Verschillende verkopers
Een verkoper kan een particuliere verkoper zijn of juist een verkoper die werkzaam is bij een professioneel autobedrijf. In beide gevallen is het belangrijk scherp te zijn, want van beide type verkopers mag je hetzelfde verwachten: eerlijkheid, transparantie, geduld en vriendelijkheid. Voldoet een verkoper niet aan een van deze eisen, vraag jezelf dan af of je wel zaken wil doen. Als je zelf een auto verkoopt, is het ook fijn als de potentiële toekomstige eigenaar positieve associaties heeft met jou als verkoper.
Een goede verkoper
Maar hoe weet je nu of je met een goede verkoper te maken hebt? Het woord ‘goed’ doelt hier niet zozeer op het succesvol kunnen verkopen/aanprijzen van een auto, maar vooral op de menselijke kwaliteiten van een verkoper. We zetten tien punten op een rij.
1 - Eerlijkheid:
Een eerlijke autoverkoper spreekt de waarheid en benoemt niet alleen de voordelen, maar ook de beperkingen van het model. Geeft de verkoper een onbetrouwbaar verhaal, vraag jezelf dan af of je nog wel in zee wilt met deze persoon.
2 - Ervaring en kennis:
Een geloofwaardige autoverkoper moet in staat zijn vragen te beantwoorden en advies te geven op basis van zijn expertise. Ook een particuliere autoverkoper kan over de nodige expertise beschikken. Je merkt vaak al snel of de verkoper in kwestie van wanten weet.
3 - Transparantie
Een geloofwaardige autoverkoper is transparant over de geschiedenis en de staat van een voertuig. Ook moeten ze informatie over onderhouds- en reparatiegeschiedenis en andere relevante details verstrekken. Is er tegenzin, vraag jezelf dan af waarom dat is. Heeft de verkoper iets te verbergen?
4 - Klantgerichtheid:
Een goede autoverkoper is klantgericht en luistert naar de behoeften en wensen van de klant. Ditzelfde principe is ook van toepassing op een particuliere autoverkoper. Een goede verkoper moet een klant niet proberen te overtuigen een auto te kopen die niet aan zijn behoeften voldoet.
5 - Beloftes nakomen
Een goede autoverkoper komt zijn beloftes na. Heb je dus iets afgesproken waarna de verkoper het af laat weten? Dan kun je beter je zinnen zetten op een andere auto.
6 - Wat zeggen anderen?
Het kan nuttig zijn om online beoordelingen en aanbevelingen van andere klanten te raadplegen om de geloofwaardigheid van een autoverkoper te toetsen. Bij een particuliere autokoper is dat natuurlijk wat lastig, maar van een professioneel autobedrijf zijn vaak diverse beoordelingen online te vinden. Positieve beoordelingen van tevreden klanten kunnen wijzen op een goede reputatie. Dat schept ook vertrouwen.
7 - Vergelijkingsonderzoek
Voordat je een auto koopt, is het een goed idee om verschillende dealers en verkopers te vergelijken. Dit kan je helpen om een beter beeld te krijgen van wat redelijk is in termen van prijs, voorwaarden en klantenservice. Natuurlijk kost dit wel wat tijd, maar uiteindelijk heb je er wel wat aan.
8 - De juiste nazorg
Ook na de aankoop van een auto kan het zijn dat je nog vragen hebt. Dan is het natuurlijk wel zo fijn dat de verkoper de tijd neemt om die vragen te beantwoorden. Een verkoper die gelooft in het principe ‘uit het oog, uit het hart’ is geen goede verkoper. Ook als je zelf een auto verkoopt, is het wel zo netjes om eventuele vragen van de nieuwe eigenaar te beantwoorden, ook al is de deal al lang gesloten. Je zou het namelijk zelf ook op prijs stellen als je antwoord krijgt op vragen die ontstaan nadat je de auto een paar dagen in bezit hebt.
9 - Communicatie
Communicatie is alles, niet alleen in een relatie, maar ook als je in contact bent met een verkoper. Komt de verkoper onprofessioneel en geïrriteerd over in zijn communicatie, dan kun je beter verder zoeken. Blijf in je communicatie als koper ook altijd vriendelijk. Daar bereik je meer mee.
10 - Vriendelijkheid
Blijkt de verkoper tijdens een bezichtiging – ongeacht of dit nu particulier of zakelijk is – bijzonder onvriendelijk is, vraag jezelf dan af of je nog wel om de tafel wilt gaan zitten voor een onderhandeling. Waarschijnlijk doe je liever zaken met iemand die wel vriendelijk is en de tijd voor je neemt.
Openheid
Beoordeel kortom het hele communicatietraject: is de verkoper geloofwaardig, kloppen zijn toelichtingen, komt hij eerlijk en open over, beantwoordt hij de vragen op een begrijpelijke manier en zonder uit te wijken? Niet iedereen die op het eerste gezicht eigenaardig lijkt, is verdacht. Pas bij herhaaldelijk opvallend gedrag zou je sceptisch moeten worden.
De bezichtiging
Een serieuze verkoper maakt een afspraak met je om de auto te komen bezichtigen. Nog belangrijker: de verkoper komt die afspraak na en neemt ook de tijd voor je. Laat vooraf wel even weten of je een deskundige vriend, kennis of bekende meeneemt en of je de auto onderwerpt aan een technische keuring door een onafhankelijke partij. Als de verkoper dit accepteert, is dat een goed teken. Als hij het voorstel afwijst, hoeft dat nog niets ergs te betekenen. Vraag naar de redenen en respecteer desnoods zijn keuze. Neem dan wel extra veel tijd voor een zorgvuldige controle van de auto en gebruik hiervoor bij voorkeur onze checklist voor de proefrit.
Overeenkomst
Hoe sympathiek of betrouwbaar een verkoper ook is, met een correct ingevulde koopovereenkomst heb je altijd extra zekerheid. Wanneer de verkoper dit probeert te omzeilen of punten in de overeenkomst wil overslaan, moet je voet bij stuk houden en een schriftelijke aantekening van alle punten nastreven. Als je een occasion koopt bij een professioneel autobedrijf, dan is een koopovereenkomst vanzelfsprekend. Als je de auto bij een particulier koopt, is dat niet het geval. Stel dus altijd een koopovereenkomst op. AutoScout24 stelt er gratis eentje beschikbaar.
Download gratis een invulbare koopovereenkomst
Volg je instinct
Het belangrijkst is om je gezonde verstand te gebruiken, al kunnen we hier ook noemen: volg je buikgevoel of vertrouw op je instinct. Voel de situatie goed aan. Heb je een onderbuikgevoel bij een bepaalde autokoper? Dan is dat vaak geen goed signaal. Als de verkoper aandringt op snelle beslissingen, extreem lage prijzen of ongebruikelijke betalingsmethoden, zou je op je hoede moeten zijn. Hoewel je intuïtie belangrijk is, is het ook goed om een gezonde balans te vinden tussen je instinct en objectieve gegevens. Wat je ook doet: blijf altijd vriendelijk, vermijd risico’s en beoordeel de situatie kritisch. Vier ogen zien meer dan twee. Daarom nogmaals de tip om altijd iemand naast je te hebben staan tijdens het bezoek aan de verkoper.