Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Elektrisch
Elektrisch

Openbare laadpalen in Nederland

Nederland loopt voorop als het gaat om de infrastructuur voor elektrische voertuigen. In dit artikel bespreken we alles wat je moet weten over openbare laadpalen in Nederland, van waar je oplaadpunten en snelladers vindt tot hoe Nederland zich verhoudt tot andere EU-landen.

Waar vind je openbare laadpalen?

In Nederland zijn openbare laadpalen vrijwel overal te vinden, van stadscentra tot plattelandswegen. De overheid stimuleert het gebruik van elektrische auto’s door de laadinfrastructuur continu uit te breiden. Hier zijn een paar tips om gemakkelijk laadpunten te vinden:

  • Gebruik apps en websites: er zijn verschillende apps en websites, zoals Chargemap, ANWB Onderweg en Shell Recharge, waarmee je gemakkelijk laadpalen kunt vinden en kunt zien of ze beschikbaar zijn.
  • Navigatiesystemen: moderne navigatiesystemen in elektrische auto’s hebben vaak een geïntegreerde functie om laadpalen te zoeken. Dit is handig omdat het systeem rekening kan houden met jouw route en actieradius.
  • Parkeergarages en winkelcentra: veel parkeergarages, supermarkten en winkelcentra bieden laadmogelijkheden aan. Let wel op dat sommige laadpunten alleen beschikbaar zijn voor klanten.
  • Gemeente en openbare ruimtes: gemeenten plaatsen steeds vaker laadpalen op strategische locaties. Informeer bij je gemeente of er plannen zijn om laadpunten in jouw buurt te installeren.

Snelladers: de snelle optie voor onderweg

Snelladers zijn ideaal voor wie haast heeft. Deze laadstations kunnen je auto in 20-30 minuten voor een groot deel opladen, wat ze perfect maakt voor lange ritten. In Nederland zijn snelladers te vinden langs snelwegen, bij tankstations en op strategische plekken zoals bij restaurants en rustplaatsen. Bekende aanbieders van snelladers in Nederland zijn Fastned, Ionity, en Shell Recharge.

Goed om te weten:

  • Kosten: snelladen is vaak duurder dan regulier laden. De prijs kan variëren afhankelijk van de aanbieder en het tijdstip van laden.
  • Beschikbaarheid: hoewel het netwerk van snelladers in Nederland groeit, kunnen er momenten zijn waarop snelladers bezet zijn, vooral tijdens vakantieperiodes.
  • Compatibiliteit: niet elke elektrische auto kan snelladen. Controleer of jouw auto geschikt is voor snelladen en welke stekkertypes worden ondersteund.

Snelladen biedt veel gemak, maar het is belangrijk om rekening te houden met de kosten en beschikbaarheid. Het loont om snelladers te plannen op momenten dat ze minder druk bezocht worden, bijvoorbeeld vroeg in de ochtend of later op de avond.

Two electric cars parking at charging station

Tips voor efficiënter laden

Elektrisch rijden vergt wat planning, vooral als je een lange rit maakt. Hier zijn enkele tips om efficiënter te laden:

  • Plan je route: gebruik routeplanners die speciaal bedoeld zijn voor elektrische voertuigen om laadstops te plannen.
  • Laad slim en voordelig: laad zoveel mogelijk thuis of bij goedkopere laadpunten in plaats van bij snelladers. Dit bespaart kosten.
  • Deel een laadpaal: soms is het mogelijk laadpunten te delen met anderen, bijvoorbeeld in een buurtproject of via een deelplatform. Dit kan handig zijn als er weinig laadpalen in de buurt zijn.
  • Vermijd piekuren: laden tijdens daluren kan goedkoper zijn, afhankelijk van de aanbieder. Probeer te laden wanneer de stroomvraag lager is, zoals ’s nachts.

Efficiënt laden is niet alleen goed voor je portemonnee, maar ook voor het energienetwerk. Door slim om te gaan met laden kun je bijdragen aan een stabieler elektriciteitsnet en hogere kosten vermijden.

