Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Alfa Romeo wil geen liefhebbersmerk meer zijn en mikt op een verstandig familie-imago

Wil je iets treurigs zien? In 2001 verkocht Alfa Romeo wereldwijd ruim 200.000 auto's, vorig jaar nog maar 25.964. Van moederconcern Stellantis krijgt Alfa tien jaar de tijd om zich te bewijzen. Lukt dat niet? Dan is het klaar. En dus moet het imago van de Italiaanse fabrikant op de schop.

Engelse Alfa-kopers zijn mannen van middelbare leeftijd, vertelt Alfa Romeo UK-topman Damien Dally aan Autocar, maar om te groeien moeten ook gezinnen en vrouwen voor het Italiaanse merk kiezen. "Dat is een uitdaging voor Alfa Romeo, aangezien we worden gezien als een sportief merk." Dus moet het imago anders, vindt Dally, van een emotioneel merk naar een rationeel merk. Op het hoofdkantoor van Alfa Romeo in Turijn zijn ze er druk mee. Naar verluidt werkt een team van bijna vijftig experts aan de ommezwaai.

Compacte Alfa Romeo-suv op basis van Peugeot 2008

Tot en met 2030 introduceert de fabrikant ieder jaar een nieuw model. Na de Tonale in 2022 is dat de 'Brennero' in 2023, een compacte suv op Peugeot 2008- en Opel Mokka-basis. Er komt dus ook een elektrische variant van, met 136 pk en een actieradius van maximaal 345 kilometer. Na volgend jaar krijgen we de nieuwe Giulia zien (Alfa houdt vast aan grote sedans), de opvolger van de Stelvio, een nóg grotere suv dan dat en mogelijk een compact modelletje in Mito-formaat. Aan sportauto's gaat Alfa Romeo voorlopig niet beginnen. Die zijn te niche, zegt Dally.

Klaar voor de volgende stap?

Deel artikel

Alle artikelen

Zo bereikt de DS no.8 (2025) zijn indrukwekkende actieradius van 750 km

Zo bereikt de DS no.8 (2025) zijn indrukwekkende actieradius van 750 km

Autonieuws
 Dit maakt de Zeekr 7X (2025) het neusje van de zalm op EV-gebied

Dit maakt de Zeekr 7X (2025) het neusje van de zalm op EV-gebied

Autonieuws
92 procent van EV-rijders wil niet terug naar benzineauto

92 procent van EV-rijders wil niet terug naar benzineauto

Autonieuws
Ontdek meer