Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Elektrisch
Elektrisch

Elektrisch rijden in België

Elektrisch rijden wint snel terrein in België. Het land biedt een groeiend netwerk van laadpalen en heeft ambitieuze plannen om elektrisch rijden te stimuleren. Lees hier alles wat je moet weten over elektrisch rijden in België.

Laadinfrastructuur in België

Het laadnetwerk in België groeit gestaag, maar is nog niet zo uitgebreid als in Nederland. Momenteel zijn er meer dan 10.000 openbare laadstations verspreid over het land, waarvan het grootste deel in Vlaanderen ligt. Grote steden zoals Brussel, Antwerpen en Gent hebben een redelijk goed dekkend netwerk. In Wallonië is het laadnetwerk echter minder ontwikkeld, vooral buiten de steden.

Snelladen is vooral mogelijk langs snelwegen, met netwerken zoals Fastned, Allego en Ionity. Deze aanbieders bieden snelladers waarmee je binnen 30 minuten een groot deel van je batterij kunt opladen. Belangrijke trajecten zoals de E40 (Brussel-Oostende) en de E411 (Brussel-Luxemburg) zijn uitgerust met meerdere snellaadstations. De capaciteit is echter soms een probleem; tijdens drukke periodes, zoals vakanties, kan het voorkomen dat snelladers bezet zijn en je op je beurt zult moeten wachten. Voor reguliere laadpalen kun je terecht bij aanbieders als Blue Corner en EVBox.

Regionale verschillen: Vlaanderen, Brussel en Wallonië

  • Vlaanderen:
    Vlaanderen heeft het meest uitgebreide netwerk van laadpalen. In stedelijke gebieden zoals Antwerpen, Gent en Leuven is er een goede dekking. Winkelcentra, parkeergarages en zelfs kleinere dorpen hebben vaak een openbare laadpaal. Buiten stedelijke gebieden blijven laadpalen echter schaars, waardoor langere afstanden plannen soms lastig kan zijn.
    Daarnaast zijn er in Vlaanderen meerdere initiatieven om het netwerk uit te breiden, zoals door samenwerkingen tussen lokale overheden en commerciële aanbieders. Nieuwe woonwijken worden vaak standaard uitgerust met laadfaciliteiten.

  • Brussel:
    De Belgische hoofdstad heeft een relatief goed netwerk, met laadpalen op strategische locaties zoals kantoren, parkeergarages en winkelcentra. In Brussel wordt elektrisch rijden actief gestimuleerd, mede door de lage-emissiezone. De meeste laadpalen bevinden zich in dichtbevolkte wijken en langs hoofdwegen, maar in woonwijken zijn er soms minder opties beschikbaar.

  • Wallonië:
    Wallonië heeft duidelijk het minst ontwikkelde laadnetwerk. Buiten grote steden zoals Namen, Luik en Charleroi is de beschikbaarheid van laadpalen beperkt. Op het platteland zijn laadpunten vaak tientallen kilometers van elkaar verwijderd. Dit maakt een goede planning belangrijk voor EV-rijders die door Wallonië reizen. De Waalse overheid heeft plannen om de komende jaren extra laadpalen te plaatsen, vooral op toeristische locaties en belangrijke verkeersaders. Langs de snelweg zijn er wel snelladers te vinden, die geplaatst zijn door Fastned, Ionity en andere aanbieders.

Hoe werken laadpassen in België?

Om gebruik te maken van Belgische laadpalen heb je een laadpas of app nodig. Veel Nederlandse laadpassen zijn in heel Europa geldig, dus ook in België. Populaire laadpassen zijn de ANWB Laadpas, Shell Recharge en Plugsurfing. Zorg dat je vooraf controleert welke laadpassen werken bij de laadstations die je onderweg wilt gebruiken.

