Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Elektrisch
Elektrisch

Wat kost het opladen van een elektrische auto?

Het opladen van een elektrische auto is een essentieel aspect van elektrisch rijden. In dit artikel geven we een gedetailleerd overzicht van de kosten van het opladen van een elektrische auto en behandelen we enkele veel gestelde vragen.

Hoeveel kost het opladen van een elektrische auto?

Wat het precies kost om een elektrische auto op te laden, is een lastig te beantwoorden vraag. Het hangt er immers vanaf waar je oplaadt, hoe je oplaadt, hoe groot het batterijpakket is en wat op een bepaald moment de stroomprijzen zijn. Net zoals tanken bij een benzinepomp niet altijd hetzelfde kost. Om toch een idee te geven van de kosten voor het opladen van een elektrische auto zetten we hieronder toch een aantal mogelijkheden op een rij. Let wel: de vermelde tarieven waren actueel op moment van schrijven (juli 2024) en kunnen inmiddels dus zijn veranderd.

Thuis opladen

Thuis opladen is meestal de voordeligste optie om de elektrische auto op te laden. Dan kan je laden tegen de reguliere stroomtarieven van jouw energieleverancier. Bij een openbare laadpaal zit daar altijd nog een winstmarge van de laadpaalaanbieder bovenop. De kosten van thuis opladen zijn dus afhankelijk van het elektriciteitstarief van je energieleverancier. In Nederland ligt het gemiddelde tarief momenteel rond de € 0,23 per kWh. Als je een elektrische auto hebt met een batterijcapaciteit van 50 kWh en je betaalt € 0,23 per kWh, dan kost het volledig opladen van je elektrische auto ongeveer € 11,50. Een koopje vergeleken met brandstof tanken! Want met een accupakket van 50 kWh in een doorsnee elektrische middenklasse auto kun je in de praktijk ruim 300 km afleggen. Bij een benzineauto met een verbruik van 1 op 15 ben je dan 20 liter benzine kwijt. Met de huidige literprijs van circa 2 euro in het meest gunstige geval, tik je dus 40 euro af.

tesla-charging-banner

Openbaar opladen

Of openbaar opladen voordelig is, hangt sterk af van waar je oplaadt. Een gewone laadpaal is vaak nog best betaalbaar, terwijl een snellader langs de snelweg vaak best prijzig is. Laten we opnieuw uitgaan van een elektrische auto met een 50 kWh batterijpakket. De gemiddelde kosten van een reguliere openbare laadpaal zijn momenteel ongeveer € 0,30 per kWh. Dat zou voor een volle batterij neerkomen op € 15,00. Bij een snellader ben je al gauw € 0,60 per kWh kwijt, of zelfs € 0,75 per kWh. Dan kost het volledig opladen van diezelfde auto ineens € 30,00 tot € 37,50. Een snellader gebruik je bij voorkeur dus alleen wanneer je die echt nodig hebt om snel op je bestemming te komen.

Bijkomende kosten

Naast het opladen zelf, kunnen er ook nog bijkomende kosten zijn. Wat voor kosten dat zijn en wanneer ze van toepassing zijn, zetten we hieronder op een rij.

Aanschaf en installatie van een laadpaal

Thuis opladen is het voordeligst, maar dan moet je wel eerst een eigen laadpaal hebben. Je kunt ook wel opladen via een gewoon stopcontact (mits je een laadkabel met adapter hebt), maar dat duurt erg lang. De aanschaf van een eigen laadpaal of wallbox brengt echter wel een investering met zich mee. Hoe groot die investering precies is, hangt af van de specifieke laadpaal en hoe eenvoudig het is om die bij jouw huis te installeren. Globaal moet je rekening houden met zo’n € 1.500 tot € 2.000 inclusief installatie. Ook niet onbelangrijk: je auto moet op eigen terrein kunnen staan om op te laden. Anders is het niet toegestaan om een laadpaal of wallbox voor thuis te installeren.

Abonnementskosten

Voor sommige openbare laadnetwerken moet je een abonnement afsluiten om er gebruik van te kunnen maken. Of je kunt in ruil voor het hebben van een abonnement opladen tegen een lager tarief, wat voordeliger kan zijn wanneer je vaak oplaadt. De kosten van zo'n abonnement variëren van enkele euro's tot tientallen euro's per maand en het verschilt ook wat wel en niet bij de prijs is inbegrepen. Het is een vergelijking waard.

