Wat is een scooter rijbewijs?
Het scooter rijbewijs, officieel het AM-rijbewijs, kun je gebruiken voor meer soorten voertuigen dan alleen scooters. Ook een bromfiets of snorfiets mag je ermee besturen, maar ook voertuigen zoals een brommobiel en een speedpedelec. Soms is het niet nodig om een AM-rijbewijs te halen. Als je bijvoorbeeld al een rijbewijs B (autorijbewijs) of een rijbewijs A (motorrijbewijs) hebt, mag je daarmee ook de voertuigen van de AM-categorie besturen. Officieel is het AM-rijbewijs nog weer opgedeeld in de categorieën AM-a en AM-b, voor voertuigen tot 25 km/u en voertuigen tot 45 km/u. In de praktijk is dit onderscheid er eigenlijk niet, want als je je AM-rijbewijs haalt is dat automatisch voor beide categorieën.
Wanneer mag je je scooter rijbewijs halen?
Als je je scooter rijbewijs wilt gaan halen, moet je minimaal 16 jaar oud zijn. Dat is de minimale leeftijd op het moment dat je slaagt. Je kunt dus wel al op je 15e beginnen met theorie en rijlessen. Je moet eerst je theorie-examen succesvol hebben afgerond voordat je praktijkexamen mag doen. Je kunt wel alvast beginnen met praktijklessen, zodat je het theorie- en praktijkexamen eventueel kort na elkaar kunt afleggen.
Het theorie-examen
Tijdens het theorie-examen voor het scooter rijbewijs wordt getoetst of je genoeg kennis in huis hebt om veilig met een scooter aan het verkeer deel te nemen. Daarbij gaat het om vragen over zowel verkeersregels als verkeersinzicht. Het theorie-examen voor het scooter rijbewijs bestaat uit 50 meerkeuzevragen. Daarvan moet je er 44 goed hebben beantwoord om te slagen.
Studeren en oefenen
Je kunt je volledig zelfstandig voorbereiden op het theorie-examen. Daarvoor zijn van verschillende aanbieders theorieboeken en online informatie beschikbaar. Koop je een tweedehands theorieboek, let er dan wel op dat het niet te oud is. Verkeersregels kunnen na verloop van tijd veranderen. Als je wilt testen of je genoeg theoriekennis hebt, kun je een oefenexamen maken. Ook die worden door verschillende partijen aangeboden. Let er opnieuw op dat het aangeboden oefenexamen niet te oud is. Niet alleen de getoetste theorie kan zijn veranderd, maar ook de manier waarop het examen wordt afgenomen.
Theorielessen
Past zelfstandig leren niet bij je, heb je wat extra ondersteuning nodig of wil je echt zeker weten dat je de meest actuele informatie krijgt, overweeg dan theorielessen. Die worden aangeboden door je rijschool. Bij de theorielessen wordt alle theorie besproken en maak je klassikaal een oefenexamen.
Het praktijkexamen
Is het theorie-examen succesvol afgerond of lijkt het erop dat je daar binnenkort klaar voor bent, dan is het tijd voor de praktijk. Uiteraard begin je met praktijklessen. Hoeveel je daarvan nodig hebt, verschilt per persoon. Bij het praktijkexamen laat je zien dat je de opgedane theoretische kennis in de praktijk kunt toepassen, dat je goed verkeersinzicht hebt en dat je de scooter onder controle kunt houden. Het praktijkexamen duurt ongeveer 45 minuten. Bij het praktijkexamen worden globaal drie dingen getoetst:
Het opstappen en wegrijden
Het klinkt heel simpel: opstappen en wegrijden. Toch wil de examinator graag weten of je dit op de juiste en veilige manier doet. Zit je helm goed? Heb je de juiste zithouding? En niet te vergeten: rij je op een veilige manier weg om aan het verkeer te gaan deelnemen?
Rijgedrag en verkeersinzicht
Eenmaal in het verkeer zal de examinator erop letten of je daar veilig aan deelneemt. Heb je genoeg verkeersinzicht om bepaalde situaties juist in te schatten? Weet je de voorrangsregels ook in de praktijk toe te passen? Ook wordt erop gelet of je op de juiste manier gebruikmaakt van je spiegels (incl. schoudercheck) bij het wisselen van rijstrook en bij het afslaan. Vergeet ook niet om altijd netjes richting aan te geven.