Een handige tip is het downloaden van apps zoals Chargemap of PlugShare, waarmee je in real-time beschikbare laadstations kunt vinden. Deze apps tonen niet alleen de locatie, maar ook de kosten en het type aansluiting.

Kosten voor laden in België

De laadkosten in België variëren sterk per locatie en type laadpaal. Bij reguliere laadpalen betaal je gemiddeld tussen de € 0,30 en € 0,50 per kWh. Voor snelladen kunnen de tarieven oplopen tot € 0,70 per kWh of meer. Deze prijzen liggen over het algemeen iets hoger dan in Nederland.

Bij sommige laadstations betaal je naast de stroomkosten ook een starttarief of een tijdstarief. Dit betekent dat je extra kosten maakt als je je auto lang aan de lader laat staan zonder daadwerkelijk te laden.

Tips om kosten te besparen:

  • Plan je route en gebruik goedkopere laadpunten buiten de snelwegen.
  • Maak gebruik van thuisladen, wat vaak goedkoper is dan laden aan openbare palen.
  • Controleer of je laadpas een voordeliger tarief biedt bij specifieke laadstations.
  • Sluit een abonnement af bij een laadaanbieder. Zo profiteer je van een lagere stroomprijs.

Milieuzones en regelgeving

België heeft verschillende milieuzones, vooral in stedelijke gebieden. Deze zones zijn bedoeld om luchtvervuiling te verminderen. Elektrische voertuigen zijn vaak vrijgesteld van beperkingen, maar het is belangrijk om op de hoogte te zijn van de specifieke regels per stad.

Antwerpen

In Antwerpen is een lage-emissiezone (LEZ) van kracht. Elektrische voertuigen hebben hier gratis toegang en de rijders hoeven de auto niet te registreren.

Brussel

Ook in Brussel geldt een LEZ, waar oudere brandstofauto’s niet welkom zijn. Elektrische voertuigen hebben vrije toegang.

Publieke laadpalen in Belgie: hoe vind je ze?

Voor EV-rijders die onderweg willen laden, zijn publieke laadpalen onmisbaar. Gelukkig groeit het netwerk van laadfaciliteiten in België snel, en kun je op steeds meer plekken terecht om je elektrische auto op te laden. Of je nu boodschappen doet, gaat winkelen of onderweg bent naar je werk, er is vaak een laadpaal in de buurt. Hier zijn enkele veelvoorkomende locaties waar je laadpalen kunt vinden in België:

Supermarkten zijn een van de meest toegankelijke plekken om je elektrische wagen op te laden. Bij grote ketens zoals Carrefour, Delhaize en ook Colruyt vind je steeds vaker laadpalen. Dit maakt het eenvoudig om je wagen op te laden terwijl je je boodschappen doet. Ook kleinere supermarkten en buurtwinkels investeren steeds vaker in laadpunten om klanten langer vast te houden en een extra service te bieden.

Winkelcentra spelen een belangrijke rol in het Belgische laadnetwerk. Grote centra zoals Wijnegem Shopping Center en Mediacité in Luik hebben laadfaciliteiten, vaak strategisch geplaatst dichtbij de ingang. Dit biedt gemak voor EV-rijders die een dagje willen shoppen zonder zich zorgen te maken over hun batterijniveau.

EV-premie (2023) fast-charger 1

Parkeerterreinen in steden bieden ook steeds meer mogelijkheden. In steden zoals Brussel, Antwerpen en Gent zijn er veel gemeentelijke parkeerplaatsen en parkeergarages uitgerust met laadpunten. Dit maakt het gemakkelijk om je auto op te laden terwijl je de stad verkent of een afspraak hebt. De Vlaamse overheid stimuleert dit verder via subsidies en investeringen in duurzame mobiliteit.

