Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Afremmen, alstublieft! Dit is waarom je in de stad straks nog maar 30 km/h mag

Heb je al moeite om je in de stad aan de limiet van 50 km/h te houden, dan gaan Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht het je nog lastiger maken. De vier grote steden willen zo snel mogelijk toe naar een maximumsnelheid van slechts 30 km/h.

Op bijna de helft van de wegen in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht geldt overigens al een limiet van 30 km/h. Maar nu het steeds drukker wordt in de steden, is dat niet meer voldoende. De Amsterdamse wethouder Egbert de Vries vertelt aan het AD dat "80 procent van het aantal verkeersslachtoffers" op 50 km/h-wegen valt. "In het verleden hebben we de auto te veel ruimte gegeven in de stad, nu staat leefbaarheid voorop. Willen we voetgangers en fietsers beter beschermen, dan moeten we actie ondernemen."

Op 30 km/h-wegen zijn verkeersdrempels nu nog verplicht

De vier steden vragen het kabinet de verkeersregels zo snel mogelijk aan te passen. Op 30 km/h-wegen zijn verkeersdrempels nu nog verplicht, maar als straks alle wegen in de grote steden die limiet krijgen, is dat een onwerkbare situatie. "Hulpdiensten kunnen dan niet snel genoeg ter plaatse zijn", geeft De Vries als voorbeeld. Als steden nu 30 km/h-wegen zonder drempels aanleggen, zijn ze juridisch aansprakelijk bij eventuele ongevallen.

Amsterdam en Utrecht hebben al besloten om naar 30 km/h te gaan

Amsterdam heeft al aangekondigd dat vanaf 2023 de meeste wegen in de stad naar 30 km/h gaan. In Utrecht is de beslissing ook reeds gevallen. 30 km/h wordt daar de norm. Als de helft van alle 50 km/h-wegen naar 30 km/h gaat, dan gaat het aantal doden en gewonden binnen de bebouwde kom met 20 tot 30 procent omlaag, zo becijferde de SWOV.

Klaar voor de volgende stap?

Deel artikel

Alle artikelen

Zie je nou wel dat goedkope EV's scoren? Populairste auto China ook naar Nederland

Zie je nou wel dat goedkope EV's scoren? Populairste auto China ook naar Nederland

Autonieuws
Toyota betaalt voor jou de bpm-verhoging: soms is dat een bedrag van niks

Toyota betaalt voor jou de bpm-verhoging: soms is dat een bedrag van niks

Autonieuws
In deze landen hebben EV-rijders de meeste actieradiusstress

In deze landen hebben EV-rijders de meeste actieradiusstress

Autonieuws
Ontdek meer