Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Definitie APK

De APK, oftewel de Algemene Periodieke Keuring, is wettelijk verplicht in heel Europa en heeft tot doel de verkeersveiligheid te bevorderen en het milieu te beschermen. Zonder een geldige APK mag een voertuig de weg niet op.

APK-punten

Autobezitters zijn verplicht periodiek hun voertuig te laten keuren. Deze keuring, afgekort APK, heeft tot doel de verkeersveiligheid te waarborgen en het milieu te beschermen. Het is een verplichte keuring in heel Europa, en zonder een geldige APK mag een voertuig niet de weg op. Tijdens de APK worden verschillende aspecten van een auto gekeurd, zoals de verlichting, stuurinrichting, carrosserie, banden, uitlaat, gordels, remmen, en wielophanging.

Verlichting

Laten we beginnen met verlichting, een van de meest kritische aspecten van de APK. Of het nu gaat om koplampen, remlichten, richtingaanwijzers of mistlampen, geen enkel licht wordt over het hoofd gezien. Correcte helderheid en functionaliteit zijn belangrijk om ervoor te zorgen dat een voertuig veilig op de weg rijdt.

Auto's die na 2001 zijn geproduceerd moeten ook een verplichte – en goed werkend – derde remlicht hebben. Ook het dimlicht moet correct zijn afgesteld om verblinding van tegenliggers te voorkomen. Bovendien moeten alle lampen de juiste kleur hebben volgens de voorschriften.

Stuurinrichting en carrosserie

Ook de stuurinrichting van een auto wordt nauwkeurig beoordeeld. Een goed werkend stuurwiel met minimale speling is essentieel voor een gevoel van controle en precisie tijdens het rijden. Een grondige inspectie van de carrosserie is ook een onderdeel van de keuring. Roestplekken, deuken of andere schade die de veiligheid in gevaar zou kunnen brengen, worden zorgvuldig geïnspecteerd.

Banden

Een ander belangrijk aspect van de APK zijn de banden. Banden vormen het enige contactpunt tussen het voertuig en de weg, en daarom is het essentieel dat ze in goede staat verkeren. Het profiel van de banden moet minimaal 1,6 millimeter diep zijn, en er mogen geen gevaarlijke beschadigingen aan zowel de band als de velg aanwezig zijn. Het is ook belangrijk dat de bandenspanning in orde is, de banden de juiste maat hebben en correct zijn gemonteerd volgens de draairichting.

Goede banden bieden optimale grip en stabiliteit, wat essentieel is voor veilig rijden. Goedkopere banden kunnen minder grip bieden, vooral op natte of gladde wegen, wat het risico op slippen en ongevallen vergroot. Besparen op banden is dan ook onverstandig.

Goede banden hebben bovendien betere remprestaties, wat van cruciaal belang is voor het snel en veilig tot stilstand komen. Slechte banden hebben een langere remafstand, wat gevaarlijk kan zijn in noodsituaties. Goede banden kunnen daarnaast helpen brandstof te besparen door lagere rolweerstand. Slechte banden kunnen het brandstofverbruik juist verhogen, waardoor je uiteindelijk meer betaalt aan de pomp.

Uitlaat

Tijdens de keuring wordt de uitlaat grondig getest om ervoor te zorgen dat er geen lekkages zijn en dat deze stevig aan het voertuig is bevestigd. De uitstoot van uitlaatgassen wordt gemeten om ervoor te zorgen dat deze binnen de vastgestelde normen blijft. Voor dieselauto's wordt de roetuitstoot gecontroleerd, terwijl bij benzineauto's zowel de CO2-uitstoot wordt gemeten als een 4-gas-test worden uitgevoerd. Ook wordt het motormanagementsysteem uitgelezen om eventuele fouten in het uitlaatsysteem te identificeren.

Gordels

Gordels spelen een cruciale rol bij het verminderen van letsel en het redden van levens. Tijdens de APK worden ze volledig uitgerold en zorgvuldig gecontroleerd op mogelijke beschadigingen. Zelfs de kleinste scheurtjes of rafelige randen worden serieus genomen, omdat ze de integriteit van de gordel kunnen aantasten. Ook wordt er nauwlettend gekeken naar de sluiting van de gordel, om er zeker van te zijn dat deze soepel werkt en een betrouwbare vergrendeling biedt.

