Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Welk autolicht overdag?

Je rijdt op overdag door de stad en vraagt je misschien af of je verlichting moet voeren. Dat brengt ons automatisch bij de regels op het gebied van autoverlichting. Weet jij nog hoe het zit met verlichting? Tijd voor wat opheldering.

Verschillende soorten autoverlichting

Auto's zijn uitgerust met verschillende soorten verlichting, elk met een specifieke functie. Het is belangrijk om te begrijpen wanneer je welke verlichting moet gebruiken, zeker overdag. Hier zijn de belangrijkste types:

  • Stadslicht: dit licht is bedoeld om zichtbaar te zijn in de stad bij schemering of in slecht verlichte gebieden. Het is echter niet krachtig genoeg om 's nachts de weg te verlichten.
  • Dimlicht: dit is de standaard verlichting die je in de meeste situaties moet gebruiken, zowel overdag als 's avonds. Dimlicht zorgt ervoor dat je goed zichtbaar bent voor andere weggebruikers en helpt je om zelf goed te zien in het donker.
  • Grootlicht: grootlicht is bedoeld voor situaties waar er geen tegenliggers of voorliggers zijn. Het verlicht de weg op een veel verder en intensiever dan dimlicht, maar kan anderen verblinden.
  • Mistlicht: dit gebruik je alleen bij dichte mist, zware regen of sneeuw. Het geeft een bredere lichtstraal die dichter bij de grond blijft, waardoor je beter zicht hebt op het wegdek in slecht weer.
  • Dagrijverlichting: dit is de meest recente toevoeging aan de standaard verlichting. Overdag brandt het automatisch, maar biedt niet altijd voldoende licht in donkere omstandigheden. Daarover later meer.

Wat zijn de regels rondom autoverlichting?

In Nederland gelden er duidelijke regels voor het gebruik van autoverlichting. Overdag ben je niet verplicht om altijd verlichting te voeren, tenzij het zicht beperkt is door weersomstandigheden zoals mist, regen of sneeuw. Maar er zijn een paar uitzonderingen:

Dagrijverlichting: sinds 2011 zijn nieuwe auto’s standaard uitgevoerd met dagrijverlichting. Dit is meestal een zwakkere vorm van verlichting aan de voorkant van de auto, die automatisch aangaat zodra je de motor start. Het zorgt ervoor dat je auto beter zichtbaar is voor anderen. Let wel op, want bij niet alle auto’s branden dan ook de achterlichten.

Dimlicht: hoewel dagrijverlichting voldoende kan zijn bij goed zicht, wordt dimlicht aanbevolen in schemerige of regenachtige omstandigheden. Dimlicht zorgt voor betere zichtbaarheid en veiligheid en bovendien branden dan ook de achterlichten wat wel fijn is bij mist.

Mistlampen: deze mogen alleen gebruikt worden bij zeer slecht zicht, zoals bij dichte mist met een zicht van minder dan 50 meter. Het onterecht gebruiken van mistlampen kan je een boete opleveren, omdat ze andere weggebruikers kunnen verblinden.

Wat is dagrijverlichting?

Dagrijverlichting is ontworpen om overdag de zichtbaarheid van je auto te verbeteren. Het systeem werkt meestal automatisch en gaat aan zodra je de motor start. De lichtintensiteit is lager dan die van dimlicht en het brandt vaak alleen aan de voorkant van de auto. Dit betekent dat je achterlichten – afhankelijk van het model - niet branden wanneer je alleen op dagrijverlichting rijdt, wat in bepaalde omstandigheden gevaarlijk kan zijn.

Een veelvoorkomend misverstand is dat dagrijverlichting voldoende zou zijn in alle situaties. Hoewel het je auto overdag zichtbaarder maakt, is het belangrijk om te weten dat het in schemerige of donkere omstandigheden niet hetzelfde effect heeft als dimlicht. In het donker is dimlicht zelfs verplicht. Daarom is het altijd aan te raden om bij twijfel je dimlicht aan te zetten.

Automatische lichtsensoren zijn handig, maar niet perfect

Veel moderne auto's zijn uitgerust met automatische lichtsensoren. Deze sensoren detecteren de lichtomstandigheden buiten en schakelen automatisch de juiste verlichting in. Dat klinkt ideaal, maar in de praktijk werkt dit systeem niet altijd perfect. Er zijn situaties waarin de automatische sensor niet goed werkt door omgevingsfactoren zoals regen of mist. De sensor reageert op donker en licht en kan namelijk niet altijd beoordelen of het zicht beperkt is. In dergelijke gevallen is het verstandig om zelf het initiatief te nemen en je verlichting handmatig in te schakelen.

Vertrouw niet blind op automatische systemen

Hoewel de technologie voor autoverlichting zich steeds verder ontwikkelt, moet je altijd alert blijven. Automatische systemen zijn handig, maar je kunt er niet 100% op vertrouwen. Het is belangrijk om regelmatig zelf te controleren welke verlichting aanstaat. Zeker in veranderende lichtomstandigheden, zoals bij zonsopkomst of zonsondergang, kan het systeem niet altijd goed inschatten welke verlichting nodig is.

Daarnaast zijn er verschillen per automerk en model. Sommige auto's zijn beter uitgerust met geavanceerde lichtsystemen dan andere. Maar zelfs in de meest high-tech auto's moet je alert blijven.

