Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Elektrisch
Elektrisch

Elektrische auto opladen: het verschil tussen AC en DC

Als je ooit hebt opgezocht hoe lang het duurt om de accu van een elektrische auto (EV) op te laden, ben je ongetwijfeld de termen AC en DC tegengekomen. Deze twee termen duiken voortdurend op in EV-specificaties, maar wat betekenen ze eigenlijk? En wat is het verschil tussen AC- en DC-laden?

Wat betekent AC en DC?

Laten we beginnen met de basis. AC en DC zijn afkortingen voor de Engelse termen ‘alternating current’ en ‘direct current’. Letterlijk vertaald hebben we het hier over wisselstroom (AC) en gelijkstroom (DC). Deze termen beschrijven de twee manieren waarop elektriciteit kan stromen.

Bij wisselstroom (AC) verandert de stroomrichting regelmatig doordat de spanning continu wisselt tussen positief en negatief. Het landelijke elektriciteitsnet werkt met wisselstroom. Dit is de standaardvorm van elektriciteit die wereldwijd wordt gebruikt voor het leveren van stroom aan vrijwel alle elektrische apparaten, dus ook laadpalen om elektrische auto’s op te laden.

Bij gelijkstroom (DC) stroomt de elektriciteit in één richting met een constante spanning. Dit is het type stroom dat onder andere wordt opgeslagen in accu’s, ook die in elektrische auto’s. Bij het opladen van een elektrische auto moet dus eerst de wisselstroom worden omgezet in gelijkstroom voordat de energie in de accu kan worden opgeslagen.

Elektrische auto opladen met wisselstroom (AC)

Laden met wisselstroom (AC) is de meest voorkomende manier om een elektrische auto op te laden. Dit gebeurt thuis, in de woonwijk, in stadscentra, in parkeergarages, op het werk, etc. Om de accu van de auto op te laden met elektriciteit die rechtstreeks van het elektriciteitsnet komt, moet de wisselstroom eerst worden omgezet in gelijkstroom. Dit gebeurt met behulp van een omvormer. Bij je telefoonlader zit de omvormer in het stekkerblokje. Bij een elektrische auto is de omvormer in de auto ingebouwd.

De omvormer van de auto wordt ook wel de boordlader (on-board charger) genoemd. Die bepaalt in grote mate hoe snel de accu werkelijk kan worden opgeladen. Het ‘nadeel’ van een omvormer is dat het omzetten van wisselstroom naar gelijkstroom ten koste gaat van de laadsnelheid, waardoor er tegenmaatregelen moeten worden genomen. In Nederland waren er ooit AC-laders met een vermogen van 43 kW, maar die zijn alweer verdwenen.

Uiteindelijk is 11 kW voor AC-laden min of meer de standaard geworden. Vrijwel alle moderne en nieuwe elektrische auto’s kunnen met dit vermogen worden opgeladen. En dat is niet toevallig, want de meeste publieke AC-laadpunten leveren ook een vermogen van 11 kW. Om je een idee te geven van de laadtijd: hiermee is een 50 kWh-accu in iets meer dan 5 uur volledig opgeladen van 0-100%.

Verder geldt in Europa een vaste standaardstekker voor opladen met wisselstroom. Alle elektrische auto’s die nieuw in Europa worden geleverd, zijn hiervoor geschikt en kunnen overal met dezelfde stekker worden opgeladen. Het gaat hier om de Type 2-stekker, ook wel de Mennekes-stekker genoemd. Je hoeft dus nooit te twijfelen of je laadstekker wel past.

Elektrische auto opladen met gelijkstroom (DC)

Een elektrische auto opladen met gelijkstroom (DC) wordt in de volksmond snelladen genoemd. Dat komt doordat opladen met gelijkstroom veel sneller gaat dan opladen met wisselstroom. De omzetting van wisselstroom naar gelijkstroom gebeurt al in het laadstation, waardoor de omvormer in de auto wordt omzeild en hogere laadvermogens mogelijk zijn.

De eerste snellaadstations hadden DC-laders met vermogens van 50 kW en 100 kW. Echter zijn de laatste jaren heel veel snellaadlocaties in Nederland en elders in Europa geüpgraded met laders die 150 kW tot 350 kW vermogen leveren. Daarmee gaat de ontwikkeling van DC-laadstations mee de accutechniek van elektrische auto’s die ook steeds sneller kunnen worden opgeladen met gelijkstroom.

