Gratis toegang tot gegevens
Bij aankoop van een auto is het belangrijk om zoveel mogelijk te weten te komen over de auto waarin je interesse hebt. Informatie over het schadeverleden bijvoorbeeld, maar ook het aantal vorige eigenaren, de nieuwwaarde en technische aspecten van de auto. Ook de juridische staat en de kilometerstand is belangrijk. Door iedereen gratis toegang te verschaffen tot deze gegevens creëert de overheid een open systeem zodat consumenten op een eerlijke manier informatie kunnen inwinnen over een auto. Een belangrijke informatiebron voor zowel bedrijven als particulieren is de RDW.
Wat zijn de taken van de RDW?
De afkorting RDW staat voor: Rijksdienst voor het Wegverkeer. Alle autobezitters hebben er mee te maken, maar niet iedereen is op de hoogte van de werkzaamheden van de RDW. Tijd voor wat uitleg dus. Sinds 1949 houdt de RDW zich bezig met technische keuringen en de registratie van kentekens. Men regelt het beheer en de uitgifte ervan en verstrekt desgewenst gegevens aan politie en belastingdienst. In de loop der jaren zijn er steeds meer taken bijgekomen voor de RDW. Brommers en scooters hebben tegenwoordig ook een kenteken, evenals aanhangwagens, opleggers en landbouwvoertuigen. Al deze kentekens moeten allemaal geregistreerd, uitgegeven en beheerd worden. Maar ook taken als het verbeteren van de elektronische dienstverlening van de overheid naar de burger toe behoren tot de taken van de RDW. De RDW maakt gebruik van open data om gegevens uit haar registers beschikbaar te stellen aan particulieren en andere overheidsinstanties. Zo deelt de dienst niet alleen voertuiggegevens met burgers, ook bedient de RDW gemeenten door het verstrekken van parkeergegevens en werkt het aan verbeterde vormen van elektronische identificatie van burgers.
Koppeling met de database van de NAP
Door de gratis RDW kentekencheck te doen, krijg je niet alleen gegevens uit het kentekenregister te zien maar ook andere gegevens. Doordat er een koppeling is met de database van de Nationale Auto Pas (NAP) kan een rijker palet aan data worden voorgeschoteld. De database van de NAP wordt gevoed door alle RDW-erkende garages in het land. Bij een grote beurt of een APK-keuring geven zij standaard kilometerstanden, vervanging van onderdelen en overige bevindingen door aan het NAP-systeem. Op deze manier kan de hele levensloop van een auto worden nagegaan. Klein addertje onder het gras vormen de geïmporteerde voertuigen. Er zijn bedrijven die er hun broodwinning van hebben gemaakt auto's met een schadeverleden uit het buitenland te importeren en deze voor een schappelijke prijs op internet aan te bieden. Uit het hele land komen kopers op deze voordelige auto’s af terwijl de occasion-autoverkoper een leuke winst opstrijkt. Willens en wetens leidt hij zijn kopers om de tuin met mooie praatjes. Ondanks de steeds verdergaande Europese integratie en de bilaterale koppeling van gegevens, is het nog steeds niet eenvoudig om de schadehistorie in het buitenland te checken.
Heeft de auto een schadeverleden?
Door je vooraf te informeren over het schadeverleden van een auto die je overweegt aan te schaffen, kan je een hoop ellende voorkomen. De Hoge Raad heeft in 1991 een uitspraak gedaan over het al dan niet aansprakelijk zijn van een verkoper bij het achterhouden van deze informatie. Het is inderdaad waar dat een verkoper de plicht heeft de koper op de hoogte te stellen van een eventueel schadeverleden. Het verzwijgen van informatie is verboden. Helaas is het bij de RDW niet mogelijk om te zien of een auto schade heeft gehad. Wel kun je eenvoudig informatie inzien over het merk, type, ledig gewicht, plaats van het chassisnummer, APK-status, of het voertuig als gestolen is opgegeven en ga zo maar door. Als je twijfelt bij een occasion over het schadeverleden, dan kun je de auto misschien beter laten staan.
