Voordelen elektrische auto thuis opladen
Het thuis opladen van een elektrische auto biedt meerdere voordelen. Ten eerste staat je auto altijd bij je huis geparkeerd en niet een paar straten verder bij een van de weinige laadpunten in de buurt. Als er überhaupt een laadplek beschikbaar is. Als je thuis kunt laden, hoef je niet te wachten tot een laadplek vrijkomt en kun je altijd laden wanneer jij dat wilt.
Je hoeft ook geen rekening te houden met het laadproces en de auto snel weg te halen als de accu is volgeladen. Een volgeladen elektrische auto die een openbare laadpaal bezet houdt, is één van de grootste ergernissen onder EV-rijders. Bovendien zijn er aanbieders van laadpalen en verschillende gemeenten in Nederland die een extra tarief per minuut in rekening brengen vanaf het moment dat de accu is volgeladen. Een soort boete om te voorkomen dat laadplekken onnodig bezet worden gehouden. Hier heb je dus allemaal niets mee te maken als je thuis kunt opladen.
Daarnaast is thuis laden normaal gesproken de goedkoopste manier. Dat geldt al helemaal als je zonnepanelen hebt. Echter leven we in roerige tijden als het gaat om energiekosten en zijn de kosten van thuis opladen afhankelijk van jouw eigen energiecontract. Maar daarover later meer. Laten we eerst kijken naar de mogelijkheden die er zijn voor een laadpaal thuis.
Welk laadpunt moet ik kiezen?
Je zou misschien denken dat laadpalen voor elektrische auto’s allemaal hetzelfde zijn, maar dat is niet zo. Er zijn veel verschillende thuisladers met allerlei verschillende mogelijkheden. Om een thuislader te kiezen die het beste past bij jouw wensen, auto en woonsituatie moet je eerst een paar zaken op een rij zetten:
- Hoe snel kan mijn elektrische auto opladen?
- Hoe snel wil ik mijn elektrische auto opladen?
- Is mijn aansluiting in de meterkast geschikt?
- Wil ik een lader aan de muur of op een paal?
- Wil ik een laadpunt dat inzicht geeft via een app?
- Moet ik laadkosten kunnen declareren?
- Wil ik een lader met extra veiligheid en beveiliging?
- Wil ik een lader die rekening houdt met piek- en daluren?
Laadsnelheid elektrische auto en laadpaal
Bij het kiezen van de juiste lader moet je eerst weten hoe snel de accu van de elektrische auto kan worden opgeladen met wisselstroom (AC). De meeste moderne EV’s kunnen met een vermogen van 11 kW (kilowatt) worden opgeladen. Oudere modellen kunnen vaak met een vermogen van maximaal 7,4 kW worden opgeladen.
Stel dat je een elektrische auto hebt met een accucapaciteit van 55 kWh (kilowattuur) die kan worden opladen met een vermogen van 11 kW, dan duurt het in theorie 5 uur om de accu op te laden van 0 tot 100% (55 kWh gedeeld door 11 kW). Als dezelfde auto met maximaal 7,4 kW kan worden opgeladen, dan duurt het zo’n 7,5 uur om de accu volledig op te laden (55 kWh gedeeld door 7,4 kW).
Laten we als voorbeeld nemen dat je thuis wilt opladen met een vermogen van 11 kW, omdat de auto hiervoor geschikt is en omdat je de accu zo snel mogelijk wilt opladen. Dan moet je wel een thuislader kiezen die dit vermogen ook werkelijk kan leveren. Dat is niet vanzelfsprekend, want er zijn ook laadpunten die maximaal 3,7 kW of 7,4 kW leveren. Houd er rekening mee dat de zwakste schakel bepaalt hoe snel de accu van de elektrische auto uiteindelijk wordt opgeladen.
Als de auto geschikt is voor laden met 11 kW, maar het laadpunt maximaal 7,4 kW kan leveren, zal de accu nooit met een hoger vermogen dan 7,4 kW worden opgeladen. Andersom ook. Als je een lader hebt die wel 11 kW kan leveren, maar het laadvermogen van de accu is gelimiteerd tot 7,4 kW, wordt de accu ook niet sneller opgeladen. Het laadvermogen van de accu wordt bepaald door de AC-boordlader van de auto. Die informatie is bij elke elektrische auto bekend.
Als je thuis een elektrische auto wilt opladen met een vermogen van 11 kW, dan moet je dus kiezen voor een laadpunt dat dit vermogen kan leveren. Maar dan zijn er we nog niet, want ook de elektriciteitsaansluiting in de meterkast moet hiervoor geschikt zijn.
Verschil tussen 1-fase en 3-fasen aansluiting
Het vermogen dat een laadpaal maximaal kan leveren, ongeacht de eigenschappen van de lader zelf, wordt bepaald door de elektriciteitsaansluiting in de meterkast: een 1-fase of 3-fasen aansluiting.
Dat zit zo: in de stroomkabel van het landelijke elektriciteitsnetwerk onder de grond zitten drie fasedraden (3 x 230 volt.). Alleen komt er bij de meeste woningen maar één fasedraad (1 x 230 volt) de meterkast binnen. Dit wordt een 1-fase aansluiting genoemd. Het vermogen dat met een 1-fase aansluiting naar een laadpunt wordt gestuurd, is afhankelijk van de aardlekautomaat (16 of 32 Ampère) in de meterkast.