Bij de meeste elektrische auto’s is de accu via een DC-snellader in ongeveer 30 minuten tot 80% op te laden. Grote elektrische auto’s met een grote accucapaciteit kunnen meestal sneller DC-laden dan auto’s met een kleinere accucapaciteit, waardoor de uiteindelijke DC-laadtijd voor de meeste elektrische auto’s min of meer gelijk is.

Door het extra hoge DC-laadvermogen ontstaat er tijdens het snelladen wel extra hitte. DC-laden vereist daarom ook het gebruik van veel dikkere laadkabels die aan het laadstation zijn bevestigd. Vaak zijn die kabels ook watergekoeld. DC-laadstations zijn daardoor ook flink groter en ze vereisen een speciale infrastructuur. Daarom vind je DC-snellaadstations voornamelijk langs snelwegen of op parkeerplaatsen van grote winkelcentra.

Bij DC-laden wordt ook een andere laadstekker gebruikt dan bij AC-laden, namelijk de CCS-stekker (Combined Charging System). Ook deze stekker is de Europese standaard voor snelladen met gelijkstroom (DC) en dus geschikt voor alle elektrische auto’s, met uitzondering van enkele oudere modellen van vóór 2017.

Wanneer kies je voor AC en wanneer voor DC?

Of je je elektrische auto met AC of DC moet opladen, hangt af van je persoonlijke situatie en behoeften. AC- en DC-laden hebben beide verschillende voor- en nadelen.

Voordelen en nadelen van AC-opladen

Het opladen van een elektrische auto met wisselstroom (AC) gaat meestal met een vermogen van 11 kW. Hiermee duurt het uren voordat een lege batterij weer helemaal is opgeladen. Bij elektrische auto’s met een accucapaciteit vanaf 80 kWh moet je zelfs minimaal 9 uur opladen. De lange laadtijd van AC-opladen is in sommige situaties en voor sommige EV-rijders een nadeel. Echter, als je als je ruim de tijd hebt – bijvoorbeeld ’s avonds, ’s nachts of overdag tijdens werk, dan is AC-laden ideaal. Het voordeel van AC-laden is dat het relatief goedkoop is en minder belastend voor de accu van de auto. Dat resulteert in minder capaciteitsverlies van de accu naarmate de auto ouder wordt. Een ander voordeel van AC-opladen is de grote beschikbaarheid van oplaadpunten.

Voordelen en nadelen van DC-opladen

DC-opladen is ideaal voor als je geen tijd hebt om urenlang op te laden. Bij de meeste elektrische auto’s is de accu na ongeveer 30 minuten tot circa 80% opgeladen, waarna je je weg weer kunt vervolgen. Dit is een groot voordeel voor als je een lange afstand moet rijden, of bijvoorbeeld voor je werk veel onderweg bent in de auto. Het nadeel van DC-laden is dat het relatief duur is vergeleken met AC-laden. Soms zelfs duurder dan rijden op benzine. Ook is het aantal DC-laadpunten beperkt vergeleken met AC-laadpunten en zijn ze vrijwel alleen langs snelwegen te vinden.

Veelgestelde vragen

Ja, de meeste moderne elektrische auto’s kunnen zowel met AC als DC worden opgeladen. Voor het laden met AC gebruik je wel een andere stekker dan bij DC laden, maar beide stekkers passen in de stekkeraansluiting achter het klepje.

DC-laden is niet slecht voor de accu, mits de laadsnelheid en de temperatuur van de accu tijdens het laden worden gecontroleerd en beveiligd. Het is wel zo dat veelvuldig snelladen invloed kan hebben op de capaciteit van de accu naarmate de auto ouder wordt.

Een Type 2-stekker (Mennekes) is de standaardstekker voor het laden met wisselstroom (AC). De CCS-stekker is de standaardstekker voor het laden met gelijkstroom (DC), ook wel snelladen genoemd. De CCS-stekker is in feite een Type 2-stekker met twee extra contactpunten. Elke auto heeft maar één stekkeringang waar zowel de Type 2- als de CCS-stekker in past. Bij het laden met AC stop je de stekker alleen in het bovenste deel van de CCS-aansluiting. Een ander verschil is dat je voor het opladen met een Type 2-stekker je eigen laadkabel moet gebruiken. Bij een snellader met een CCS-stekker zit de laadkabel vast aan het laadstation.

Alle artikelen

All most important information for charging time

Laadpas Europa: welke moet je hebben?

Advies · Opladen en verbruik
volvo-ex90-2025-charge

Bidirectioneel laden? Wat is het en wat heb je eraan?

Advies · Opladen en verbruik
Elektrische bedrijfswagens 2026 laadpaal

Regelgeving zware elektrische bedrijfswagen

Advies · Opladen en verbruik
Ontdek meer