Beschikbaarheid van laadpalen in Frankrijk
Frankrijk is een ideale bestemming voor roadtrips en elektrisch rijden wordt steeds gemakkelijker dankzij de groeiende infrastructuur van laadpalen in het land. Frankrijk heeft de afgelopen jaren flink geïnvesteerd in de uitbreiding van laadpalen, met als doel een landelijk dekkend netwerk. De meeste laadstations zijn weliswaar te vinden langs snelwegen en in grote steden, zoals Parijs en Lyon, maar ook daarbuiten neemt het aantal laadpunten in rap tempo toe. Frankrijk beschikt nu over meer dan 45.000 openbare laadpunten, wat het land toegankelijk maakt voor elektrische voertuigen.
Er zijn verschillende soorten laadpalen beschikbaar: snelladers langs de belangrijkste snelwegen, zoals de Autoroute du Soleil, en reguliere laadpalen in steden en dorpen. Snelladers bieden de mogelijkheid om je auto binnen 30 tot 45 minuten op te laden, terwijl reguliere laadpalen doorgaans langer de tijd nodig hebben.
Kun je zomaar van een Franse laadpaal gebruikmaken?
De meeste laadpalen in Frankrijk vereisen een laadpas of app om toegang te krijgen. De meeste in Nederland gangbare laadpassen werken ook in Frankrijk, maar het kan verschillen per aanbieder en laadnetwerk. Het is verstandig om vooraf te controleren of jouw laadpas werkt met de netwerken waar je van plan bent te laden. Veel Franse laadpalen accepteren internationale laadpassen, maar sommige laadstations zijn exclusief toegankelijk via specifieke Franse apps of laadpassen. Bekende aanbieders in Frankrijk zijn Ionity, Freshmile en TotalEnergies, die toegang bieden via een app of een abonnementsservice. Met apps zoals Chargemap en Shell Recharge kun je vooraf de beschikbaarheid, kosten en type aansluitingen bekijken. Bij sommige laadstations kun je ook direct met een creditcard of betaalapp betalen, wat handig kan zijn als je zonder specifieke laadpas reist.
Wat kost opladen in Frankrijk?
In Frankrijk variëren de laadtarieven voor elektrische auto's, afhankelijk van het type laadpaal en de locatie. Hier zijn de gemiddelde kosten:
Reguliere openbare laadpalen: voor reguliere laadpalen betaal je meestal tussen de 0,30 en 0,50 euro per kWh. Dit type laadpaal vind je vaak in steden, bij supermarkten en op openbare parkeerplaatsen. Ze zijn geschikt voor langzamer opladen, bijvoorbeeld tijdens het winkelen.
Snelladers: bij snelladers langs snelwegen en bij servicestations liggen de tarieven doorgaans hoger, vaak rond de 0,60 tot 0,80 euro per kWh. Dit hogere tarief is vanwege het snellaadvermogen en de kortere oplaadtijd, wat ideaal is voor lange afstanden.
Deze prijzen kunnen per aanbieder en locatie verschillen, dus het is handig om de meest actuele kosten van tevoren te checken via apps zoals Chargemap of Shell Recharge.
Franse milieustickers
In veel Franse steden is een milieusticker, de zogenaamde Crit’Air sticker, verplicht. Deze sticker is bedoeld om de toegang tot milieuzones te controleren en voertuigen te classificeren op basis van hun emissie. Elektrische auto’s krijgen altijd de groene Crit’Air 0-sticker, waarmee ze altijd toegang krijgen tot milieuzones. Onder meer Parijs, Lyon en Grenoble hebben zo’n milieuzone.
Hoe verkrijg je een Crit’Air milieusticker?
Je kunt de Crit’Air sticker online bestellen via de officiële Franse website certificat-air.gouv.fr. De kosten bedragen ongeveer 4,50 euro, inclusief verzending. Je hebt het kentekenbewijs van je voertuig nodig om de sticker aan te vragen. Zorg ervoor dat de sticker duidelijk zichtbaar is op de voorruit voordat je een milieuzone binnenrijdt.
