Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Elektrisch
Elektrisch

Wat is de actieradius van een elektrische auto?

logo

Bereikcalculator

Bereken stap voor stap het bereik van de elektrische auto van jouw keuze

Welke elektrische auto vind je bijzonder interessant?

Topmerken

  • Mercedes-Benz
  • BMW
  • Volkswagen
  • Audi
  • Skoda
  • Porsche
  • Tesla

Andere merken

    Selecteer model

    Selecteer variant

    De actieradius is misschien wel de belangrijkste eigenschap van een elektrische auto. Dit is namelijk de maximale afstand die je met een volgeladen accu kunt rijden totdat die leeg is. De actieradius is alleen bij elke auto anders en ook nog eens afhankelijk van allerlei verschillende factoren.

    Bij een benzine- of dieselauto willen we graag weten hoeveel liter brandstof de motor per honderd kilometer verbruikt, maar hoe ver je kunt rijden op een volle tank brandstof is niet zo boeiend. Want als de tank leeg is, heb je die binnen een paar minuten weer volgetankt en kun je je weg weer vervolgen.

    Bij een elektrische auto duurt het aanzienlijk langer om de accu op te laden, dus wil je graag weten hoeveel kilometers je met een volgeladen accu kunt rijden zonder tussentijds te moeten opladen. Daarom zijn we bij elektrische auto’s veel meer gefocust op de actieradius dan op het werkelijke energieverbruik per honderd kilometer. Hoe groter de actieradius, hoe verder je kunt rijden en hoe minder je afhankelijk bent van de aanwezigheid van laadpalen onderweg.

    Theorie versus praktijk

    De actieradius van een elektrische auto, ook wel rijbereik of range genoemd, is afhankelijk van allerlei verschillende factoren. Enerzijds zijn dat factoren die bij de bouw van de auto al zijn bepaald, zoals de accucapaciteit en het voertuiggewicht. Daarnaast wordt de actieradius ook bepaald door externe factoren zoals de weersomstandigheden en de rijstijl van de bestuurder. Daarom spreken we over een theoretische actieradius die volgens een officiële, gestandaardiseerde test (WLTP) is bepaald, en een werkelijke actieradius in de praktijk. De theoretische actieradius is vooral bedoeld om een indicatie te geven en het rijbereik van verschillende auto’s met elkaar te kunnen vergelijken. De werkelijke actieradius in de praktijk is wat je afleest op het dashboard.

    De belangrijkste factoren die de theoretische actieradius beïnvloeden:

    • De accucapaciteit in kWh
    • Het gewicht van de auto
    • De luchtweerstand van de auto
    • De aanwezigheid van accuverwarming/koeling
    • Het vermogen en energieverbruik van de elektromotor
    • Het aantal elektromotoren

    De belangrijkste factoren die de werkelijke actieradius in de praktijk beïnvloeden:

    • De weersomstandigheden
    • Het aantal personen in de auto
    • De rijstijl van de bestuurder
    • Het gebruik van regeneratief remmen
    • De verkeerssituatie
    • De bandenspanning
    • Het gebruik van de airco

    mercedes-benz-eqs-450-suv-amg-2022-17-2

    Elektrisch rijden op de snelweg

    Behalve bovengenoemde zaken is het werkelijke rijbereik in de praktijk ook afhankelijk van of je in de stad rijdt of op de snelweg. In tegenstelling tot een benzine- of dieselauto waarbij je steeds naar een hogere versnelling schakelt en daarmee het toerental en het brandstofverbruik van de motor verlaagt, hebben de meeste elektrische auto’s geen versnellingsbak. Hoe harder je rijdt, hoe sneller de elektromotor draait. Bij hoge snelheden op de snelweg verbruikt een elektromotor dus meer energie dan bij lage snelheden in de stad. Bij uitsluitend snelwegritten kom je met een elektrische auto dus minder ver dan als je vooral in de stad rijdt. Bovendien kun je in stadsverkeer relatief veel energie terugwinnen met het regeneratieve remsysteem, waarmee je de actieradius kunt maximaliseren.

