Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Elektrisch
Elektrisch

Bidirectioneel laden? Wat is het en wat heb je eraan?

Steeds meer elektrische auto’s kunnen het: bidirectioneel laden. In dit artikel duiken we in de wereld van bidirectioneel laden, leggen we uit wat het is, hoe het werkt en welke automodellen momenteel in staat zijn om bidirectioneel te laden.

Wat is bidirectioneel laden?

Bidirectioneel laden is een technologie die het mogelijk maakt om stroom niet alleen van het elektriciteitsnet naar de auto te sturen, maar ook van de auto terug naar het net of naar andere apparaten. Dit betekent dat de batterij van je elektrische auto niet alleen wordt gebruikt om te rijden, maar ook als een soort opslagbatterij kan dienen voor je huis of zelfs het elektriciteitsnet. Dit proces wordt vaak "vehicle-to-grid" (V2G) of "vehicle-to-home" (V2H) genoemd, afhankelijk van de toepassing.

Hoe werkt bidirectioneel laden?

Het idee achter bidirectioneel laden is simpel, maar de technologie erachter is behoorlijk geavanceerd. Wanneer je je elektrische auto oplaadt, slaat de batterij energie op, zoals normaal. Maar met bidirectioneel laden kun je deze energie later gebruiken om bijvoorbeeld je huis van stroom te voorzien tijdens piekuren, wanneer de elektriciteitsprijzen hoger zijn, of om stroom terug te leveren aan het elektriciteitsnet.

Dit wordt mogelijk gemaakt door een bidirectionele lader, die stroom in twee richtingen kan sturen: van het net naar de auto en van de auto terug naar het net. Daarnaast moet de auto zelf ook compatibel zijn met deze technologie, wat betekent dat hij speciaal ontworpen is om zowel te laden als stroom te leveren.

Waarom is bidirectioneel laden belangrijk?

Bidirectioneel laden biedt tal van voordelen, zowel voor de gebruiker als voor het elektriciteitsnet als geheel. Hier zijn enkele belangrijke voordelen:

  1. Kostenbesparing: door je auto op te laden tijdens daluren (wanneer elektriciteit goedkoper is) en de energie terug te leveren tijdens piekuren, kun je je energiekosten verlagen.
  2. Ondersteuning van het elektriciteitsnet: elektrische auto's met bidirectioneel laden kunnen helpen om de belasting van het elektriciteitsnet te verminderen door energie te leveren aan je huis tijdens een grote vraag naar stroom.
  3. Noodstroomvoorziening: in geval van een stroomuitval kan je auto dienen als een back-up stroombron voor je huis.
  4. Duurzaamheid: door hernieuwbare energie, zoals van je zonnepanelen, op te slaan en te gebruiken wanneer het nodig is, draag je bij aan een meer stabiel elektriciteitsnet en een duurzame energietoekomst.

Welke auto’s ondersteunen bidirectioneel laden?

Nu we hebben uitgelegd wat bidirectioneel laden is en waarom het belangrijk is, kijken we naar enkele automodellen die momenteel deze technologie ondersteunen.

1. Nissan Leaf

De Nissan Leaf is een van de bekendste elektrische auto's ter wereld en was ook een van de eerste massaproductie-EV's die bidirectioneel laden ondersteunde. De Leaf kan worden gebruikt voor zowel vehicle-to-home als vehicle-to-grid toepassingen, waardoor het een populaire keuze is voor mensen die hun EV als een meer veelzijdige energieopslagoplossing willen gebruiken. De Leaf staat bekend om zijn betrouwbaarheid en is een uitstekende keuze voor wie op zoek is naar een betaalbare EV met geavanceerde functies.

2. Hyundai Ioniq 5

De Hyundai Ioniq 5 is een van de beste elektrische auto's op de markt en heeft veel lof ontvangen voor zijn futuristische design en geavanceerde technologie. De Ioniq 5 ondersteunt vehicle-to-load (V2L), wat betekent dat hij in staat is om stroom te leveren aan apparaten via een standaard stopcontact. Hoewel dit geen volledige vehicle-to-grid oplossing is, biedt het wel veel flexibiliteit voor gebruikers die hun auto willen gebruiken om bijvoorbeeld een laptop op te laden of een elektrische barbecue aan te sluiten tijdens een picknick. Ook zijn gestroomlijnde sedanbroer – de Ioniq 6 – beschikt over deze techniek**.**

3. Kia EV6

De Kia EV6 deelt hetzelfde platform als de Hyundai Ioniq 5 en biedt daarom ook vergelijkbare bidirectionele laadmogelijkheden. Net als de Ioniq 5 kan de EV6 stroom leveren aan externe apparaten, waardoor het een handige optie is voor outdoor-activiteiten of als back-up stroombron voor thuisgebruik. De EV6 is echter nog niet volledig geïntegreerd met vehicle-to-grid technologie, maar biedt wel veelbelovende vooruitzichten voor de toekomst.

4. Ford F-150 Lightning

De Ford F-150 Lightning is een volledig elektrische versie van de populaire F-150 pick-up truck en een van de eerste elektrische trucks die bidirectioneel laden ondersteunt. Met de "Ford Intelligent Backup Power" functie kan de F-150 Lightning tot 9,6 kW aan stroom leveren, genoeg om een gemiddeld huis enkele dagen van stroom te voorzien in geval van een stroomuitval. Dit maakt de F-150 Lightning niet alleen een krachtige truck, maar ook een robuuste energieoplossing voor thuisgebruik. De truck is officieel niet leverbaar in Nederland, maar toch zijn er inmiddels een paar via een omweg in Nederland op de markt gekomen.

