Geschiedenis parkeerschijf
Wie een auto heeft, kan niet zonder: de parkeerschijf. De parkeerschijf is enorm handig in blauwe parkeerzones waar een auto slechts een beperkte tijd mag staan. De toezichthouder kan op de blauwe parkeerschijf kijken om in de gaten te houden hoe lang iemand al geparkeerd staat. Het is belangrijk om de regels van een parkeerschijf in acht te nemen om eventuele boetes te voorkomen. Maar hoe lang bestaat de parkeerschijf eigenlijk al? Die is ouder dan je denkt. De eerste parkeerschijven werden al in 1957 gebruikt in Parijs. Het ging toen om een stukje karton waarin een ronde schijf was geplaatst. Met uitgesneden venstertjes kon je zo de juiste tijdperiode selecteren.
Europees model
In beginsel bestonden er grote verschillen in het ontwerp van parkeerschijven. Zo gaf een Franse parkeerschijf ook een vertrektijd aan. Een Nederlandse schijf had meerdere venstertjes met een uiterste vertrektijd en Denemarken had weer een doorzichtige parkeerschijf die op de voorruit moest worden geplakt. Al die verschillen … dat moest beter kunnen. Om meer uniformiteit te creëren werd een Europees model voor de parkeerschijf ontwikkeld.
Moderne Europese parkeerschijf
De moderne Europese parkeerschijf is een ronde, witte schijf die vastzit in een kunststof, blauw hoesje. Belangrijk: het is verboden dat er op de voorkant van de Europese parkeerschijf reclame staat. Alleen ‘neutrale’ exemplaren zijn toegestaan. De parkeerschijf moet ook altijd 'uur van aankomst' aangeven. Een model met een kwartier-tijdsverdeling is verboden. Alleen de exemplaren waarbij de tijd in halve uren is aangeduid, zijn toegestaan. Zorg ervoor dat je er altijd eentje bij je hebt, bijvoorbeeld door er standaard eentje in je dashboardkastje te leggen.
Afmetingen parkeerschijf
Voor de afmetingen van een parkeerschijf bestaan geen harde eisen. Meestal is een parkeerschijf (Europees model) ongeveer 10 centimeter breed en 12 centimeter hoog, maar er bestaan ook exemplaren van 11 centimeter breed en 15 centimeter hoog. Afmetingen zijn niet zozeer relevant. Het gaat vooral om het ontwerp van de parkeerschijf. Die moet aan strikte eisen voldoen. Het gewicht van een parkeerschijf komt uit op ongeveer 21 tot 100 gram, afhankelijk van het ontwerp en het materiaal.
Een geldige parkeerschijf
In Nederland gebruiken we het Europese parkeerschijfmodel. Je kunt hem eenvoudig herkennen, want hij is rechthoekig van vorm, blauw van kleur en er staat een witte ‘P’ op de parkeerschijf. Belangrijk bij de parkeerschijf is een duidelijke tijdnotatie. Op de parkeerschijf naar Europees model staat er per half uur een streepje. Ook moet de parkeerschijf over een duidelijke pijl beschikken die naar de tijdnotatie wijst.
Blauwe zone, de parkeerschijfzone
Je gebruikt een parkeerschijf in een blauwe zone, ook wel de parkeerschijfzone genoemd. Dit geldt overigens alleen voor motorvoertuigen op meer dan 2 wielen. Je mag een motorfiets dus parkeren in een parkeerschijfzone zónder dat je een parkeerschijf hoeft te gebruiken. Parkeer de motorfiets wel op een parkeerplaats met een blauwe streep of op een plaats die is aangeduid als parkeerplaats. Voor auto’s is een parkeerschijf wel verplicht. Je herkent een parkeerschijfzone aan het verkeersbord E10 (Zone P, wit-blauw van kleur) en aan een blauwe lijn langs de stoeprand. Op het verkeersbord staat de maximale parkeertijd aangegeven.
Plaatsing van de parkeerschijf
De parkeerschijf moet, indien mogelijk, aan de kant van het trottoir onder de voorruit geplaatst worden zodat deze duidelijk zichtbaar is voor de toezichthouder. Let er vooral op dat de aankomsttijd goed zichtbaar is zodat daar geen twijfel over kan bestaan.
Parkeerschijf gebruiken
Wáár de parkeerschijf gebruik dient te worden, staat altijd goed aangegeven. Het kan ook mogelijk zijn dat in parkeergarages van een schijf gebruikgemaakt moet worden. Let daarom ook altijd goed op de borden.
Een slimme parkeerschijf
Er bestaan ook ‘slimme’ parkeerschijven met een ingebouwde klok. Die hoef je niet in te stellen. De verkoop van deze parkeerschijven is niet verboden, want het klokmechanisme kan ook uitgeschakeld worden. Maar frauderen met zo’n slimme parkeerschijf is wel heel makkelijk door de klok te laten doorlopen, daarom is het gebruik van parkeerschijven met een geactiveerd klokmechanisme verboden in Nederland. Boetes kunnen stevig zijn, tot wel 240 euro. Gebruik daarom alleen een analoge parkeerschijf waarbij je zelf de schijf naar de juiste tijd moet draaien.