    Alles over elektrisch rijden

    Accu verwarmen in de winter

    De meeste elektrische auto’s hebben een lithium-ion accu vanwege hun hoge energiedichtheid en vermogen om snel op te laden. Een nadeel van deze accusoort is echter dat die erg gevoelig is voor lage temperaturen. Hoe kouder de accu, hoe minder energie die kan vasthouden. Normaal gesproken kun je in de winter met een volgeladen accu dus minder ver rijden dan in de zomer, soms zelfs de helft minder dan normaal.

    Steeds meer elektrische auto’s hebben daarom een temperatuursysteem (warmtepomp) om de accu te verwarmen. Een lithium-ion accu presteert namelijk het beste bij temperaturen tussen 15 en 25 graden Celsius. Met zo’n temperatuursysteem is de accu van de auto altijd op de ideale temperatuur, zodat die bij elk weertype zo efficiënt mogelijk functioneert en het verlies aan actieradius minder groot is. Houd er wel rekening mee dat het verwarmen van de accu energie kost en daardoor invloed heeft op de resterende actieradius. Veel elektrische auto’s kun je voorafgaande aan vertrek via een app alvast laten opwarmen. Als je dit doet als de auto nog staat te laden, dan gaat dit niet ten koste van het rijbereik.

    Actieradius meten

    De actieradius van een elektrische auto wordt sinds 1 september 2018 gemeten volgens de WLTP (Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure). Dit is de officiële, onafhankelijke en verplichte meting van het brandstofverbruik, de uitstoot en de actieradius van alle (elektrische) personenauto’s en lichte bedrijfswagens die in Europa nieuw worden verkocht.

    De actieradius van een elektrische auto wordt in een testomgeving op een rollenbank uitgevoerd bij een omgevingstemperatuur van 23 graden Celsius. Daarbij wordt een realistische autorit gesimuleerd en het stroomverbruik gemeten bij een rit in stadsverkeer, op een buitenweg, op de snelweg en een combinatie daarvan. Die laatste waarde, de gemiddelde actieradius (WLTP gecombineerd), is wat bij de meeste elektrische auto’s wordt vermeld. Als je de afzonderlijke WLTP-waardes van een elektrische auto op een rij zet, dan zie je dat de actieradius in stadsverkeer groter is dan de actieradius op de snelweg en gecombineerd.

    Deze informatie geeft een indicatie van de actieradius van de auto en is handig als je verschillende elektrische auto’s met elkaar wilt vergelijken. Vergeet echter niet dat de WLTP-waarde altijd theoretisch is. Vanwege de externe factoren is er altijd een verschil tussen de theoretische actieradius en de actieradius die in de praktijk wordt gehaald. Dat verschil is bij de ene auto groter dan bij de andere.

    Bereken het bereik van je elektrische auto

    Is de actieradius voldoende?

    Het gevoel dat de actieradius van een elektrische auto te weinig is voor jouw behoeften, of de angst om met een lege accu langs de weg te stranden, was lange tijd de belangrijkste reden voor mensen om géén elektrische auto te kiezen. Dit fenomeen wordt ook wel ‘range anxiety’ genoemd. Dankzij de continue ontwikkeling van de accutechniek, de steeds grotere actieradius van elektrische auto’s, de stijgende laadsnelheden en de groei van het aantal laadpunten, is ‘range anxiety’ voor de meeste mensen geen issue meer.

    Voor sommige mensen die heel veel op de weg zitten, is een elektrische auto gewoon geen goede optie, punt. Maar voor degenen die nog twijfelen: uit allerlei onderzoeken is gebleken dat automobilisten een veel grotere actieradius willen dan ze feitelijk nodig hebben. Uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) blijkt dat Nederlanders gemiddeld 35 kilometer per dag reizen. En de gemiddelde afstand om van en naar werk te gaan, bedraagt minder dan 10 kilometer. Op basis van deze gemiddelden is de actieradius van een elektrische auto voor de meeste automobilisten dus ruim voldoende.

    Mocht je toch een keer verder willen rijden dan de actieradius van de auto toelaat, dan profiteer je in Nederland van een netwerk van laadpalen met de grootste dichtheid in heel Europa. Nederland staat met grote afstand op nummer 1 met de meeste laadpunten per inwoner én de meeste laadpunten per kilometer asfalt. Waar je ook rijdt, er is altijd wel een laadpunt in de buurt.

    lucid-air-grand-touring-front

    Elektrische auto’s met de grootste actieradius 2024

    De ontwikkeling van de accutechniek gaat razendsnel. Nieuwe elektrische auto’s die op de markt worden geïntroduceerd, hebben een steeds grotere actieradius. Tegelijkertijd worden bestaande elektrische auto’s met haast geüpdatet om het rijbereik steeds verder te vergroten. Hieronder zijn vijf elektrische auto’s die behoren tot de modellen met de grootste actieradius in 2024 (WLTP gecombineerd).