Nederland versus andere EU-landen

Nederland is koploper als het gaat om het aantal laadpalen per hoofd van de bevolking. Er is een dicht netwerk van laadpunten, mede dankzij de proactieve inzet van de overheid en samenwerkingen met bedrijven. Maar hoe doet Nederland het in vergelijking met andere EU-landen?

  • Aantal laadpalen: Nederland heeft ruim 100.000 openbare laadpalen, waarmee het een van de dichtste netwerken van Europa heeft. Ter vergelijking: Duitsland en Frankrijk hebben een groter landoppervlak, maar relatief minder laadpalen per vierkante kilometer.
  • Innovatie en technologie: Nederland loopt voorop in innovatie, zoals met slimme laadpalen die kunnen communiceren met het energienetwerk. Dit helpt de energiestromen beter te beheren, vooral tijdens piekuren.
  • Overheidssteun: Nederlandse gemeenten en provincies stimuleren elektrisch rijden met subsidies, fiscale voordelen en investeringen in laadinfrastructuur. Dit is in veel andere Europese landen minder uitgebreid.
  • Laaddekking: in Nederland zijn zelfs in kleine dorpen laadpalen te vinden, terwijl in landen als Spanje en Italië de laaddekking buiten grote steden vaak te wensen overlaat.

Hoewel Nederland in veel opzichten voorop loopt, blijven er verbeterpunten. Bijvoorbeeld, de toegankelijkheid van laadpalen voor mensen met een beperking kan beter, en er is behoefte aan meer snelladers op populaire routes. Wat je moet betalen bij een openbare laadpaal is ook nog vaak onduidelijk.

Kosten van het laden

Over betalen gesproken: de kosten voor het opladen van een elektrische auto kunnen, afhankelijk van de locatie en het type laadpaal, variëren. Over het algemeen zijn de kosten op te splitsen in drie categorieën:

  • Thuisladen: dit is meestal het goedkoopst. Afhankelijk van je energieleverancier betaal je ongeveer 0,25 tot 0,35 euro per kWh. De meeste mensen laden ’s nachts op, wanneer de stroomtarieven vaak lager zijn.
  • Openbaar laden: openbare laadpalen zijn vaak iets duurder, met tarieven variërend tussen 0,30 en 0,90 euro per kWh. Sommige aanbieders rekenen een starttarief of abonnementskosten.
  • Snelladen: snelladers zijn het duurst, met tarieven die kunnen oplopen tot 0,90 euro per kWh of meer. Hier betaal je vaak ook voor de snelheid en het gemak.

Het is verstandig de kosten van verschillende aanbieders te vergelijken en een abonnement te overwegen als je vaak bij dezelfde aanbieder laadt. Veel aanbieders bieden kortingen of voordelige bundels aan voor regelmatige gebruikers.

Hoe werkt laden in de praktijk?

Voor nieuwe elektrische rijders kan het laden in eerste instantie wat verwarrend zijn. Hier is een kort overzicht van hoe laden in de praktijk werkt:

  1. Koppel de stekker aan: plug de stekker in zowel de auto als de laadpaal. Zorg ervoor dat beide goed vastzitten.
  2. Identificatie: sommige laadpalen vereisen dat je jezelf identificeert met een laadpas, app of bankpas.
  3. Laden: het laden begint automatisch nadat je je hebt geïdentificeerd. Controleer op het scherm of alles correct verloopt.
  4. Stoppen met laden: afhankelijk van het type laadpaal stop je het laden via de app, laadpas, of simpelweg door de stekker los te koppelen.

Laadgedrag varieert per persoon. Sommigen laden elke keer als ze parkeren, terwijl anderen alleen laden als de accu bijna leeg is. Wat voor jou het beste werkt, hangt af van je rijgewoontes en toegang tot laadpalen.

That also works! Fast charging with Skoda Enyaq Coupé iV is faster in practice than in the folder

Uitdagingen en toekomst

Hoewel Nederland al ver is in de ontwikkeling van laadinfrastructuur, zijn er nog uitdagingen. De vraag naar laadpalen groeit sneller dan het aanbod, en er is een tekort aan laadpalen in sommige drukbevolkte steden. Daarnaast is er behoefte aan meer snelladers, vooral langs drukke routes en in afgelegen gebieden.

