APK-keuringsrapport
Elke auto is vroeg of laat aan de beurt voor een Algemene Periodieke Keuring (APK). Na afloop van een APK krijg je een APK-keuringsrapport. Wat is dat precies?
Wat is een APK?
Tijdens een APK wordt de auto van top tot teen nagelopen of het voertuig nog wel aan alle eisen voldoet. Als de APK is afgerond, ontvang je altijd een APK-keuringsrapport. Hierin staat of de auto is goedgekeurd of afgekeurd voor gebruik op de openbare weg. Maar het APK-keuringsrapport vermeldt ook aandachtspunten, denk hierbij aan een bandenprofiel waarop je nog maar enkele maanden kunt rijden.
In het APK-keuringsrapport staat ook tot op welke datum het rapport geldig is. De auto moet voor deze zogenaamde vervaldatum opnieuw worden gekeurd. Gebeurt dat niet, dan mag er niet meer met de auto gereden worden en riskeer je bovendien een boete van de RDW. Als de vervaldatum al achter de rug is, mag de auto alleen de openbare weg op om een keuringsstation te bereiken. Het is dan ook strafbaar om de auto voor andere doeleinden te gebruiken. Zonder geldige APK mag een auto niet de weg op voor normale ritten. Voertuigen van 50 jaar of ouder hoeven sinds 1 januari 2021 niet meer verplicht APK gekeurd te worden. Dit is gedaan om de lasten voor de eigenaren van deze historische voertuigen te verlichten.
Wat staat er in een keuringsbewijs?
Het keuringsrapport van de APK wordt opgesteld door een APK-keurmeester. De auto wordt in drie categorieën gekeurd: reparatiepunten, adviespunten en afkeurpunten. De reparatiepunten geven aan welke reparaties er nodig zijn voordat er goedkeuring kan worden gegeven. De adviespunten zijn beginnende gebreken waardoor de auto nog niet wordt afgekeurd, maar waarbij er wel op korte termijn een reparatie of vervanging noodzakelijk is. De afkeurpunten geven aan waarom de auto is afgekeurd en niet meer geschikt is voor gebruik op de openbare weg.
Waarop wordt de auto gekeurd?
De keurmeester keurt de auto op de drie bovenstaande hoofdcategorieën. Op het vlak van veiligheid wordt gekeken naar de deugdelijkheid van de remmen, schokdempers, wielophanging, carrosserie, stuurinrichting en verlichting. De uitstoot van de uitlaatgassen is onderdeel van de categorie milieu. Een auto met dieselmotor krijgen een extra roetmeting. Ten slotte controleert de keurmeester de kilometerstand, het voertuigbewijs, de gebruikte brandstof en het voertuigidentificatienummer. Omdat steeds meer auto’s beschikken over diverse uitgebreide rijhulpsystemen worden ook die systemen getest of ze goed functioneren. De APK-keuring is in ieder geval steeds uitgebreider geworden. Zaken als uitlaatgassen spelen uiteraard niet bij keuring van een batterij-elektrische auto. Daar wordt juist weer extra gelet op de gezondheid van de accu.
Bewaar het APK-keuringsrapport
Let goed op dat het APK-keuringsrapport na de keuring wordt overhandigd. Hoewel het in Nederland niet verplicht is om het keuringsbewijs in de auto te bewaren, is het in bepaalde andere landen wel een verplichting. Het rapport is ook noodzakelijk om tegen de beslissing van de APK-keurmeester in beroep te kunnen gaan. Voor het in beroep gaan tegen een APK-resultaat moet je overigens wel betalen: 49,50 euro. Je mag het voertuig bij een herkeuring niet meer verplaatsen. Ook mogen er geen reparaties meer worden gedaan. Als je later bezwaar maakt of wanneer het voertuig is verplaatst of gerepareerd, dan is bezwaar niet mogelijk. Bij de verkoop van een auto moet het keuringsrapport aan de nieuwe eigenaar worden meegegeven.
Verlies van het APK-keuringsrapport
Het keuringsbewijs moet wel te allen tijde in je bezit zijn. Bij verlies kan een kopie worden aangevraagd bij een RDW-keuringsstation of via de RDW-klantenbalie. Ook de garage waar de keuring heeft plaatsgevonden, kan hiervoor worden benaderd. Na het overhandigen van het originele Deel IA voertuigbewijs of het nieuwe kentekenbewijs op creditcardformaat ontvang je direct een kopie van het APK-keuringsbewijs. Een vervangend keuringsrapport kost je overigens wel 16,50 euro. Wees dus zuinig op het APK-keuringsrapport en berg hem op een veilige plek op.
Tip van de RDW: Als je er binnen 2 maanden of korter voor de APK-vervaldatum achterkomt dat je het keuringsrapport kwijt bent, dan hoef je geen nieuw keuringsrapport aan te vragen, maar kun je het voertuig meteen APK laten keuren. Je houdt dan de oorspronkelijke vervaldatum, verhoogd met 1 of 2 jaar. Laat je een voertuig eerder dan die 2 maanden keuren, dan is de datum van goedkeuring plus 1 of 2 jaar de nieuwe vervaldatum.
Wanneer APK?
Wanneer een auto APK nodig heeft, is afhankelijk van verschillende factoren, zoals de leeftijd en de aandrijflijn. De RDW hanteert onderstaand APK-schema.