Kilometerstanden in de RDW voertuiggegevens inzien
Ook de status van de kilometerstand komt tot stand in samenwerking met NAP. De gegevens die door de garages bij onderhoud en APK-keuringen aan NAP worden gemeld, zijn een hulpmiddel om eventuele fraude te ontdekken. Is de kilometerstand immers ooit teruggedraaid door een kwaadwillende, dan verdwijnt de logica uit de reeks van standen. In de voertuiggegevens komt dan de vermelding 'niet logisch' te staan met erboven het jaar van de laatste registratie en eronder een toelichting. Fraude met de kilometerstand wordt op deze manier erg lastig gemaakt. Het aantal gevallen van deze vorm van oplichting is de laatste jaren dan ook tot een minimum gedaald. Naar wens kun je ook een RDW-Voertuigrapport aanvragen. Alleen de eigenaar/houder van het voertuig kan een RDW-Voertuigrapport aanvragen. Dit is gratis. Als een bedrijf hier kosten voor in rekening brengt, zou dat niet eerlijk zijn.
Cataloguswaarde en de dagwaarde achterhalen
De cataloguswaarde van een voertuig is hetzelfde als de nieuwwaarde. Dit bedrag is inclusief BTW, BPM en de waarde van de accessoires die er bij de productie zijn ingebouwd. Zodra een voertuig de weg opgaat vindt er een afschrijving op deze waarde plaats. Het verschil tussen beide getallen is de dagwaarde. Het is om tal van redenen belangrijk de cataloguswaarde van een voertuig te weten. Men zou immers kunnen denken dat de cataloguswaarde na een tijdje niet relevant meer is. Het bedrag dat bepaald is bij de productie van het voertuig blijft zijn hele levensduur van belang. Denk hierbij aan verkoop op de occasionmarkt, het bepalen van je inkomen bij lease-constructies (bijtelling), het bepalen van de verzekeringspremie en het bepalen van iemands vermogen door de belastingdienst. Gegevens over cataloguswaarde en dagwaarde treft men aan op het tabblad Fiscaal. Hier staat ook de Belasting Personenauto's en Motorrijtuigen (BPM) die betaald is door de eerste eigenaar of het rest-BPM-bedrag indien de auto is geïmporteerd uit het buitenland. Doordat een lage CO2-uitstoot gunstiger is voor het milieu worden auto's met een lage uitstoot minder belast.
Milieuaspecten bij het kenteken opzoeken
De overheid stimuleert aanschaf van schonere auto's, hybrides en elektrische auto's door het bieden van fiscale voordelen. Bij de kentekencheck van het RDW is op het tabblad Motor & Milieu terug te vinden wat de milieuprestaties van een voertuig zijn. Het gaat hier om geluidsniveau, brandstofverbruik, vermogen en dus ook over verschillende parameters voor CO2-uitstoot.
RDW verstrekt geen gegevens over de eigenaar
Uit privacyoverwegingen kan een particulier geen gegevens over de huidige (of vorige) eigenaar(s) opvragen. Medewerkers van bepaalde instanties - politie, gemeentelijke parkeerdiensten en de belastingdienst - zijn de enigen die dit deel van het register kunnen inzien. Sinds enige jaren is het wel mogelijk online een lijst met de voertuigen in te zien. Tot een periode van 9 jaar kunnen particulieren nagaan voor welke voertuigen ze verantwoordelijk zijn geweest. Aan het checken van huidige voertuigen in eigendom zijn geen kosten verbonden. Wil men een lijst met al zijn vorige voertuigen tevoorschijn halen, dan vraagt het RDW een kleine fee. Ten slotte is het ook mogelijk voor nabestaanden om inzage te krijgen in het kentekenregister van een overleden eigenaar. Om hier toestemming voor te krijgen, dient men zich schriftelijk tot het RDW te wenden.
Kentekencheck van andere voertuigen
De kentekencheck is een handige tool die voorkomt dat autobezitters zich geen knollen voor citroenen laten verkopen. Uiteindelijk heeft de gehele autobranche belang bij een transparante handel in occasions. Om niet te vergeten de handel in andere vervoersmiddelen als scooters en brommers. De RDW verstrekt namelijk niet alleen gegevens over alle auto's in Nederland, een kenteken zoeken van andere voertuigen is ook mogelijk. Door een betrouwbare markt te creëren, is het eenvoudiger voor handelaren om een bestaan op te bouwen. De reputatie van de gehele sector - zowel aan de kant van de consument als aan die van de leveranciers - is gediend met de kentekencheck.