Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Motorrijbewijs in Nederland: alles wat je moet weten

Motorrijden geeft een enorm gevoel van vrijheid, maar daarvoor moet je wel in het bezit zijn van een geldig motorrijbewijs. Dit artikel geeft een uitgebreid overzicht van de stappen die je moet ondernemen om je motorrijbewijs te behalen.

Soorten motorrijbewijs

In Nederland heb je verschillende categorieën rijbewijzen, allemaal afgestemd op specifieke soorten voertuigen. Denk maar aan rijbewijs B voor de auto, rijbewijs AM voor scooters en rijbewijs C voor vrachtwagens. Het motorrijbewijs is categorie A, maar net als bij sommige andere soorten rijbewijzen is er wel een onderverdeling. Die is als volgt:

  • Rijbewijs A1: dit is voor lichte motoren met een maximaal vermogen van 11 kW (ongeveer 15 pk) en een cilinderinhoud van maximaal 125 cc. Je kunt dit rijbewijs halen vanaf 18 jaar.
  • Rijbewijs A2: dit rijbewijs is voor motoren met een maximaal vermogen van 35 kW (ongeveer 47 pk). De minimumleeftijd voor dit rijbewijs is 20 jaar, mits je al twee jaar in het bezit bent van rijbewijs A1. Heb je geen A1-rijbewijs, dan kun je het A2-rijbewijs halen vanaf 21 jaar.
  • Rijbewijs A: dit rijbewijs is voor zware motoren, zonder vermogensbeperking. De minimumleeftijd is 21 jaar als je direct overstapt vanuit rijbewijs A2 (na twee jaar ervaring) of 24 jaar als je zonder ervaring met zwaardere motoren begint.

Afwijkende verkeersregels voor motorfietsen

Voor motorfietsen gelden in het verkeer ongeveer dezelfde regels als voor personenauto’s, maar er zijn wel wat uitzonderingen. Misschien wel het belangrijkste verschil is het zogenaamde ‘filteren’, ook wel ‘lane splitting’ genoemd. Dat is het tussen de rijen van een file doorrijden met je motorfiets. In Nederland is dit toegestaan, als je het maar op een veilige en verantwoorde manier doet. Zo mag het snelheidsverschil ten opzichte van het overige verkeer niet meer zijn dan 10 km/u. Filteren mag alleen wanneer het overige verkeer stilstaat of zeer langzaam rijdt. Komt het overige verkeer weer op gang, ook al is dat langzaam, dan moet je weer in de rij invoegen. Ook mag filteren alleen wanneer er meerdere rijstroken zijn. Een naastgelegen busbaan mag je niet gebruiken, tenzij dit specifiek met borden wordt aangegeven. Let erop dat in het buitenland andere regels kunnen gelden voor het filteren. In sommige landen mag het bijvoorbeeld nooit.

Motor en aanhanger: dit zijn de regels

Ook de regels voor het trekken van een aanhanger zijn voor motorfietsen iets anders dan voor bijvoorbeeld een personenauto. In Nederland mag een motorfiets een aanhanger trekken met een gewicht van maximaal 50% van het leeggewicht van de motorfiets, met een maximum van 150 kg. De aanhanger moet zijn voorzien van een goedgekeurd kenteken en verlichting. Het trekken van een aanhanger met een motorfiets vereist ook extra rijvaardigheden, omdat het de stabiliteit en het rijgedrag van de motorfiets beïnvloedt. Er is echter geen afzonderlijk rijbewijs voor motorfietsen met een aanhanger.

Stappen om je motorrijbewijs te halen

Handlebar adjustment for motorcycle

Het halen van je motorrijbewijs doe je in een aantal stappen. We nemen deze stappen met je door.

Stap 1: Theorie-examen

Het begint met de theorie. Je kunt de theorie leren door zelf theorieboeken aan te schaffen of online informatie te bekijken. Let er in beide gevallen op dat de informatie actueel is. Verkeersregels kunnen in de loop van de tijd veranderen. Eventueel kun je ook een theorieles volgen. Dat kost wat meer, maar je weet wel zeker dat alle informatie klopt. Ken je de theorie? Dan is het tijd voor het theorie-examen. Dit examen test je kennis van verkeersregels, verkeersinzicht en voertuigkennis. Het theorie-examen kun je afleggen bij het CBR (Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen).

Stap 2: Rijlessen

Als je je theorie-examen hebt gehaald, of dat op korte termijn gaat halen, kun je beginnen met praktijklessen. Deze lessen worden gegeven door een erkende rijschool en zijn bedoeld om je rijvaardigheid te ontwikkelen. Tijdens de lessen leer je de basisvaardigheden, zoals sturen, remmen en schakelen, maar ook meer geavanceerde technieken en een verantwoorde verkeersdeelname. Het aantal rijlessen dat je nodig hebt, verschilt per persoon. Gemiddeld heeft een leerling tussen de 20 en 30 uur praktijkles nodig om klaar te zijn voor het praktijkexamen. Om tijd te besparen kun je dus alvast met praktijklessen beginnen terwijl je je nog voorbereidt op het theorie-examen. Je moet wel je theorie-examen hebben gehaald voordat je het praktijkexamen kunt doen.