APK keuring

Remmen

Ook het remsysteem wordt onder de loep genomen. Het is een van de meest cruciale onderdelen van een voertuig. Bij de APK wordt specifiek gelet op de druk van de remmen, zowel aan de voorkant als aan de achterkant van het voertuig. Het is belangrijk dat de remmen evenveel druk uitoefenen aan beide zijden om de stabiliteit van het voertuig te behouden. De handrem wordt ook gecontroleerd om ervoor te zorgen dat deze correct werkt.

Schokdempers

De wielophanging moet ook in orde zijn. Overmatige speling is niet toegestaan en alle bouten en moeren moeten stevig vastzitten. De schokdempers moeten goed bevestigd zijn en mogen geen tekenen van lekkage vertonen. De schokbrekerveren en bladveren moeten in goede staat zijn, zonder losse veren of doorgeroeste bevestigingspunten. De draagarmrubbers moeten onbeschadigd zijn en mogen geen speling vertonen.

Registratiegegevens

De APK controleert niet alleen de fysieke staat van het voertuig, maar ook de registratiegegevens nauwkeurig. Belangrijke gegevens zoals de kilometerstand, het voertuigidentificatienummer (VIN) en het type brandstof worden zorgvuldig gecontroleerd om te zorgen dat ze voldoen aan de wettelijke eisen. Foutieve informatie of identiteitsverwarring wordt niet getolereerd.

Waar kan ik mijn auto APK laten keuren?

De APK wordt uitgevoerd op speciaal daarvoor aangewezen locaties. Deze locaties zijn meestal autogarages en keuringsstations die door de overheid zijn erkend. Je kunt in vrijwel elke stad en gemeente in Nederland een APK-keuringsstation vinden. Vaak zijn deze stations verbonden aan garages of zijn het zelfstandige keuringsstations. Ga altijd naar een erkend APK-keuringsstation, omdat alleen zij bevoegd zijn om de keuring uit te voeren en het keuringsrapport af te geven.

Je kunt eenvoudig een APK-keuringsstation bij jou in de buurt vinden door online te zoeken, contact op te nemen met lokale autogarages of door de RDW te raadplegen. De RDW heeft een lijst met erkende keuringsstations die je kunt raadplegen om er een te vinden die voor jou handig is. Het is belangrijk om de keuring tijdig uit te voeren, omdat het verplicht is en je anders niet met je auto de weg op mag.

Wanneer moet mijn auto APK gekeurd worden?

De frequentie waarmee je jouw auto moet laten keuren, hangt af van de leeftijd en het type brandstof van je voertuig. Hier zijn de algemene richtlijnen:

  • Nieuwe benzineauto's: de eerste keuring is na 4 jaar, daarna moet je om de 2 jaar een keuring laten uitvoeren.
  • Nieuwe dieselauto's en auto's op LPG of CNG: de eerste keuring is na 3 jaar, daarna moet je elk jaar een keuring laten uitvoeren.
  • Voertuigen ouder dan 30 jaar: voor benzineauto's ouder dan 30 jaar geldt een jaarlijkse keuring. Voor dieselauto's en auto's op LPG of CNG ouder dan 30 jaar geldt een 2-jaarlijkse keuring.

Zorg dat je op tijd bent met de keuring, omdat het verplicht is en je anders niet met je auto de weg op mag. Je kunt de exacte vervaldatum van je APK vinden op het keuringsrapport van je vorige keuring. Als je niet op tijd een geldige APK hebt, riskeer je boetes bij verkeerscontroles.

Je kunt de keuring tot 2 maanden voor de vervaldatum laten uitvoeren, zonder dat de nieuwe vervaldatum wordt verschoven. Dus als je zeker wilt zijn dat je op tijd bent, kun je ruim van tevoren een afspraak maken voor de keuring.

Deel artikel

Alle artikelen

RDW

Wat is de RDW?

Advies · Wetgeving
ADV159 - AutoScout24 adviespagina - welk autolicht overdag foto1

Welk autolicht overdag?

Advies · Wetgeving
Strada trafficata

Filerijden: hoe blijf je comfortabel en veilig in de file?

Advies · Wetgeving
Ontdek meer