Wat zou je doen als je jouw elektrische auto morgen moet verruilen voor een andere auto? Deze vraag stelde de Global EV Alliance aan 23.254 EV-bezitters in 18 landen waaronder Nederland. 92 procent zou weer voor een volledig elektrische auto kiezen.
Slechts 1 procent geeft aan te switchen naar een gewone benzine- of dieselauto en 4 procent blijft deels elektrisch rijden in de vorm van een plug-in hybride auto. De overige 3 procent van de ondervraagden weet het niet of heeft andere plannen.
EV-rijders hebben weinig te klagen
Het is niet verwonderlijk dat 92 procent van EV-rijders lekker blijft stekkeren, want uit hetzelfde onderzoek blijkt ook dat ze weinig te klagen hebben. Wanneer de enquête vraagt naar de nadelen van EV-bezit, stemmen veruit de meeste deelnemers dat er helemaal geen nadelen zijn.
Wel geven sommige EV-rijders schoorvoetend toe dat er te weinig snellaadpalen zijn, dat het opladen veel tijd kost en dat de actieradius tegenvalt. Bijna niemand geeft aan dat het moeilijk is om aan de nieuwe technologie te wennen.
Plannen waar je gaat opladen is geen gedoe
Het valt ons op dat maar weinig EV-rijders aangeven dat ze het teveel gedoe vinden om hun routes te plannen. En het is makkelijk om daar de verkeerde conclusie uit te trekken. Namelijk dat je zonder voorbereidingen kunt vertrekken en dat je altijd op magische wijze bij een snellaadstation belandt.
Maar uit de enquête blijkt ook dat 77 procent (!) van EV-rijders voor vertrek bepaalt waar hij of zij gaat opladen. Dus EV-eigenaren plannen hun route wel degelijk, maar beschouwen dat niet als ‘teveel gedoe’. Dit doet ons vermoeden dat de Global EV Alliance vooral welwillende EV-rijders heeft gesproken en maar weinig mopperende vertegenwoordigers die door hun baas onder dwang in een elektrische leaseauto zijn gedrukt...