5. Tesla Model 3 en Model Y (toekomstige updates)

Hoewel Tesla momenteel nog geen volledige ondersteuning biedt voor bidirectioneel laden, wordt verwacht dat toekomstige software-updates voor de Tesla Model 3 en Model Y deze mogelijkheid zullen bieden. Tesla's voertuigen zijn al uitgerust met de benodigde hardware, maar de functionaliteit moet nog worden geactiveerd. Als dit gebeurt, zouden Tesla-rijders in staat zijn om hun voertuigen te gebruiken voor zowel vehicle-to-home als vehicle-to-grid toepassingen.

Wat zijn de uitdagingen van bidirectioneel laden?

Hoewel bidirectioneel laden veel voordelen biedt, zijn er ook enkele uitdagingen waar rekening mee moet worden gehouden:

  1. Kosten van de technologie: de infrastructuur voor bidirectioneel laden, zoals speciale laadstations en aanpassingen aan het elektriciteitsnet, kan duur zijn. Dit kan de totale kosten van het implementeren van deze technologie verhogen.
  2. Complexiteit van de installatie: het instellen van bidirectioneel laden vereist vaak gespecialiseerde apparatuur en expertise. Dit kan de laadinstallatie thuis ingewikkelder maken dan een standaard laadstation.
  3. Beperkte beschikbaarheid van voertuigen: hoewel steeds meer auto's bidirectioneel laden ondersteunen, is de keuze nog steeds beperkt. Niet alle EV's op de markt zijn compatibel met deze technologie.
  4. Impact op de batterijlevensduur: frequent laden en ontladen kan de levensduur van de batterij beïnvloeden. Hoewel de meeste moderne EV-batterijen zijn ontworpen om hiermee om te gaan, is dit iets om in gedachten te houden.
  5. Regulering en goedkeuring: in sommige landen en regio's zijn er nog geen duidelijke regels en voorschriften voor het gebruik van bidirectioneel laden. Dit kan de invoering van de technologie vertragen.

De toekomst van bidirectioneel laden

Ondanks de uitdagingen is de toekomst van bidirectioneel laden veelbelovend. Naarmate de technologie verbetert en meer automodellen deze functie gaan ondersteunen, wordt het steeds aantrekkelijker voor consumenten en bedrijven om hierin te investeren. De voordelen op het gebied van kostenbesparing, duurzaamheid, en energie-onafhankelijkheid zijn simpelweg te groot om te negeren.

Daarnaast speelt bidirectioneel laden een cruciale rol in de overgang naar een duurzamer energiesysteem. Door auto's te gebruiken als flexibele energieopslag kunnen piekbelastingen op het elektriciteitsnet worden verminderd, wat bijdraagt aan een stabieler en betrouwbaarder energienetwerk. Dit is vooral belangrijk naarmate meer hernieuwbare energiebronnen zoals zonne- en windenergie in het elektriciteitsnet worden geïntegreerd.

Veelgestelde vragen

Bidirectioneel laden is een technologie waarmee elektrische auto’s niet alleen energie van het elektriciteitsnet kunnen opnemen, maar ook energie kunnen terugleveren aan het net of andere apparaten. Dit werkt via een bidirectionele lader, die stroom in twee richtingen kan sturen: van het net naar de auto en van de auto terug naar het net of naar een huis. Hierdoor kan je EV dienen als een opslagbatterij die kan worden gebruikt om bijvoorbeeld je huis van stroom te voorzien tijdens piekuren of om energie terug te leveren aan het elektriciteitsnet.

Enkele automodellen die momenteel bidirectioneel laden ondersteunen zijn de Nissan Leaf, Hyundai Ioniq 5, Kia EV6, en de Ford F-150 Lightning. Daarnaast wordt verwacht dat toekomstige updates voor de Tesla Model 3 en Model Y ook bidirectioneel laden zullen ondersteunen.

Bidirectioneel laden biedt verschillende voordelen, waaronder kostenbesparing door het laden tijdens daluren en het terugleveren tijdens piekuren, ondersteuning van het elektriciteitsnet door energie te leveren wanneer de vraag hoog is, en noodstroomvoorziening voor je huis tijdens een stroomuitval. Bovendien draagt het bij aan duurzaamheid door hernieuwbare energie op te slaan en te gebruiken wanneer dat nodig is.

Ja, er zijn enkele uitdagingen verbonden aan bidirectioneel laden. Deze omvatten de hogere kosten van de benodigde infrastructuur, de complexiteit van de installatie en de impact op de batterijlevensduur door het frequente laden en ontladen. Bovendien is de beschikbaarheid van voertuigen met deze technologie momenteel nog beperkt en kunnen er regionale regels zijn die het gebruik van bidirectioneel laden bemoeilijken.

Bidirectioneel laden kan bijdragen aan een duurzamer energienetwerk door elektrische voertuigen te gebruiken als flexibele energieopslag. Dit helpt om piekbelastingen op het elektriciteitsnet te verminderen en ondersteunt de integratie van hernieuwbare energiebronnen zoals zonne- en windenergie. Door energie op te slaan tijdens tijden van overvloed en terug te leveren wanneer de vraag hoog is, helpt bidirectioneel laden om het net stabieler en efficiënter te maken, wat belangrijk is voor de overgang naar een duurzaam energiesysteem.

Alle artikelen

All most important information for charging time

Laadpas Europa: welke moet je hebben?

Advies · Opladen en verbruik
AS24 Jaguar F-Type P400e 2021 opladen

Elektrische auto opladen: het verschil tussen AC en DC

Advies · Opladen en verbruik
Elektrische bedrijfswagens 2026 laadpaal

Regelgeving zware elektrische bedrijfswagen

Advies · Opladen en verbruik
Ontdek meer