Bedrijfsparken in België investeren ook in laadpalen voor werknemers en bezoekers. Dit is niet alleen goed voor het milieu, maar vergroot ook de aantrekkingskracht van bedrijven. Duurzaamheid wordt steeds belangrijker en Belgische bedrijven spelen hierop in met laadfaciliteiten. Dankzij subsidies, bijvoorbeeld via het Vlaams Energie- en Klimaatagentschap, wordt dit voor bedrijven extra aantrekkelijk.

Daarnaast zijn hotels, restaurants en recreatieve voorzieningen in België ook locaties waar je laadpalen vindt. Bijvoorbeeld hotels in toeristische gebieden zoals de Ardennen of de kustplaatsen bieden laadfaciliteiten aan hun gasten. Dit is vooral handig voor wie langere afstanden rijdt en onderweg wil opladen.

Apps voor laadpaalinformatie in België

Om eenvoudig een laadpaal te vinden in België, kun je gebruikmaken van diverse handige apps die speciaal ontworpen zijn voor EV-rijders. Deze apps bieden uitgebreide informatie over laadfaciliteiten en maken het vinden van een laadpunt heel gemakkelijk.

Met apps zoals Chargemap, PlugShare en NextCharge kun je in real-time zien of een laadpaal beschikbaar is. Dit voorkomt dat je naar een locatie rijdt om vervolgens te ontdekken dat de laadpaal bezet is. Dankzij regelmatige updates beschik je altijd over de meest actuele informatie.

Daarnaast geven deze apps inzicht in de kosten en aansluitmogelijkheden. Je kunt direct zien welke tarieven gelden, of een abonnement vereist is en of de laadpaal geschikt is voor jouw auto. Dit voorkomt onaangename verrassingen en helpt je om goed voorbereid op weg te gaan.

Gebruikerservaringen zijn een andere waardevolle functie van deze apps. EV-rijders delen hun ervaringen met specifieke laadpunten, waardoor je een beter beeld krijgt van de betrouwbaarheid en het gebruiksgemak van een laadpaal. Of het nu gaat om snelheid, bereikbaarheid of mogelijke problemen, deze reviews bieden een handige leidraad.

Rijden in de winter

Tijdens koude maanden kan de actieradius van een elektrische auto aanzienlijk afnemen. Houd hier rekening mee als je in de winter door België rijdt, vooral in bergachtige gebieden in Wallonië. Plan je laadstops zorgvuldig en zorg dat je altijd een marge hebt om bij het volgende laadpunt te komen.

Tip: gebruik in de winter indien mogelijk voorverwarming van de auto terwijl deze nog aan de lader staat. Dit bespaart batterijvermogen en zorgt ervoor dat je comfortabel aan je reis begint.

Veelgestelde vragen

Ja, de meeste Nederlandse laadpassen werken ook in België. Controleer wel vooraf of jouw laadpas compatibel is met specifieke laadstations.

Hoewel het netwerk groeit, is het nog niet zo uitgebreid als in Nederland. Vooral in stedelijke gebieden zoals Antwerpen en Brussel zijn er voldoende laadpalen, maar op het platteland zijn ze dunner gezaaid.

Nee, België heeft geen milieuvignetten voor steden zoals Frankrijk of Duitsland. Wel zijn er lage-emissiezones waar toegang beperkt kan zijn voor oudere voertuigen.

De kosten liggen gemiddeld tussen €0,30 en €0,70 per kWh, afhankelijk van het type laadpaal en de locatie.

Qua laadkosten en fiscale voordelen kan elektrisch rijden in België aantrekkelijk zijn, maar het verschilt sterk per regio.

Deel artikel

Alle artikelen

calculer le temps de charge

Elektrisch rijden in Duitsland: alles wat je moet weten

Advies · Opladen en verbruik
Electric drivers, beware! Thieves steal charging cables, especially from Tesla

Elektrisch rijden in Engeland: wat moet je weten?

Advies · Opladen en verbruik
ADV-133

Alles wat je moet weten over elektrisch rijden in Noorwegen

Advies · Opladen en verbruik
Ontdek meer