Stap 3: AVB-examen (Algemene Voertuigbeheersing)

Voor het motorrijbewijs bestaat het praktijkexamen uit twee delen. Het eerste is het AVB-examen. AVB staat voor ‘algemene voertuigbeheersing’. Dit examen test dus je vaardigheden om de motor op een veilige manier te besturen. Het AVB-examen bestaat uit verschillende oefeningen, zoals slalommen, uitwijken en noodstoppen. Je moet dit examen succesvol afronden voordat je het AVD-examen kunt doen. Het AVB-examen bestaat uit twaalf oefeningen, verdeeld over vier clusters: langzame manoeuvres, verrichtingen bij lage snelheid, verrichtingen bij hogere snelheid en remmanoeuvres.

Stap 4: AVD-examen (Algemene Verkeersdeelname)

Na het AVB-examen volgt het AVD-examen. AVD staat voor ‘algemene verkeersdeelname’. Het AVD-examen test je vermogen om veilig aan het verkeer deel te nemen. Tijdens dit examen rijd je een route onder begeleiding van een examinator, die je rijvaardigheid en verkeersinzicht beoordeelt. Tijdens het AVD-examen word je beoordeeld op verschillende aspecten, zoals je kijkgedrag, plaats op de weg, bochtentechniek en je vermogen om verkeerssituaties goed in te schatten en hier adequaat op te reageren. Als je slaagt voor dit examen, ontvang je je motorrijbewijs. Hoewel het AVB- en AVD-examen formeel verschillend zijn, kun je ze in de praktijk vaak direct achter elkaar plannen en zo op dezelfde dag voor beide praktijkonderdelen slagen.

Motorrijbewijs: kosten

De kosten van een motorrijbewijs variëren per rijschool en zijn ook afhankelijk van het aantal lessen dat je nodig hebt. Gemiddeld moet je rekening houden met een totaalbedrag van ongeveer 1.000 tot 1.500 euro. Dit bedrag is inclusief theorielessen, rijlessen, examens en andere bijkomende kosten zoals het aanvragen van je rijbewijs. Als je rijscholen vergelijkt, kijk dan niet alleen naar de prijs per les. Een iets duurdere rijschool geeft misschien ook wel betere lessen, waardoor je er in totaal minder nodig hebt. Ook bieden sommige rijscholen gratis een herexamen aan. Bedenk ook: een goedkope rijschool kan van een mindere kwaliteit zijn, maar een duurdere rijschool is ook niet per se beter. Vergelijk dus ook reviews van eerdere leerlingen.

Dat hangt af van je beschikbaarheid en je leervermogen. Hoe vaak heb je tijd voor rijlessen en hoe snel leer je? Gemiddeld duurt het proces enkele maanden, maar dit kan per persoon verschillen. Sommigen halen hun rijbewijs in een paar maanden, terwijl anderen er langer over doen.

De kosten variëren per rijschool en op basis van het aantal lessen dat je nodig hebt. Gemiddeld moet je rekening houden met een totaalbedrag van ongeveer 1.000 tot 1.500 euro. Dit bedrag is inclusief theorielessen, rijlessen, examens en andere bijkomende kosten zoals het aanvragen van je rijbewijs.

Dat is mogelijk. Dit wordt vermeld op je rijbewijs en je mag dan alleen op automatisch schakelende motoren rijden. Als je later wilt overstappen naar een handgeschakelde motor, moet je opnieuw examen doen op een handgeschakelde motor.

Om een motorfiets te mogen rijden, heb je een motorrijbewijs nodig. Afhankelijk van het type motorfiets en je leeftijd, heb je een A1-, A2- of A-rijbewijs nodig. Heb je een autorijbewijs (rijbewijs B) en wil je een lichte motorfiets (tot 125 cc en maximaal 11 kW) besturen, dan kun je in sommige gevallen volstaan met een aanvullend certificaat. Dit geldt echter niet voor alle situaties en het is belangrijk om de specifieke regelgeving te raadplegen.

Deel artikel

Alle artikelen

RDW

Wat is de RDW?

Advies · Wetgeving
ADV159 - AutoScout24 adviespagina - welk autolicht overdag foto1

Welk autolicht overdag?

Advies · Wetgeving
Strada trafficata

Filerijden: hoe blijf je comfortabel en veilig in de file?

Advies · Wetgeving
Ontdek meer