Toekomstige ontwikkelingen:

  • Uitbreiding van het netwerk: de overheid en private partijen blijven investeren in de uitbreiding van het laadnetwerk, met name in snelladers en openbare laadpalen in woonwijken.
  • Slim laden: in de toekomst zullen slimme laadpalen steeds vaker energie kunnen terugleveren aan het net, wat helpt bij het stabiliseren van het energienetwerk.
  • Snellere laadtijden: met technologische vooruitgang worden laadtijden korter, waardoor snelladen nog efficiënter wordt.
  • Duurzaamheid: er is een groeiende focus op duurzame energiebronnen voor laadpalen, zoals zonne- en windenergie, om het gebruik van fossiele brandstoffen verder te verminderen.

Vergelijking van laadpassen en abonnementen

Een belangrijke factor bij het gebruik van openbare laadpalen is het kiezen van de juiste laadpas of abonnement. Er zijn veel verschillende aanbieders, elk met hun eigen tariefstructuren en voordelen.

  • Laadpassen: de meeste laadpassen werken op laadpalen van verschillende aanbieders, maar de tarieven kunnen variëren. Het is handig een laadpas te kiezen die het beste past bij je rij- en laadgedrag.
  • Abonnementen: sommige aanbieders bieden abonnementen aan met vaste maandelijkse kosten, wat voordelig kan zijn als je vaak laadt. Andere werken met pay-per-use modellen, waarbij je alleen betaalt voor wat je gebruikt.
  • Flexibiliteit: kijk naar de dekking en flexibiliteit van de laadpas. Sommige passen zijn alleen geldig in Nederland, terwijl andere ook in het buitenland gebruikt kunnen worden.

Vergelijk de kosten, dekkingsgebieden en extra diensten van verschillende aanbieders om de beste keuze te maken. Soms bieden autofabrikanten ook eigen laadpassen aan die gunstige tarieven kunnen hebben bij bepaalde laadnetwerken.

Veelgestelde vragen

Nederland telt ruim 100.000 openbare laadpalen, waarvan een groot deel beschikbaar is voor publiek gebruik.

De meeste laadpalen bevinden zich in de Randstad, maar de infrastructuur breidt zich steeds verder uit naar meer landelijke gebieden.

Ja, de kosten kunnen variëren afhankelijk van de locatie, het type laadpaal en de aanbieder.

Dit hangt af van het type laadpaal en je voertuig. Snelladers kunnen een auto in ongeveer 20-30 minuten tot 80% opladen, terwijl opladen aan reguliere laadpalen enkele uren kan duren.

Steeds meer laadpalen zijn gekoppeld aan duurzame energiebronnen zoals zonne- en windenergie, wat bijdraagt aan een lagere CO2-uitstoot.

Als je merkt dat er een tekort aan laadpalen in jouw buurt is, kun je bij je gemeente een verzoek indienen om een laadpaal te laten plaatsen. Veel gemeenten hebben een online aanvraagformulier op hun website. Na je aanvraag beoordeelt de gemeente de geschiktheid van de locatie en worden er afspraken gemaakt over de plaatsing, meestal in samenwerking met een laadpaalexploitant. Houd rekening met een wachttijd, omdat de vraag naar nieuwe laadpalen groot kan zijn.

Deel artikel

Alle artikelen

elektrische-peugeot-408-heeft-een-paar-verrassingen-in-petto-2024-07

Elektrisch rijden in Frankrijk: wat moet je weten?

Advies · Opladen en verbruik
calculer le temps de charge

Elektrisch rijden in Duitsland: alles wat je moet weten

Advies · Opladen en verbruik
Electric drivers, beware! Thieves steal charging cables, especially from Tesla

Elektrisch rijden in Engeland: wat moet je weten?

Advies · Opladen en verbruik
Ontdek meer