Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Alles wat je moet weten over verkeersborden

Verkeersborden zijn er in allerlei soorten en maten. Het is belangrijk om de betekenis ervan goed te kennen. In dit artikel geven we je een uitgebreide basiskennis van de verkeersborden in Nederland. Handig als je je kennis weer eens wilt bijspijkeren, of aan het oefenen bent voor je theorie-examen.

Vijf basissoorten verkeersborden

Het Nederlandse verkeer telt ruim honderd verschillende officiële verkeersborden. Leer die maar eens uit je hoofd. Toch is dat eenvoudiger dan je denkt. Er zijn namelijk maar vijf basissoorten verkeersborden:

  • Voorrangsborden: vorm en kleur verschillen per situatie.
  • Je moet hier…: deze borden zijn altijd rond en blauw en je moet de instructie die erop staat altijd opvolgen.
  • Verbodsborden: deze borden zijn altijd rond en wit met een rode rand. Wat op het bord staat, is verboden om op die plek of vanaf het passeren van dat bord te doen.
  • Kijk hier is…: deze borden zijn altijd vierkant/rechthoekig en blauw. Deze borden geven belangrijke aanwijzingen, maar daar hoort in principe geen verplichting bij (soms wel indirect, zie de tabel hieronder).
  • Pas op voor…: deze borden zijn altijd driehoekig met een rode rand en waarschuwen voor gevaarlijke situaties

Andere soorten verkeersborden

Eigenlijk zijn er nog wat soorten verkeersborden. Gele verkeersborden bijvoorbeeld. Die zijn bijna altijd vierkant of rechthoekig en staan bij wegwerkzaamheden en omleidingen. De gele borden geven informatie over tijdelijke situaties of alternatieve routes.

Daarnaast kunnen deze verkeersborden zijn voorzien van een onderbord. Dat is een rechthoekig wit bord met aanvullende informatie. Daar staat bijvoorbeeld op wanneer het verkeersbord geldig is, of voor wie. Denk maar aan ‘6 - 19 h’ bij snelheidslimieten, of ‘uitgezonderd fietsers’ bij eenrichtingsverkeer.

Dan zijn er de matrixborden die je vooral boven snelwegen (soms ook boven N-wegen) vindt. Grote matrixborden, die vaak boven meerdere rijstroken hangen of die juist naast de weg staan, kunnen informatie geven, zoals over files. De matrixborden die boven een specifieke rijstrook hangen gelden ondanks hun vierkante vorm als een rond verkeersbord. Je moet dus doen wat er op staat. Bij een rood kruis mag je niet op die rijstrook rijden en als er een snelheid op staat die lager is dan de normale limiet op die weg, dan moet je die lagere snelheid aanhouden. Soms hebben matrixborden knipperende oranje lichten op de hoeken. Zo vragen ze extra aandacht, bijvoorbeeld voor een plotselinge file.

Voorbeelden verkeersborden en betekenis

Het is niet mogelijk om hier alle ruim honderd Nederlandse verkeersborden individueel te behandelen. Wel geven we je als voorbeeld de betekenis van de meest voorkomende verkeersborden.

Voorbeelden voorrangsborden

Bij dit bord moet je voorrang verlenen aan bestuurders op de kruisende weg. Het is niet verplicht om volledig te stoppen, dus als je zeker weet dat er niets aankomt, kan je gewoon doorrijden.

Ook dit bord betekent dat je voorrang moet verlenen aan bestuurders op de kruisende weg. Een belangrijk verschil is dat je bij dit bord altijd volledig tot stilstand moet komen voordat je verder mag rijden. Ook als er niets aan komt. Dit bord is dan ook vaak te vinden bij onoverzichtelijke kruispunten, waar het belangrijk is om heel goed te kijken of er wat aankomt. Dat gaat het beste als je stil staat. Dit bord wordt vaak gecombineerd met een brede witte streep op de weg. Voor die streep moet je stoppen.

Als je dit bord ziet, dan rij je op een voorrangsweg. Alle andere bestuurders moeten voorrang verlenen aan de bestuurders op de voorrangsweg. Tip: Je mag niet parkeren langs een voorrangsweg buiten de bebouwde kom. Zie je dit bord met diagonale zwarte strepen over het gele vlak, dan rij je na het passeren van dat bord niet meer op een voorrangsweg en heb je geen voorrang meer. Tenzij andere verkeersborden aangeven van wel natuurlijk.

Voorbeelden je-moet-hier-borden

Een veel voorkomend je-moet-hier-bord is de diagonale blauwe pijl. Dit bord is vaak te vinden tussen twee weghelften, bijvoorbeeld op een vluchtheuvel. Het bord geeft aan dat je het bord alleen aan de rechterkant mag passeren. Of links, als de pijl naar links wijst.

