Wat ís een goedkope auto?
Het begrip ‘goedkoop’ kan iedereen anders invullen. Een basisversie is ‘goedkoper’ dan een topuitvoering, een kleine auto is ‘goedkoper’ dan een grote, een occasion is ‘goedkoper’ dan een nieuwe auto. En een zuinige auto kun je ook ‘goedkoper’ noemen dan een auto die veel verbruikt. Maar hier hebben we het over het kopen van een auto en dus over de aanschafprijs.
A- en B-segment: de goedkoopste auto’s
Auto’s zijn de laatste jaren enorm veel duurder geworden. Met name de overheid heft steeds meer belasting (BPM) op nieuwe auto’s. En dat heeft het grootste negatieve effect op de goedkoopste, kleinste auto’s, dus die in het A- en B-segment van de markt.
Goedkoop bestaat niet meer
Tot een paar jaar geleden kon je nog een nieuwe auto kopen voor net iets minder dan € 10.000, maar inmiddels ben je bijna altijd méér dat € 17.000 kwijt. En dat prijsniveau zal niet snel meer dalen. Voor dat geld koop je auto’s als de Dacia Sandero, de Mitsubishi Space Star, de Fiat Panda en – ietsje minder goedkoop – 500. Verder zijn er nog de neefjes Kia Picanto en Hyundai i10. Andere opties zijn de Citroën C3 en de Toyota Aygo X.
Occasion is ook een optie
De keuze aan goedkope occasions is veel uitgebreider, maar ook ingewikkelder om uit te kiezen. De A- en B-segmenters zijn als occasion gebruikt niet per se ook het goedkoopst. Op de occasionmarkt spelen veel meer factoren mee, zoals leeftijd, kilometerstand en de populariteit van bepaalde modellen. Zo kan het dat een exemplaar uit het lijstje goedkoopste nieuwe auto’s gebruikt nog relatief kostbaar is. En dat een grote(re), luxe(re) auto heel betaalbaar is – vanwege de vaak hoge kilometerstand, het brandstofverbruik, de onderhoudskosten en welke redenen de vorige eigenaar ook had om hem voor weinig te willen verkopen.
Bedenk vooraf wat voor goedkope auto je zoekt
Wéét wat je wil voordat je gaat zoeken en kopen. De aanschaf van een nieuwe auto is heel concreet: die-en-die uitvoering voor die-en-die prijs. Maar het vinden van de juiste occasion is een grote puzzel en in het ergste geval een mijnenveld.
Bepaal je budget
Bereken vooraf je budget en weet wat je kunt besteden. Bedenk dat goedkope occasions best weleens reparaties nodig kunnen hebben en dat het onderhoud de laatste tijd kan zijn verwaarloosd door de vorige eigenaar. Hou dus een deel van je budget achter de hand voor onvoorziene kosten.
Grotere gebruikte auto’s zijn vaak relatief goedkoop. Dat kan zo zijn vanwege de hoge kilometerstand – stadsautootjes rijden nu eenmaal minder grote afstanden – of de hoge leeftijd van de auto. En omdat de gebruiks- en onderhoudskosten nu eenmaal oplopen naarmate een auto ouder is en meer heeft gereden. Daardoor zijn gebruikte grotere auto’s minder populair – en vaak dus relatief goedkoop – want ze hebben zo hun nadelen. Maar misschien til jij daar niet zo zwaar aan en vind je ‘imago’ ook belangrijk.
Grote vraag houdt prijzen hoog
De vraag naar gebruikte kleine, zuinige autootjes is altijd groot, onder meer vanwege de lagere gebruikskosten. Daardoor blijven de prijzen op de occasionmarkt ook relatief hoog. Auto’s zijn niet zomaar goedkoop of blijven niet zomaar ‘aan de prijs’. Dat hangt af van de populariteit van het model. Durf dus ook te kijken naar een minder populair alternatief.
Weet waar je moet zoeken
Op AutoScout24.nl heb je een enorm aanbod van zeer uiteenlopende occasions van talloze aanbieders in heel Nederland. Hier vind je vele duizenden gebruikte – en ook (vrijwel) nieuwe – auto’s in alle prijsklassen. Je kunt selecteren op onder meer de vraagprijs, maar ook op het model dat je op het oog hebt, met daarbij allerlei filters – prijs, carrosserie, kleur, uitrusting en wat je allemaal maar belangrijk kunt vinden. Zo zie je al snel wat er allemaal te koop is voor jouw budget. Je zult zien dat het aanbod heel divers is en dat kilometerstanden enorm variëren. De pareltjes zijn vaak snel verkocht; zie je een geschikte auto, wacht dan niet te lang met reageren.