Afwijkende regelgeving voor elektrische auto’s
Net als veel andere Europese landen stimuleert Frankrijk het gebruik van elektrische voertuigen door middel van voordelen en vrijstellingen. Hieronder vind je enkele voordelen waar je ook als toerist in Frankrijk van kunt profiteren:
Vrijstelling van tolheffingen: in sommige gevallen krijgen elektrische voertuigen korting op tolwegen, vooral in bepaalde regio’s die milieuvriendelijke mobiliteit willen bevorderen. Dit kan echter per tolmaatschappij verschillen, dus controleer dit vooraf.
Gratis parkeren: veel Franse steden bieden gratis parkeren of hebben gereduceerde parkeertarieven voor elektrische voertuigen. Steden zoals Parijs en Nice bieden bijvoorbeeld gratis parkeren bij laadstations of in bepaalde zones.
Afwijkende verkeersregels in Frankrijk
In de basis gelden in Frankrijk dezelfde verkeersregels als in Nederland, maar er zijn ook wel enkele afwijkende regels om rekening mee te houden. Hier zijn een paar belangrijke verschillen:
Snelheidslimieten: op Franse snelwegen geldt een maximumsnelheid van 130 km/u, die bij regen daalt naar 110 km/u. Op secundaire wegen ligt de limiet meestal rond de 80 km/u. Dit was voorheen 90 km/u. De overige snelheidslimieten zijn vergelijkbaar met die in Nederland.
Voorrang van rechts: dat verkeer van rechts voorrang heeft, geldt in Nederland ook. In Frankrijk wordt dit echter veel vaker toegepast, ook in situaties waarbij de voorrang in Nederland op een andere manier zou worden geregeld. Let hier goed op, want dit kan verwarrend zijn voor bestuurders die de Nederlandse situaties gewend zijn.
Veiligheidsuitrusting: het is verplicht om een gevarendriehoek en veiligheidshesjes in je auto te hebben. Daarnaast is een alcoholtestkit verplicht, hoewel er geen boetes worden opgelegd voor het niet hebben ervan. Je moet in Frankrijk dus meer bij je hebben dan in Nederland verplicht is.
Algemene tips voor autorijden in Frankrijk
Naast de specifieke regels voor elektrische voertuigen zijn er nog enkele algemene tips voor rijden in Frankrijk:
Tolwegen: Frankrijk heeft veel tolwegen, vooral snelwegen die steden met elkaar verbinden. Voor elektrische auto’s geldt soms een korting, maar dit verschilt per regio en tolmaatschappij.
Rotondes: in Frankrijk heeft verkeer op de rotonde meestal voorrang, net als in Nederland. In Frankrijk zijn er echter relatief veel verkeerspleinen die op een rotonde lijken, maar waarbij de straten van rechts voorrang hebben. De Arc de Triomphe in Parijs is hiervan een bekend voorbeeld. Let dus goed op de borden.
Haaientanden: het fenomeen haaientanden kennen ze in Frankrijk niet. In plaats daarvan staat er een rij blokken op de weg. Qua voorrangsregels werken deze hetzelfde als haaientanden, maar ze zien er dus wel anders uit dan je gewend bent.
Laadstrategieën voor lange ritten
Het is belangrijk om je laadstops goed te plannen wanneer je langere ritten maakt door Frankrijk, zoals van Parijs naar de Côte d'Azur. Gelukkig zijn veel servicestations langs de snelwegen uitgerust met snelladers die geschikt zijn voor elektrische voertuigen. Je kunt bijvoorbeeld onderweg opladen bij bekende servicestations zoals Ionity en TotalEnergies, die snelladers aanbieden.
Gebruik van slimme EV-navigatiesystemen
Moderne elektrische auto’s zijn uitgerust met navigatiesystemen die automatisch laadstops langs je route kunnen plannen. Merken zoals Tesla en Renault bieden systemen die rekening houden met je batterijbereik, de beschikbare laadpalen en de wachttijd bij elk station. Dit zorgt ervoor dat je reis efficiënt verloopt en je zonder zorgen door Frankrijk kunt rijden. Heeft jouw auto zo’n functie niet, dan kan je gebruik maken van navigatie-apps met weergave van laadstations. Deze houden wellicht wel minder goed rekening met de actieradius van jouw auto.