Niet Nio, maar Tesla was het eerste merk dat begon met batterij wisselen met de Tesla Model S. Maar de Amerikanen zagen er toch vanaf en zetten in plaats daarvan in enorm tempo een wereldwijd snellaadnetwerk neer. Voorlopig is Tesla daarmee erg succesvol, maar laten we eens kijken hoe Nio in het gat springt dat Tesla achterliet.
Nio's budgetmerk Onvo naar Nederland
We doen in Europa wel eens lacherig over de wisselstations van Nio. Het zijn er negen in Nederland en daarmee zijn we nog rijkelijk bedeeld. In het veel grotere Duitsland zijn het er ook maar negen. En in België nul ... Maar in China gaat Nio voortvarender te werk. Daar kun je al op 2400 plekken de lege batterij van je elektrische Nio omwisselen voor een volle.
En nu komt het: steeds meer merken hebben interesse in dit 'swappen'. Nio past zijn stations dan ook telkens aan en heeft inmiddels al het lintje doorgeknipt van de vierde generatie wisselstations. Het belangrijkste is dat de nieuwe stations ook geschikt zijn voor andere merken.
Om te beginnen voor Nio's budgetmerk Onvo, dat (waarschijnlijk al in 2025) ook naar Nederland komt. Maar ook concerns als Geely, Chery en het bij ons onbekende FAW, GAC en Changan haken aan met hun elektrische modellen.
Batterij wisselen elektrische Volvo
Geely gaat meer auto's bouwen waarbij je kunt wisselen van batterij. En dan wordt het echt interessant, want het is aannemelijk dat Geely de techniek daarom ook beschikbaar maakt voor de dochtermerken die in Europa populair zijn. En dan komen Volvo en Polestar in beeld en is het wisselen van de batterijen ineens geen niche meer.
Kijk dus niet raar op als je over een paar jaar met jouw Volvo of Polestar langs een accuwisselstation kunt rijden om je lege accu om te wisselen voor een vol exemplaar.
Nieuwe batterij in iets meer dan 2 minuten
Het grote voordeel van de wisseltruc is natuurlijk dat het veel sneller gaat dan het opladen van de batterij. Hoewel ook dat steeds sneller kan, is het zelfs bij de aller-allersnelste snellaadpaal onmogelijk om in exact 2 minuten en 24 seconden de batterij weer vol te laden.
En dat is precies de tijd die Nio's nieuwe batterijwisselstations nodig hebben om te swappen. Nauwelijks langer dan een tankbeurt, precies wat de gehaaste automobilist wil. En de kans dat de volle batterijen op zijn, is klein. Eén station is geschikt om 480 wissels per dag uit te voeren.