Alternatieven voor wie avontuurlijk of vindingrijk is
Behalve dat je een reguliere occasion kunt zoeken en vinden, kun je ook kiezen om een schadeauto te kopen, die je (gedeeltelijk laat of) gaat opknappen. Maar dan haal je jezelf wel een grote klus op je hals. Een ander alternatief kan zijn om een auto uit het buitenland – waar sommige modellen duidelijk goedkoper worden aangeboden dan in Nederland – te importeren. Met beide alternatieve scenario’s neem je bepaalde risico’s en krijg je te maken met extra kosten en regels en heb je wel bepaalde extra vaardigheden nodig.
Waar moet je op letten als je een goedkope occasion koopt?
‘Goedkoop is duurkoop’ is een bekend gezegde. Het is belangrijk om voordat je een goedkope occasion koopt, je huiswerk goed te doen: dus een uitgebreide autocheck bij aanschaf. En dat kan alleen als je precies wéét wat je zoekt en waarop je moet letten. Als je spreekwoordelijk blind de occasionmarkt in duikt, dan kun je na aankoop van je occasion te maken krijgen met onverwachte, hoge kosten. Elke vraagprijs heeft een reden, vaak zelfs meerdere. De leeftijd natuurlijk, en kilometerstand, de staat van onderhoud, gebreken, slijtage en/of roest is niet onwaarschijnlijk bij oude(re) occasions. Als je je huiswerk goed hebt gedaan, ken je de risico’s en zwakke plekken van de occasions van het model dat je wilt hebben. Wees ook scherp op verborgen gebreken, zoals ondeugdelijke reparaties, lekkages en schade die voor je bezoek zoveel mogelijk zijn weggemoffeld. Als je het niet vertrouwt, brand je vingers dan niet aan zo’n auto. De kans is groot dat als je toch zaken doet, je achteraf hoge kosten moet maken voor herstel. Dan is je prijsvoordeel gelijk verdwenen en zit je alsnog met een dure auto die je niet zonder verlies weer kunt doorverkopen.
Aandachtspunten
We geven je een lijstje met tips en basisbeginselen voor de aankoop van een goedkope occasion. Doe er je voordeel mee.
- Neem zo mogelijk iemand mee met (meer) verstand van auto’s. Sowieso zie je samen meer dan als je alleen bent.
- Bekijk de auto zorgvuldig voordat je ermee gaat rijden. Is de motor al warm? Vraag waarom, want misschien probeert de verkoper een (start)probleem te verbergen.
- Bekijk het interieur zorgvuldig, zie je bruine plekken van waterlekkage, zijn de zitplaatsen in goede staat? Controleer alle knopjes, werkt alles zoals het moet (ventilatie, verwarming, interieurverlichting, ruitbediening, sloten en gordels etc.)?
- Heeft de auto schade of schade gehad en hoe is die dan gerepareerd? Vraag er nadrukkelijk naar. Werkt de verlichting en check of er geen natte plekken op de grond onder de auto liggen of dat de onderkant sporen van lekkage of ‘zweten’ vertoont – bij de motor, de radiator, het remsysteem etc. Is de uitlaat in goede staat? Is er nog voldoende bandenprofiel? Is de motor onwaarschijnlijk schoon of juist erg vuil?
- Let op de staat van onderhoud, de onderhoudsgeschiedenis en vraag naar de onderhoudsboekjes. Controleer wanneer de distributieriem is vervangen en hoe lang die nog mee kan.
- Maak een uitgebreide proefrit als de auto je bevalt. Let op rare geluiden uit de motor en/of de transmissie. Gebruik alle versnellingen tijdens de proefrit en rij op zo veel mogelijk verschillende snelheden. Klinkt en voelt alles gezond? Functioneren de schokdempers goed? Rem een aantal keren stevig en kijk én voel of de auto scheef trekt.
- Controleer rijdend en stilstaand of er te veel of te weinig weerstand of speling in het stuurwiel zit.
- Maak na de proefrit nogmaals een rondje om de auto. Hou ook in de gaten hoe de verkoper zich gedraagt en antwoordt op je vragen.
- Bij twijfel of te weinig informatie: niet kopen, maar weglopen.
Reputatie van een automerk
Hou ook rekening met of maak gebruik van de reputatie die sommige modellen of merken hebben. Door een goede reputatie en bewezen betrouwbaarheid zijn de vraagprijzen van dergelijke occasions vaak hoger – en andersom geldt dat natuurlijk ook: modellen van merken met een mindere reputatie zijn vaak goedkoper, terwijl hun betrouwbaarheid de laatste jaren niet eens zo slecht is. Maar dat wil niet zeggen dat het exemplaar dat jij wil kopen zijn vraagprijs ook waard is. Ook dit hoort bij je huiswerk en je voorbereiding. Staar je niet blind op de reputatie van een auto(merk). Alles is afhankelijk van het onderhoudsverleden van de auto en hoe de vorige eigenaar met de auto is omgegaan. Dat is eigenlijk belangrijker dan reputatie.