Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Coalitieakkoord: 130 km/h keert terug (en toch blijf jij liever 100 km/h rijden)

In 2020 ging de maximumsnelheid op de snelweg tussen 06:00 en 19:00 uur van 130 naar 100 km/h. De formerende partijen willen dit terugdraaien, staat in het coalitie-akkoord. Maar juich niet te vroeg, want met de huidige torenhoge brandstofprijzen is 130 km/h rijden allesbehalve een lolletje.

In het coalitieakkoord van PVV, NSC, VVD en BBB staat het nu zwart op wit: "De maximumsnelheid op de snelweg wordt – daar waar dat kan - verhoogd naar 130 kilometer per uur." De beoogde regeringspartijen hadden eerder al aangeklopt bij de ministeries van Infrastructuur en Waterstaat en van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit om te onderzoeken welke consequenties dit zou hebben.

De symboliek druipt van de maatregel af. Maar inspelen op de buikgevoelens van het volk is de vier partijen niet vreemd. Het volk juicht, maar hun bankrekening krimpt. Want 130 km/h rijden is met de huidige brandstofprijzen behoorlijk duur.

Naar 100 km/h voor stikstofruimte

Het kabinet Rutte besloot eerder om de maximumsnelheid overdag te verlagen naar 100 km/h. Rutte van de vroemvroempartij VVD noemde de beslissing destijds ‘een echte rotmaatregel’ en iets waar hij ‘ongelooflijk van baalde’. Maar met de maatregel kon de stikstofuitstoot worden teruggedrongen, waarmee er ruimte ontstond voor andere belangrijkere zaken, zoals het bouwen van nieuwe woningen en de aanleg van wegen.

De effecten van de verlaging blijken echter tegen te vallen. Zo zei Wim de Vries - hoogleraar stikstofeffectanalyse van de universiteit van Wageningen - tegen het AD dat het terugdringen van de maximumsnelheid op papier slechts voor 0,2 procent reductie van de uitstoot van stikstof zorgt. Volgens De Vries wordt de natuur dus amper geholpen door de maatregel.

Benzineverbruik 100 km/h vs 130 km/h

Of de maatregel de natuur spaart mag dan twijfelachtig zijn, zeker is wel dat je auto een stuk zuiniger is bij 100 km/h. Gemiddeld rijdt een auto met een verbrandingsmotor tussen de 15 en 25 procent zuiniger ten opzichte van 130 km/h.

coalitieakkoord-130-kmh-keert-terug-en-toch-blijf-jij-liever-100-kmh-rijden-2024-05

Stroomverbruik 100 km/h vs 130 km/h

Bij elektrische auto’s is het verschil nog groter. Hoe meer je de snelheid opvoert, hoe harder de actieradius naar beneden holt. Kijk maar eens naar de getallen uit onze actieradiustest. Het is niet zeldzaam dat de actieradius van een EV die 130 km/h rijdt bijna 50 procent minder is dan met een snelheid van 100 km/h.

coalitieakkoord-130-kmh-keert-terug-en-toch-blijf-jij-liever-100-kmh-rijden-2024-07

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikelen

Cupra Terramar (2024) onderscheidt zich van Tiguan, maar één ergernis is hetzelfde

Cupra Terramar (2024) onderscheidt zich van Tiguan, maar er is één overeenkomst

Autonieuws
Hyundai's antwoord op EV-crisis: elektrische auto's met 800 km bereik en extra hybrides

Hyundai's antwoord op EV-crisis: elektrische auto's met 800 km bereik en extra hybrides

Autonieuws
Waarom niemand jaloers hoeft te zijn op de nieuwe baas van Polestar

Waarom niemand jaloers hoeft te zijn op de nieuwe baas van Polestar

Autonieuws
Ontdek meer