    FAQ

    Nee niet altijd. Een grote actieradius is voornamelijk te danken aan een grote accu die erg kostbaar is. Auto’s met een grote actieradius zijn daardoor nog relatief duur en nog niet bereikbaar voor het grote publiek. Daarnaast is een grote accu van een elektrische auto loeizwaar, wat nadelig is voor de rijdynamiek en het energieverbruik. Daardoor zijn er fabrikanten van elektrische auto’s die liever kiezen voor een kleinere en lichtere accu, waardoor de auto goedkoper is, beter rijdt en minder energie per kilometer verbruikt. Een kleinere actieradius neemt men dan voor lief.

    Daarnaast moet je vanaf 2026 wegenbelasting (mrb) betalen voor een elektrische auto. De hoogte van de mrb is gebaseerd op het gewicht van de auto. Dus voor een elektrische auto met een grote actieradius dankzij een grote zware accu, betaal je straks ook een extra hoge mrb-premie.

    Aan de andere kant zorgt een auto met een grote actieradius wel voor extra comfort en gemak, omdat je die minder vaak hoeft op te laden. Daarmee zijn ze meer geschikt voor het afleggen van grote afstanden. Of een grote actieradius altijd gunstig is, heeft dus vooral te maken met jouw persoonlijke wensen, behoeften en budget.

    Een elektrische auto heeft een accu met een bepaalde capaciteit uitgedrukt in kWh (kilowattuur). Dit is de hoeveelheid energie die een accu maximaal kan opslaan. De elektromotor verbruikt energie tijdens het rijden, wat wordt uitgedrukt in kilowattuur per 100 kilometer. Stel dat de accu een capaciteit heeft van 80 kWh en de auto 20 kWh/100 km verbruikt, dan kun je in theorie 400 kilometer rijden met een volgeladen accu (80/20x100).

    Dat is afhankelijk van het aantal kilometers dat je per dag rijdt en welke elektrische auto je hiervoor wilt gebruiken. Over het algemeen voldoet een elektrische auto aan de behoeften van de meeste automobilisten in Nederland.

    Uit cijfers van het CBS blijkt dat we gemiddeld 35 kilometer per dag reizen en minder dan 10 kilometer van en naar werk moeten. Dus een elektrische auto met een actieradius van pakweg 300 kilometer zou ruim voldoende moeten zijn. Daarnaast heeft het netwerk van laadpalen in Nederland met de grootste dichtheid in heel Europa. Nederland staat op nummer 1 met de meeste laadpunten per inwoner én de meeste laadpunten per kilometer asfalt. Waar je ook rijdt, er is altijd wel een laadpunt in de buurt.

    Ja, absoluut. Je moet onderweg alleen rekening houden met opladen. Dat kan buiten Nederland ook al op heel veel plekken langs de snelweg, waar je vaak kunt snelladen. In sommige gebieden moet je wellicht wat verder rijden voor een laadpunt dan je gewend bent in Nederland.

    Tijdens de zomervakantie kan het bij laadstations in Frankrijk en Duitsland soms extra druk zijn, waardoor het nog langer kan duren voordat je weer verder kunt rijden met je elektrische auto. In heel Europa wordt hard gewerkt om het aantal laadpunten stevig uit te breiden, dus het wordt in de toekomst alleen maar beter. De stekkeraansluiting om een elektrische auto op te laden, is sowieso overal in Europa hetzelfde. Hier hoef je geen rekening mee te houden.

    Deel artikel

    Alle artikelen

    Electric drivers, beware! Thieves steal charging cables, especially from Tesla

    Elektrisch rijden in Engeland: wat moet je weten?

    Advies · Opladen en verbruik
    ADV-133

    Alles wat je moet weten over elektrisch rijden in Noorwegen

    Advies · Opladen en verbruik
    Elektrische bedrijfswagens 2026 laadpaal

    Openbare laadpalen in Nederland

    Advies · Opladen en verbruik
    Ontdek meer