Je zou denken dat een sportief automerk als BMW dolblij is dat e-fuels de verbrandingsmotor toekomstbestendiger maken. Synthetische brandstoffen worden tenslotte gemaakt met behulp van groene stroom en ontlopen zo het naderende EU-verbod op nieuwe auto’s met een verbrandingsmotor.
Einde van de verbrandingsmotor
Maar BMW-directeur Oliver Zipse waarschuwt dat een uitzondering voor e-fuels evengoed het einde kan betekenen van de verbrandingsmotor.
Oliver Zipse legt uit: “Er zijn momenteel veel aanwijzingen dat de Europese commissie streeft naar een nep-oplossing waarbij het verbod op verbrandingsmotoren wordt versoepeld door simpelweg open te staan voor e-fuels. Maar als de EU verder niets doet om de opmars van CO2-arme brandstoffen te versnellen en het gebruik ervan praktisch te maken, zou dit een opzettelijk verbod op verbrandingsmotoren via de achterdeur zijn.”
De BMW-directeur heeft een punt: de EU kan e-fuels wel toestaan, maar als je deze brandstof vervolgens nergens kunt tanken, heb je er nog niets aan. Wij vinden het overigens fascinerend dat zijn waarschuwing leest als een zure, maar keurig verwoorde Facebook-reactie zoals je oom die kan tikken. Maar we hebben het hier dus over de directeur van BMW.
Verbod op verbrandingstechnologie is verkeerd
BMW is een van de automerken dat niet verkondigt wanneer het denkt te gaan stoppen met verbrandingsmotoren. Zipse: “Wij blijven van mening dat een verbod op verbrandingstechnologie verkeerd is.”
Vanaf 2035 mogen er in Europa geen nieuwe auto’s met een verbrandingsmotor meer worden verkocht, behalve als ze e-fuels gebruiken.