Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Concurrentiestrijd op stoom: ook Opel wil jou blij maken met een EV van 25.000 euro

Steeds meer automerken hebben door dat de consument zit te wachten op betaalbare elektrische auto’s. Het volgende merk dat een EV van ongeveer 25.000 euro wil ontwikkelen, is Opel. Het merk doet hierbij een beroep op de verschillende platforms binnen de Stellantis-groep.

Dat zegt Opel-CEO Florian Huetll tegen het Britse Autocar. De nieuwe elektrische auto komt in het modellengamma onder de Opel Corsa Electric. Daarmee wil Opel zich opnieuw melden in het A-segment, waar het eerder actief was met de Opel Adam en de Opel Karl. Volgens Huetll stelt Opel dit als doel omdat goedkope elektrische auto’s een ‘steeds groter wordende aantrekkingskracht’ krijgen op consumenten.

Drukker wordend segment

De nieuwe elektrische stadsauto van Opel moet de concurrentiestrijd aangaan in een steeds drukker wordend segment. De Citroën ë-C3 heeft de primeur, maar ook voorbeelden als de Volkswagen ID.2, de Renault 5, de Kia EV2, de Fiat Panda, de Skoda ‘Small’ en de Cupra Raval komen in de komende jaren op de markt.

Kleinere batterij is de sleutel

Volgens Huetll is een van de belangrijkste onderdelen een kleinere batterij waar desondanks net zoveel energie in kan worden opgeslagen als nu. Dit moet worden bereikt door een andere celconstructie. Hierdoor wordt de auto lichter en meer binnenruimte gecreëerd zonder kostbare actieradius op te offeren. Tevens brengt het de productiekosten omlaag en zorgt tijdens de productie voor minder broeikasgassen.

Welk platform Opel van Stellantis wil gebruiken, is nog niet duidelijk. De Duitsers hebben meerdere opties. Zo kan gekozen worden voor het aankomende STLA Small-platform, waar meerdere compacte Stellantis-modellen vanaf 2026 op staan. Dit platform is geschikt voor auto’s van het A- tot het C-segment en kan accupakketten tussen 37 kWh en 82 kWh kwijt.

Een andere mogelijkheid is het nieuwe Smart Car-platform van de Citroën ë-C3. Topbaas Thierry Koskas gaf bij de introductie aan dat het platform ook door de andere merken kan worden gebruikt. Renaud Tourte - de man die bij Stellantis het omvangrijke Smart Car-project leidt - heeft het zelfs concreet over 7 aanstaande modellen die het platform gaan gebruiken. De nieuwe Opel kan daar zonder meer een van zijn.

Nog goedkoper niet mogelijk

Verschillende merken hebben hun ambitie uitgesproken om naast de EV van 25.000 euro een nog goedkoper exemplaar te ontwikkelen. Denk bijvoorbeeld aan de Volkswagen ID.1. Citroën heeft al bevestigd dat er een goedkopere optie van de ë-C3 komt van om en nabij de 20.000 euro. Opel ziet dit niet als een mogelijkheid, aldus Huetll: “Het doel van € 20.000 is volgens mij onhaalbaar. De materiaalkosten zijn te hoog.”

opel-corsa-2023-1

Klaar voor de volgende stap?

Deel artikel

Alle artikelen

Zo bereikt de DS no.8 (2025) zijn indrukwekkende actieradius van 750 km

Zo bereikt de DS no.8 (2025) zijn indrukwekkende actieradius van 750 km

Autonieuws
 Dit maakt de Zeekr 7X (2025) het neusje van de zalm op EV-gebied

Dit maakt de Zeekr 7X (2025) het neusje van de zalm op EV-gebied

Autonieuws
92 procent van EV-rijders wil niet terug naar benzineauto

92 procent van EV-rijders wil niet terug naar benzineauto

Autonieuws
Ontdek meer