Voertuigbeheersing
Naast een veilig rijgedrag kijkt de examinator ook of je de scooter goed onder controle hebt. Kun je stoppen en wegrijden zonder bijna om te vallen? Geef je gecontroleerd gas? En hoe stabiel ga je door bochten? Heb je de beheersing om door krappe ruimtes te manoeuvreren?
Voorbereiding op het praktijkexamen
De theorie- en praktijkexamens zijn niet gratis en kosten tijd. Bovendien wil je gewoon zo snel mogelijk zelf met je scooter aan het verkeer deelnemen. Ofwel, een goede voorbereiding van het praktijkexamen is belangrijk, zodat je in één keer slaagt. Niet alleen voor theorie, maar ook voor de praktijk zijn informatieve boeken en video’s beschikbaar. Neem de tips die hierin voorbij komen mee en probeer ervan te leren. Daarnaast is het gewoon belangrijk om voldoende praktijklessen te nemen. Immers, al doende leert men. Onder begeleiding van een ervaren instructeur kun je jouw controle over de scooter optimaliseren en alvast wat ervaring opdoen in het verkeer.
Als het examen daar is, kun je je ook mentaal voorbereiden. Zorg ervoor dat je op de examendag goed bent uitgerust. Het is misschien makkelijker gezegd dan gedaan, maar probeer ook ontspannen te blijven. Natuurlijk is het spannend en wil je slagen, maar als dat niet lukt is het ook geen ramp.
Veel gemaakte fouten
Het is ook mogelijk om te leren van fouten van anderen. Als je weet hoe het níet moet, kan dat ook helpen. Een veelgemaakte fout bij het praktijkexamen is niet goed kijken. Je ziet bijvoorbeeld iemand over het hoofd die voorrang heeft. Ook te snel rijden is een punt waarop velen zakken. Een scooter mag maximaal 45 km/u, maar er zijn plekken waar je niet zo hard mag. Bijvoorbeeld op het fietspad of in een 30 km/u-zone. Toch is ook te onzeker rijden een belangrijk punt waarop veel kandidaten zakken. Onzeker rijgedrag kan hinderlijk of onvoorspelbaar zijn. Bijvoorbeeld doordat je te langzaam rijdt of op het laatste moment toch niet een drukke weg oversteekt. Met andere woorden: probeer zelfverzekerd te rijden. Neem je een beslissing in het verkeer, ga daar dan voor. Laat zien dat je de scooter goed onder controle hebt.
Wat kost een scooter rijbewijs?
Wat het halen van je scooter rijbewijs kost, verschilt per situatie. Niet alleen heeft iedere rijschool andere tarieven, ook hangt het er maar net vanaf hoeveel rijlessen je nodig hebt en of je in één keer slaagt voor je examens. Om toch enig idee te geven hebben we hieronder enkele gemiddeldes (situatie 2024) op een rij gezet:
- Theoriecursus: € 100 - 200
- Theorie-examen: € 48
- Praktijklessen: € 30 - 50 per uur
- Praktijkexamen: € 141
De examenprijzen worden bepaald door het CBR en liggen daarom vast. De prijzen van theorie- en praktijklessen worden door de rijschool bepaald. Natuurlijk kies je het liefst voor een voordelige rijschool. Goedkoper is echter niet altijd beter. Andersom hoeft de duurste rijschool niet de beste te zijn. Kortom, kijk niet alleen naar de tarieven, maar lees ook reviews van eerdere leerlingen.
Tips om kosten te besparen
Wil je toch nog wat extra besparen op de kosten van je scooter rijbewijs? Denk dan ook nog even aan de volgende tips:
- Pakketaanbiedingen: veel rijscholen bieden pakketdeals aan waarin zowel theorie- als praktijklessen zijn inbegrepen. Soms is ook het examengeld er al bij ingenomen. Kijk dus ook altijd goed wat wel en niet bij vermelde prijzen is inbegrepen.
- Zelfstudie: bespaar op theorielessen door zelf te studeren met behulp van boeken en online hulpmiddelen. Let wel op de actualiteit: theorie en verkeersregels kunnen veranderen.
- Groepslessen: sommige rijscholen bieden korting aan als je samen met vrienden lessen volgt.