De gevaren van onjuiste verlichting

Het verkeerd gebruiken van verlichting kan ernstige gevolgen hebben. Rijden zonder verlichting in slechte weersomstandigheden of schemering kan ervoor zorgen dat andere weggebruikers je over het hoofd zien. Dit verhoogt de kans op ongelukken, vooral in druk verkeer of op snelwegen.

Andersom kan het onterecht gebruiken van grootlicht of mistlampen andere weggebruikers verblinden, wat ook tot gevaarlijke situaties kan leiden. Het is dus van groot belang dat je precies weet wanneer je welke verlichting moet gebruiken.

Tips voor veilig gebruik van verlichting

Hier zijn een paar handige tips om ervoor te zorgen dat je altijd veilig de weg op gaat met de juiste verlichting:

  • Controleer je verlichting regelmatig: zorg ervoor dat alle lampen goed werken. Een kapotte lamp kan je zichtbaarheid aanzienlijk verminderen.
  • Gebruik dimlicht bij slecht weer: ook al lijkt het licht buiten nog voldoende, bij regen, mist of sneeuw is het altijd beter om je dimlicht aan te zetten.
  • Handmatig schakelen: vertrouw niet blindelings op je automatische lichtsensor. Schakel zelf over op dimlicht als je merkt dat het zicht afneemt, zelfs als de sensor dit niet oppikt.
  • Rijd met dagrijverlichting overdag: dit is een eenvoudige manier om je zichtbaarheid te verbeteren in het verkeer. Maar let erop dat het geen vervanging is voor dimlicht in schemerige of donkere omstandigheden.
  • Pas op met grootlicht: gebruik grootlicht alleen op onverlichte wegen zonder tegenliggers. Zet het tijdig uit om te voorkomen dat je anderen verblindt.
  • Mistlampen verstandig gebruiken: mistlampen zijn krachtig, maar mogen alleen gebruikt worden in zeer slechte zichtomstandigheden bij zicht van minder dan 50 meter. Gebruik ze niet onnodig, want ze kunnen andere bestuurders verblinden.

Innovaties in autoverlichting

De technologie achter autoverlichting is continu in ontwikkeling. LED-verlichting wordt steeds vaker toegepast, omdat die energiezuiniger is en een langere levensduur heeft dan traditionele halogeenlampen. Daarnaast zien we de opkomst van matrix-led en adaptieve verlichting, die zich aanpassen aan de rijomstandigheden en andere weggebruikers. Deze systemen zorgen ervoor dat je bijvoorbeeld grootlicht kunt gebruiken zonder anderen te verblinden, doordat het licht specifiek wordt gericht op delen van de weg waar geen andere voertuigen zijn.

LED Matrix-verlichting

LED matrix verlichting – zoals onder meer Volkswagen, BMW en Opel hebben - is een geavanceerd verlichtingssysteem dat gebruik maakt van meerdere individueel aangestuurde LED's (Light Emitting Diodes) in de koplampen van een auto. Dit systeem past zich automatisch aan de rijomstandigheden en de aanwezigheid van andere voertuigen op de weg aan zonder dat je zelf het grootlicht hoeft in- of uit te schakelen. De matrix-verlichting werkt door specifieke LED-segmenten te dimmen of uit te schakelen wanneer het systeem een tegenligger of voorligger detecteert. Hierdoor kan het grootlicht actief blijven zonder andere weggebruikers te verblinden. Het zorgt voor optimale verlichting van de weg, zelfs in donkere omstandigheden, terwijl het rekening houdt met de veiligheid van andere verkeersdeelnemers. Het resultaat is beter zicht voor jou als bestuurder, zonder dat je de verlichting voortdurend hoeft aan te passen.

Nee, in Nederland is het overdag niet verplicht om verlichting te voeren, behalve bij slecht zicht door bijvoorbeeld mist, regen of sneeuw. Wel is dagrijverlichting bij nieuwe auto's sinds 2011aanwezig, wat de zichtbaarheid overdag vergroot.

Dagrijverlichting is een automatische vorm van verlichting die aangaat zodra je de auto start. Het zorgt ervoor dat je beter zichtbaar bent voor andere weggebruikers overdag. Let op dat dagrijverlichting vaak alleen aan de voorkant van de auto brandt, dus het vervangt niet het gebruik van dimlicht in donkere of slechte weersomstandigheden.

Automatische lichtsensoren zijn handig, maar niet altijd perfect. Ze kunnen bijvoorbeeld te laat reageren bij snel wisselende lichtomstandigheden, zoals tunnels of zware regen. Het is belangrijk om zelf in de gaten te houden welke verlichting op dat moment nodig is.

Zet je dimlicht aan in situaties met beperkt zicht, zoals bij schemering, regen, mist of sneeuw. Hoewel dagrijverlichting overdag voldoende is bij helder weer, is dimlicht veiliger in minder goede lichtomstandigheden om beter zichtbaar te blijven voor anderen. Bij rijden in het donker is dimlicht sowieso verplicht. Het voeren van dimlicht is in sommige landen ook overdag verplicht, zoals in Scandinavische landen. Om die reden hebben bijvoorbeeld modellen van Volvo en Saab een automatisch inschakelend dimlicht als je de motor start.

Deel artikel

Alle artikelen

RDW

Wat is de RDW?

Advies · Wetgeving
Strada trafficata

Filerijden: hoe blijf je comfortabel en veilig in de file?

Advies · Wetgeving
Parkende Autos

Het 'Niet parkeren' verkeersbord – wat je moet weten

Advies · Wetgeving
Ontdek meer