CUV? Wat is dat nu weer? De afkorting staat voor Crossover Utility Vehicle en slaat dus op de Hyundai Bayon. In de eerste helft van 2024 werden volgens Bovag 556 nieuwe exemplaren geregistreerd. Hiermee is het de op twee na minst populaire Hyundai op benzine. Alleen de Hyundai i30 en de Hyundai Santa Fe deden het nog minder (114 respectievelijk 96 registraties).
Veel consumenten zijn de Bayon vergeten of willen hem simpelweg niet. Dat Hyundai de modelnaam officieel met hoofdletters schrijft, heeft niet geholpen. Tijd voor een facelift!
Ons geheugen is ook niet meer wat het geweest is. We moesten een plaatje van de uitgaande Bayon erbij pakken om de verschillen met de nieuwe Hyundai Bayon te zien. Wat vooral opvalt, is de seamless horizon lamp aan de voorzijde. Weliswaar een vermoeiende marketingterm voor iets simpels als een lichtstrip, maar het moet gezegd worden: het staat hem goed. De Bayon lijkt nu meer op de Hyundai Kona, een model dat met 3560 registraties in het eerste halfjaar van 2024 wél een hit is.
De voor- en achterbumper zijn opnieuw ontworpen en de crossover staat op 16-inch lichtmetalen wielen (vanaf Comfort) met een fris design. De verticale achterlichten waren er al, evenals de rode strip die ze met elkaar verbindt. Die geeft overigens geen licht zoals wel het geval is bij de ledstrip op de neus.
Geen gloeilampjes meer
In het interieur is veel bij het oude gebleven. Het 4,2-inch gedeeltelijk digitale instrumentarium vervangt Hyundai tegen een meerprijs door een groter exemplaar van 10,25 inch dat volledig digitaal is en er afhankelijk van de rijstand anders uitziet. Het centrale scherm (met standaard navigatie) heeft dezelfde maat.
Met de nieuwe Hyundai Bayon hoef je minder vaak naar de dealer. Software-updates vinden namelijk voortaan over-the-air plaats. Verder heeft Hyundai de nog resterende gloeilampjes in het interieur vervangen door modernere ledverlichting.
Hyundai Bayon (2024) prijs
De uitzwaaiende Bayon was leverbaar vanaf 25.995 euro. Voor zijn opvolger vraagt Hyundai 1000 euro meer, minimaal 26.995 euro (i-Motion). Daarvoor krijg je een mild hybride-auto (zonder stekker) met 100 pk. Airconditioning, een 10,25-inch centraal scherm met navigatie en een achteruitrijcamera zijn standaard.
Als je 29.295 euro neertelt voor de Comfort, vervangt Hyundai de 15-inch stalen wieltjes van de basisuitrusting voor fraaiere 16-inch lichtmetalen velgen met bredere banden. Het kleine gedeeltelijk digitale instrumentarium verdwijnt. Daarvoor in de plaats komt het grotere volledig digitale instrumentarium (10,25 inch). De verlichting aan de voorzijde wordt volledig uitgerust met ledtechnologie.
Topuitvoering is de Premium, vanaf 31.295 euro. Dan krijg je onder meer een Bose-geluidssysteem met 7 luidsprekers en een subwoofer, climate control, privace glass en waarschuwingssysteem voor de dode hoek. Deze versie is ook leverbaar met een schuif-/kanteldak (Premium Sky).
Je kunt kiezen uit vier nieuwe carrosseriekleuren: lumen grey pearl, meta blue pearl, vibrant blue pearl en lucid lime metallic. Die laatste kleur neigt naar gifgroen en springt eruit. Maar of dat voldoende is om de CUV uit de vergetelheid te trekken, is nog de vraag.