Alvorens in te gaan op het onderwerp uitgebreide garanties voor auto's, moeten eerst de termen garantie en fabrieksgarantie worden verduidelijkt. Beide hebben de functie om kopers te beschermen. Veel mensen zijn zich echter niet bewust van het verschil tussen de twee:
Garantie/aansprakelijkheid voor materiële gebreken: De garantie is wettelijk voorgeschreven en geldt voor twee jaar. Als een nieuwe auto binnen de eerste twee jaar gebreken vertoont, moet de autoverkoper deze herstellen of een vervangende auto leveren. In dat geval hebben kopers ook het recht om van de koop af te zien of een prijsvermindering te eisen. Er zij op gewezen dat de bewijslast bij de klant ligt vanaf de zesde maand na de datum van aankoop. Dit betekent: De klant moet dan bewijzen dat het gebrek al voor de aankoop bestond.
Garantie van de fabrikant: Autofabrikanten geven deze garantie vrijwillig en zijn hiertoe niet wettelijk verplicht. De onderdelen waarop het van toepassing is, kunnen verschillen. De garantieperiode varieert van twee tot zeven jaar, afhankelijk van de fabrikant. In het algemeen is de garantie een belofte aan de klant over de duurzaamheid en de kwaliteit van de auto.
Garantie en waarborg dekken niet alle gebreken
Zowel garanties als fabrieksgaranties dekken geen gebreken veroorzaakt door slijtage. Slijtagedelen omvatten gewoonlijk:
Remschijven en remblokken
V-riem of tandriem
Batterij
Luchtfilter
Banden
Koppeling
Accidentele schade is eveneens van de garantie uitgesloten.
Met een garantie-uitbreiding, ook wel vervolggarantie genoemd, kan de bestaande fabrieksgarantie met een bepaald aantal jaren worden verlengd - meestal één tot drie jaar.
Wie een garantieverlenging voor zijn auto wil afsluiten, heeft twee mogelijkheden wanneer en bij welke aanbieder dat mogelijk is:
Om recht te hebben op garantie moeten autobezitters aan bepaalde verplichtingen voldoen. Deze omvatten:
Om te bewijzen dat alle onderhoud correct en zonder hiaten is uitgevoerd, moeten autobezitters het zorgvuldig de onderhoudshandleiding van het voertuig bijhouden.
De kilometerstand en de leeftijd van de auto zijn ook belangrijk voor de garantieverlenging. Afhankelijk van de garantieverstrekker zijn er verschillende bovengrenzen.
De kosten voor de garantieverlenging zijn afhankelijk van de fabrikant, het model, de prijsklasse en de kilometerstand van de auto. Terwijl de prijzen beginnen bij ongeveer 100 euro en meestal in het lagere driecijferige bereik blijven, kunnen ze ook oplopen tot 1.000 euro.
Alvorens een garantieverlenging af te sluiten, moeten autobezitters zich grondig informeren welke kosten en diensten in het aanbod zijn inbegrepen en hoe de contractvoorwaarden er in het bijzonder uitzien. De kosten van courante reserveonderdelen moeten ook worden nagegaan om een beter geïnformeerde beslissing te kunnen nemen.
Aan de ene kant kan een uitgebreide garantie de moeite waard zijn als autobezitters deze tegen een goede prijs kunnen krijgen. Indien nodig kan dit hoge reparatiekosten en kosten voor dure reserveonderdelen voorkomen. Als zich een defect voordoet dat niet te wijten is aan normale slijtage, kunnen grote delen van de werkplaatskosten onder de garantie vallen.
Ten tweede moet worden afgewogen hoe waarschijnlijk het is dat een garantiegeval zich überhaupt voordoet. Nieuwe auto's zijn normaal gesproken niet erg gevoelig voor schade - maar het is niet onmogelijk. Ook moet er rekening mee worden gehouden dat de bezoeken aan een erkende werkplaats, die in de garantievoorwaarden zijn vastgelegd, meestal duurder zijn dan die aan onafhankelijke werkplaatsen.
De garantieverlenging kan - zoals de naam al aangeeft - de garantiebescherming met enkele jaren verlengen. Dat kan de moeite waard zijn: Moderne auto's hebben een complexe structuur en bevatten talrijke kostenintensieve afzonderlijke onderdelen. Een uitgebreide garantie kan bij schade hoge reparatiekosten besparen. Dus als u het zekere voor het onzekere wilt nemen, kunt u de verschillende aanbieders van autogarantie-uitbreidingen vergelijken en vervolgens een voordelig contract afsluiten. Het is belangrijk om goed op te letten welke diensten inbegrepen zijn en hoe hoog de kosten zijn voor uw eigen automodel met zijn individuele kenmerken. Anderzijds mag niet worden vergeten dat gebreken aan nieuwe auto's vaak pas in latere jaren optreden - wanneer de garantieverlenging meestal niet meer van toepassing is.
U kunt meer lezen over garanties in onze gids over garanties voor tweedehands auto's.