Onderhoudskosten

Aan het opladen gerelateerde onderhoudskosten aan de auto zijn er niet tot nauwelijks. Net als bij een conventionele auto kunnen er natuurlijk defecten zijn, maar dat zijn uitzonderingen. Als je een eigen laadpaal hebt moet je wel rekening houden met de onderhoudskosten van de laadpaal. Zo moeten sommige privélaadpalen eens in de zoveel tijd een software-update ondergaan, wat mogelijk kosten met zich meebrengt. Ook is het raadzaam om de werking van de privélaadpaal periodiek te laten keuren door een erkende monteur.

All safe paying & safe car sell

Wisselende energieprijzen

De wisselende prijzen van elektriciteit kwamen al even aan bod. Hoewel dit niet zozeer een bijkomende kostenpost is van het opladen, is het wel goed om er rekening mee te houden dat prijzen plotseling hoger (of lager) kunnen zijn dan bij de vorige laadbeurt. Net zoals de brandstofkosten voor een conventionele auto in korte tijd kunnen stijgen of dalen. Sommige energieleveranciers bieden variabele tarieven aan, wat voordelig kan zijn als je flexibel kunt zijn met het opladen van je auto. Dan kan je bijvoorbeeld voordeliger opladen in daluren, als er weinig vraag is naar elektriciteit. Opladen tijdens piekuren is dan weer duurder.

Lees meer over het opladen van een elektrische auto

Tips om oplaadkosten te minimaliseren

Opladen kost geld, daar kun je niet omheen. Wel zijn er een aantal dingen waar je rekening mee kunt houden, om zo eenvoudig op de oplaadkosten te besparen. We zetten de belangrijkste zaken op een rij:

  • Gebruik daluren: veel energieleveranciers bieden lagere tarieven tijdens daluren, meestal 's nachts. Door je auto tijdens deze uren op te laden, kun je de kosten aanzienlijk verlagen. Dit vereist wel enige planning en je moet een privélaadpaal hebben die je kunt programmeren om op specifieke tijden te laden.
  • Abonnementen en kortingskaarten: sommige laadnetwerken bieden abonnementen of kortingskaarten aan, waarmee je kunt opladen tegen een gereduceerd tarief. Als je vaak oplaadt, heb je de extra kosten van het abonnement zo weer terugverdiend. Dit is dus vooral handig als je regelmatig gebruikmaakt van openbare laadpalen. Door de tarieven van verschillende netwerken te vergelijken, kun je de meest kostenefficiënte optie kiezen.
  • Efficiëntie van de auto: de efficiëntie van je elektrische auto speelt ook een rol in de totale laadkosten. Net als bij brandstofauto’s zijn er zuinige en minder zuinige modellen elektrische auto’s. Let bij aanschaf van de elektrische auto dus niet alleen op de actieradius, maar ook op het gemiddelde energieverbruik van de auto. Dat wordt vermeld in kWh per 100 km.
  • Gebruik van zonnepanelen: heb je een privélaadpaal en zonnepanelen, dan kan je je elektrische auto opladen met zelf opgewekte groene stroom. Dit kan de kosten voor opladen aanzienlijk verlagen, vooral als je de stroom direct gebruikt of opslaat in een thuisbatterij. In zonnige periodes kan je misschien zelfs wel gratis opladen!

Veelgestelde vragen

De kosten van het opladen van een elektrische auto zijn sterk afhankelijk van waar en soms ook wanneer je oplaadt. Globaal kan je rekening houden met een gemiddeld tarief van € 0,23 per kWh als je thuis oplaadt (dat is je reguliere, huishoudelijke energietarief) en zo’n € 0,30 tot € 0,70 voor openbaar opladen. In dat laatste geval is een standaard laadpaal met wisselstroom (AC) veel voordeliger dan een snellader met gelijkstroom (DC) langs de snelweg.

Er zijn niet zozeer verborgen kosten bij het opladen van een elektrische auto, maar er kunnen wel bijkomende kosten zijn. Bijvoorbeeld een laadabonnement, dat soms noodzakelijk is om te kunnen opladen, of de aanschaf- en installatiekosten voor een privélaadpaal of wallbox thuis.

Je kunt de laadkosten verlagen door je elektrische auto tijdens daluren op te laden, gebruik te maken van abonnementen of kortingskaarten, te kiezen voor een energie-efficiënte auto en eigen zonnepanelen te gebruiken voor het opladen.

Deel artikel

Alle artikelen

elektrische-peugeot-408-heeft-een-paar-verrassingen-in-petto-2024-07

Elektrisch rijden in Frankrijk: wat moet je weten?

Advies · Opladen en verbruik
calculer le temps de charge

Elektrisch rijden in Duitsland: alles wat je moet weten

Advies · Opladen en verbruik
Electric drivers, beware! Thieves steal charging cables, especially from Tesla

Elektrisch rijden in Engeland: wat moet je weten?

Advies · Opladen en verbruik
Ontdek meer