- 1-fase, 16 Ampère = 3,7 kW laadvermogen
- 1-fase, 32 Ampère = 7,4 kW laadvermogen
Bij een 3-fasen aansluiting komen niet één, maar drie fasedraden de meterkast binnen. Hiermee kan een vermogen tot 22 kW naar het laadpunt worden gestuurd, afhankelijk van de aardlekautomaat in de meterkast.
- 3-fasen, 16 Ampère = 11 kW laadvermogen
- 3-fasen, 32 Ampère = 22 kW laadvermogen
Een 3-fasen aansluiting wordt ook wel krachtstroom genoemd en is vooral bij duurdere woningen en kantoorgebouwen al standaard aanwezig of achteraf aangelegd. Vaak heb je voor een inductiekookplaat in de keuken overigens ook een 3-fasen aansluiting nodig.
Kortom: als je thuis een elektrische auto wilt opladen met een vermogen van 11 kW en een laadpunt hebt gevonden dat dit vermogen kan leveren, moet je óók zorgen dat je ten minste een 3-fasen 16A-aansluiting in je meterkast hebt, of dit eerst moet aanleggen.
Laadpaal thuis met verschillende functies
Er zijn laadpalen voor thuis die niets extra’s bieden en gewoon fungeren als simpel stopcontact voor je elektrische auto. Dit wordt ook wel een ‘dom’ laadpunt genoemd. Maar er is ook een ruime keuze uit thuislaadpunten met allerlei verschillende functies. Zo zijn er ‘slimme’ laders die bijvoorbeeld zijn verbonden met het wifi-netwerk en via een app op je telefoon inzicht geeft over de laadsessie en de laadkosten. Je kunt zelfs kiezen voor een thuislader die rekening houdt met piek- en daluren om de accu zo veel mogelijk op te laden op momenten dat de stroomprijs laag is.
Daarnaast zijn er veel mensen met een elektrische leaseauto van de zaak die de laadkosten bij hun werkgever mogen declareren. Ook dat is geen probleem, want dan kies je gewoon voor een laadpunt dat alle zakelijke laadkosten automatisch verrekent met je werkgever in plaats van je eigen energieleverancier. Het is allemaal mogelijk.
Verder kun je kiezen voor een laadpaal met load balancing, waarmee het totale stroomverbruik in de woning tijdens het opladen van de auto gelijkmatig wordt verdeeld over de verschillende aangesloten fasen. Dit zorgt voor een gelijkmatige belasting en extra veiligheid, met behoud van maximale laadcapaciteit voor het opladen van de auto. Er zijn dus best veel dingen waar je aan moet denken bij het kiezen van een laadpaal voor thuis.
Hoeveel kost het installeren van een thuislader?
De kosten om thuis een laadpunt te installeren, lopen sterk uiteen. Het heeft alles te maken met het type laadpunt dat je kiest, maar ook met de situatie van de woning. Wil je een laadpunt aan de muur bevestigen (wallbox) dicht in de buurt van de meterkast? Of wil je liever een laadpunt op een paal, met een redelijke afstand tot de meterkast waardoor graafwerkzaamheden nodig zijn? Moet er eerst nog een 3-fasen aansluiting worden aangelegd?
Zo kunnen we wel nog meer dingen bedenken die van invloed kunnen zijn op de installatiekosten van een thuislaadpunt. Over het algemeen moet je rekenen op een bedrag van ten minste 2.000 euro voor een thuislader inclusief installatie, zonder veel extra (graaf)werkzaamheden.
Kosten van thuis opladen
Thuis je elektrische auto opladen is niet alleen prettig vanwege het gemak, maar is ook de goedkoopste manier. Je betaalt gewoon het kWh-tarief van je eigen energieleverancier, zonder extra abonnementskosten en vergoeding voor het gebruik van een laadpas.
Echter zijn de energieprijzen natuurlijk wel flink gestegen. Vóór de energiecrisis was een stroomprijs tussen de 20 en 25 cent per kWh heel gebruikelijk. Het thuis opladen van een elektrische auto met een 55 kWh-accu kostte toen tussen de 10 en 15 euro. Bij een openbaar laadpunt betaalde je toen tussen de 30 en 40 cent per kWh. Dat komt neer op een bedrag van 16 tot 22 euro om een 55 kWh-accu op te laden van 0 tot 100%.
Na een maanden van prijsdaling zijn de variabele stroomtarieven nu weer onder de 40 cent per kWh gedoken. Bij een openbaar laadpunt betaal je gemiddeld 50 cent per kWh, exclusief de kosten voor het gebruik van een laadpas en een eventueel abonnement. Het opladen bij een snellaadstation langs de snelweg is het duurste. Daar betaal je tussen de 65 en 90 cent per kWh.
Ondanks dat het opladen van een elektrische auto in de afgelopen jaren steeds duurder is geworden, is thuis opladen nog steeds de voordeligste optie. Vooral als je zonnepanelen bezit, is de investering in een eigen laadpunt relatief snel terugverdiend.