Ook dit is een je-moet-hier-bord met een pijl, maar de betekenis is heel anders. Dit bord betekent namelijk dat je bij het volgende kruispunt alleen maar naar rechts mag. De pijl kan natuurlijk ook naar links of rechtdoor wijzen, of naar rechts én rechtdoor, etc.

Dit bord staat op het midden van een rotonde en geeft de rijrichting aan. Je rijdt tegen de klok in over de rotonde.

Voorbeelden verbodsborden

Als je dit bord ziet dan mag je de betreffende straat geheel niet in rijden, met geen enkel voertuig. Staat er een pictogram in, dan is hetgeen dat is afgebeeld verboden. Een fietsje betekent dat het verboden is om die weg in te fietsen. Links een rode auto en rechts een zwarte betekent verboden in te halen.

Dit bord betekent verboden te parkeren. Dat geldt voor de kant van de weg waar het bord staat. Staat het bord alleen rechts naast de weg, dan mag je dus wel links naast de weg parkeren. Heeft dit bord geen streep, maar een kruis? Dan is het geheel verboden om te stoppen (tenzij er een opstopping is natuurlijk). Ook even snel stoppen om iemand te laten in- of uitstappen mag dan niet.

Ook snelheidsborden zijn verbodsborden. Ze betekenen namelijk ‘verboden harder te rijden dan de getoonde snelheid’. De snelheidslimiet geldt totdat een andere snelheid wordt aangegeven of tot aan het eerstvolgende kruispunt. Soms heeft dit bord een rechthoekige witte achtergrond met ‘Zone’. In dat geval blijft de snelheidslimiet gelden totdat het einde van de zone wordt aangekondigd. Zo hoeft de snelheidslimiet niet bij ieder kruispunt te worden herhaald.

Voorbeelden kijk-hier-is-borden

Dit bord lijkt op het ronde bord met pijl, maar betekent iets heel anders. Deze vierkante versie met dikkere pijl geeft aan dat je een eenrichtingsweg in rijdt. Je hoeft dus geen tegenliggers te verwachten (mogelijk wel fietsers, als het onderbord dat aangeeft). Het is echter niet verplicht om deze straat in te rijden, je mag ook een andere route kiezen.

Is het een rechthoekig bord met meerdere dunne pijlen, dan geeft het bord slechts het aantal (of verloop van de) rijstroken op het komende stuk weg aan.

Dit bord geeft ter informatie aan dat je een autosnelweg op rijdt. Op basis van die informatie weet je dat de snelheidslimiet na dit boord 100 km/u is (tenzij anders aangegeven door andere borden).

Dit bord geeft aan dat je een woonerf op rijdt. Hoewel het bord op zich alleen ter informatie is, hoort er indirect wel een verplichting bij. Op een woonerf, dus na het passeren van dit bord, mag je slechts stapvoets rijden.

Voorbeelden pas-op-borden

Dit bord waarschuwt voor een scherpe bocht naar rechts. Er zijn natuurlijk ook varianten die waarschuwen voor bochten naar links. Er zijn ook varianten met een S-bocht naar links of rechts. Dan kan je meerdere scherpe bochten achter elkaar verwachten.

Dit bord waarschuwt je voor het naderen van een gevaarlijk en/of onoverzichtelijk kruispunt.

Dit bord waarschuwt voor het naderen van een oversteekplaats voor voetgangers. Aangezien dit bord er staat, is die oversteekplaats mogelijk lastig te zien.

Nieuwe verkeersborden

Het verkeer blijft altijd wel wat veranderen. Toegenomen drukte en nieuwe soorten voertuigen, zorgen allemaal voor nieuwe regels en bijbehorende verkeersborden. Tegelijkertijd verdwijnen soms ook weer verkeersborden. Voorbeelden van nieuwe verkeersborden zijn die bij parkeerplaatsen alleen voor het opladen van elektrische voertuigen, of het kijk-hier-is-bord dat een zogenaamde fietsstraat aanduidt.

Altijd volledig op de hoogte

Wil je altijd volledig op de hoogte zijn van nieuwe verkeersborden, of twijfel je wat een minder vaak voorkomend bord ook al weer betekent? Kijk dan eens op de website van het CBR (Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen) of VVN (Veilig Verkeer Nederland). Deze organisaties hebben altijd een volledig overzicht van de actuele verkeersborden van Nederland. Kortom, het zijn handige websites als je je kennis bij wil spijkeren, of voor het oefenen van je theorie-examen.

Deel artikel

Alle artikelen

RDW

Wat is de RDW?

Advies · Wetgeving
ADV159 - AutoScout24 adviespagina - welk autolicht overdag foto1

Welk autolicht overdag?

Advies · Wetgeving
Strada trafficata

Filerijden: hoe blijf je comfortabel en veilig in de file?

Advies · Wetgeving
Ontdek meer