-Zuid en de Ketheltunnel)
A2 Utrecht -> Den Bosch (tussen Geldermalsen en knooppunt Deil)
A15 Rotterdam -> Nijmegen (tussen Hendrik Ido Ambacht en Sliedrecht)
A27 Almere -> Utrecht (tussen De Bilt en knooppunt Rijnsweerd)
A50 Arnhem -> Eindhoven (tussen knooppunt Ewijk en knooppunt Bankhoef)
A20 Gouda -> Hoek van Holland (tussen knooppunt Terbregseplein en Kleinpolderplein) * bron: RAI Vereniging en ANWB
Aantal auto’s in Nederland door de jaren heen
Aan de hand van de cijfers van de RAI Vereniging is ook te zien hoe het wagenpark in Nederland zich ontwikkeld heeft door de jaren heen. Dit begon bijna 125 jaar geleden in 1900 met 200 auto’s. Tien jaar later was dit vertienvoudigd, en in 1940 reden er al 100.000 auto’s rond in Nederland. Dit aantal zakte naar 30.000 in de Tweede Wereldoorlog, maar groeide in de wederopbouwjaren weer snel.
In 1965 reden er voor het eerst meer dan een miljoen auto’s (1.272.000 stuks) in Nederland. Aan het begin van de jaren negentig was dit aantal al gestegen tot meer dan 5 miljoen auto’s. Negen jaar geleden werd de mijlpaal van 8 miljoen personenauto’s bereikt, en zes jaar later waren er 9 miljoen personenauto's met Nederlands kenteken.