Het nieuwe kentekenbewijs: veel veranderd
Ten opzichte van het oude kentekenbewijs is er veel veranderd. Meest in het oog springend is de modernisering met de invoering van de kentekencard, die de verschillende delen van het oude kentekenbewijs vervangt. Het is een modern document op creditcardformaat. Op deze kaart zijn de voornaamste gegevens in een oogopslag af te lezen. Het kentekennummer van het voertuig, de datum van de eerste inschrijving, de namen en adressen van de eigenaar of houder, de meldcode, het merk en type van het voertuig, identificatienummers en enkele technische gegevens. Deze informatie staat ook op de beperkt toegankelijke chip die daarnaast nog meer gegevens, verstrekt door de fabrikant, over het voertuig prijsgeeft. Als geïnteresseerden en belanghebbenden nog meer voertuiggegevens willen inzien, zijn deze te bekijken via de website van de RDW.
In een notendop bestaat het nieuwe kentekenbewijs sinds 1 januari 2014 uit de volgende zaken:
- Kentekenbewijs op creditcardformaat (kentekencard)
- Tenaamstellingscode: dit deel is nodig bij overschrijving van het kenteken. Bewaar de tenaamstellingscode thuis goed. De tenaamstellingscode bestaat uit 9 cijfers. De eerste 4 cijfers ontvang je bij de aankoop van een voertuig en de laatste 5 cijfers als de kentekencard thuis op de deurmat ploft.
- Eventueel een kentekenbewijs deel II: Dit deel ontvang je alleen als je een auto wilt exporteren. Dit papieren kentekenbewijs deel II bevat onder meer de naam en adresgegevens van degene die het voertuig heeft uitgevoerd. De combinatie van kentekencard en papieren deel II heeft de functie van uitvoerkentekenbewijs.
Wat staat er op een kentekencard?
De volgende gegevens zijn te vinden op de kentekencard van een personenauto:
Code | Toelichting |
---|---|
A | Kenteken |
B | Datum eerste toelating |
C1.1 | Naam houder |
C1.2 | Voorletter(s) |
C1.3 | Adres houder |
C.4.c | Aanduiding eigenaarschap |
D1 | Merk |
D2 | Type fabrikant, variant en versie |
D3 | Handelsnaam |
E | VIN (Voertuig Identificatie Nummer) |
F1 | Technische maximum massa (niet voor motorfietsen) |
F2 | Toegestane max. massa voertuig |
G | Massa rijklaar |
I | Datum tenaamstelling |
J | Voertuigcategorie |
K | Typegoedkeuringsnummer |
O.1 | Max. massa AHW (geremd) |
O.2 | Max. massa AHW (ongeremd) |
P.1 | Cilinderinhoud |
P.2 | Vermogen |
P.3 | Brandstof |
R | Kleur |
S.1 | Zitplaatsen |
Meldcode | |
- | Datum eerste inschrijving in Nederland |
*Staat bij een van bovenstaande codes een liggend streepje, dan zijn deze gegevens niet bij de RDW bekend.
De aankoop van een auto
Oke, je gaat een nieuwe auto of occasion kopen. In beide gevallen moet de auto – na het bereiken van een koopovereenkomst – op naam worden gezet. Je krijgt ook de eerste helft van de zogenoemde tenaamstellingscode. Bewaar deze tenaamstellingscode goed, want deze is nodig bij de eventuele verkoop van de auto. Als de code zoekraakt, moet er een nieuwe code worden aangevraagd en daaraan zijn kosten verbonden. Een nieuwe kentekencard en tenaamstellingscode hebben een prijs van 34,50 euro. Als je een nieuw kentekenbewijs hebt aangevraagd en je vindt wonder boven wonder je oude kentekenbewijs terug? Dan is het helaas niet mogelijk om de aanvraag te stoppen en geld terug te krijgen.
Dan is het zover! Alle financiële en administratieve zaken zijn geregeld en je mag als nieuwe eigenaar met de auto de weg op. Maar eh... je bent nog niet in het bezit van een kentekenbewijs? Gelukkig is dat tegenwoordig geen probleem meer. Bij een eventuele controle kan de politie namelijk direct online zien dat de auto is overgeschreven en op naam van de bestuurder staat.
Bij de RDW een kentekenbewijs aandragen
De tweede helft van de tenaamstellingscode krijg je via post thuisgestuurd. De tenaamstellingscode wordt na het invullen van de eerste helft compleet en bestaat nu uit 9 cijfers. Bewaar de complete code goed, aangezien hij onmisbaar is wanneer het voertuig van eigenaar wisselt. Als de code zoekraakt, moet er een nieuwe tenaamstellingscode aangevraagd worden bij de RDW. Een nieuw kenteken vraagt men aan bij verlies of beschadiging van de kentekenplaat. De RDW beheert in feite de kentekengegevens, verzorgt de uitgifte, voorziet overheidsinstanties van persoonlijke informatie die bij een voertuig hoort en ziet daarnaast toe op de APK-keuring van voertuigen. Je komt dus altijd in aanraking met de RDW, ook bij import van een voertuig. Alle facetten van het kentekenbewijs van een auto zijn, kortom, volledig in handen van de Rijksdienst voor het Wegverkeer.
Verplichtingen na auto op naam zetten
Als de auto op jouw naam wordt gezet, moet je automatisch voldoen aan verschillende verplichtingen. Je moet denken aan een autoverzekering, tijdige APK en het betalen van motorrijtuigenbelasting (wegenbelasting). Een WA-verzekering is het absolute minimum. WA staat voor Wettelijke Aansprakelijkheidsverzekering. Je kunt ook kiezen voor verzekeringen met een meer uitgebreide dekking. APK staat voor Algemene Periodieke Keuring. Afhankelijk van de leeftijd van de auto moet die jaarlijks of om de zoveel jaar aangemeld worden voor een APK-keuring. Zonder APK-goedkeuring mag een auto niet de weg op. Je betaalt ook wegenbelasting, ook wel motorrijtuigenbelasting genoemd. Hoeveel dat is, hangt af van het soort brandstof waarop de auto rijdt en het gewicht van het voertuig.