Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Kamperen
Kamperen

Amerikaanse caravan

De Amerikaanse caravan is voor iedereen die van ruimte en luxe houdt. Deze caravans met een lengte tot wel 9 meter, zijn vaak voorzien van een grote keuken, eigen toilet en douche. Dat is nog eens groots kamperen. Mits je auto het kan trekken natuurlijk, want dat kan soms een probleem zijn.

Wat is een Amerikaanse caravan?

Een Amerikaanse caravan is een type caravan die zijn oorsprong vindt en grote populariteit geniet in de Verenigde Staten. Ook in Europa zijn ze steeds meer gewild. Typerend voor deze caravan – zoals vaker bij Amerikaanse (luxe)producten – is dat ze groter en ruimer zijn dan hun Europese tegenhangers. Eigenschappen als comfort en luxe staan hoog in het vaandel, waardoor een Amerikaanse caravan uitermate geschikt is voor langere kampeerreizen en zelfs als tijdelijke verblijfplaats.

Wat maakt een Amerikaanse caravan zo bijzonder?

Je hebt groot, groter en grootst. De Amerikaanse caravan is in het bijzonder geschikt voor kampeerliefhebbers die van ruimte, privacy en luxe houden. Amerikaanse caravans staan niet ver af van een super-de-luxe chalet op wielen; een lengte van 9 meter is volstrekt normaal. Dit terwijl de gemiddelde caravan van Europese makelij hooguit tussen de 4 en 5 meter lang is. Er zijn zelfs Amerikaanse caravans te koop die de 10 meter overschrijden. Aan overdekte leefruimte geen gebrek dus, met daarnaast een complete keuken voorzien van eethoek, eigen toilet en douche en een formaat bed zoals thuis. Sommige exemplaren beschikken zelfs over een heuse woonkamer, compleet met audiovisuele entertainment, of een ruimte voor een wasmachine en droger. Kamperen met hoofdletter ‘K’ dus, wat de bestemming ook is. Mits je over een auto beschikt die zo’n gevaarte kan voorttrekken.

Voldoende trekkracht en kogeldruk

Verder over die benodigde trekauto gesproken. Gezien het enorme formaat en gewicht van een Amerikaanse caravan is het niet verwonderlijk dat er ook een dito trekauto benodigd is om überhaupt op een bestemming te geraken. In de VS koop je zo’n auto zowat op elke hoek van de straat in de vorm van een beresterke SUV of monsterlijke pick-up, maar in Europa vergt die zoektocht net even meer voorbereiding. Hier ben je al gauw op de krachtigste modellen van merken als Land Rover, BMW of Audi aangewezen, meestal ook SUV’s. Een Volkswagen Transporter of Mercedes V-klasse met potige aandrijflijn volstaat ook.

Welke trekauto je ook wilt gaan inzetten bij het voortslepen van je Amerikaanse caravan, let vooral ook op de (maximale) kogeldruk van de trekhaak. Gemiddeld is de kogeldruk bij gewone auto’s zo’n 75 kilo, terwijl die voor een grote caravan van een paar duizend kilo al snel boven de 150 kilo zou moeten liggen. ‘Hoe zwaarder de caravan, hoe groter de toegestane kogeldruk’ luidt een ongeschreven regel.

Caravan Geschwindigkeit

Volstaat rijbewijs B?

De kans dat je met rijbewijs-B met een Amerikaanse caravan mag rijden is nihil. Een Amerikaanse caravan weegt zelf immers al gauw ruimschoots 750 kilogram of overschrijdt – in combinatie met de trekauto – een totaalgewicht van 3.500 kilogram. Met enkel rijbewijs B op zak moet je onder deze grensgewichten blijven. Ter indicatie: +2.000 kilogram voor een doorsnee Amerikaanse caravan is heel normaal. Zodoende is rijbewijs BE in de regel vereist.
Tip: bij de RDW kan je je auto en (Amerikaanse) caravan laten wegen zodat je precies weet hoeveel kilogram ‘vlees’ je in de kuip hebt.

De bekendste Amerikaanse caravan van allemaal

Wat de Ford Mustang onder de Amerikaanse sportauto’s is, is het merk Airstream onder de Amerikaanse caravans. Mocht er geen belletje gaan rinkelen, dan gebeurt dat waarschijnlijk alsnog bij de typische kenmerken van een Airstream: retro, hip, aerodynamisch gevormd en glimmend aluminium van kleur. Airstream is een icoon onder de (Amerikaanse) caravans en maakt al sinds de jaren 30 van de vorige eeuw furore als high-end ‘travel trailers’. De Classic is momenteel het grootste model van Airstream en heeft een lengte van 9,6 meter, een basisgewicht van 3.500 kilogram en alle denkbare luxe aan boord die een fervent kampeerder zich maar kan wensen. Prijskaartje – hou je vast – vanaf 180.000 euro. Mag het ook gerust een maatje kleiner zijn? Dan zijn er bijvoorbeeld de Airstream Bambi en Basecamp. Deze zijn qua formaat vergelijkbaar met de populairste caravans van Kips, Knaus en Dethleffs. Het prijskaartje daarentegen is nog altijd relatief hoog met een vanafprijs van 40.000 tot 55.000 euro, maar dan heb je wel iets bijzonders achter je auto hangen.

Praktische zaken om aan te denken

Zie jij jezelf al kriskras door Europa rondtrekken met een Amerikaanse caravan? Begrijpelijk. Houd wel ook rekening met de volgende (praktische) zaken. Met een knoeperd van een caravan ons continent ontdekken zal net even wat anders zijn dan op Amerikaanse bodem. Want net zoals de Amerikaanse caravan zelf, is de infrastructuur van de VS ingericht op het credo ‘bigger, stronger, faster’. Oftewel, wegen aldaar zijn breder, kampeer- en parkeerplaatsen groter en (snel)wegen rechter en langer, zelfs in stedelijk gebied. In de meeste Europese steden en ver daarbuiten is alles een stuk krapper en smaller, om over het venijnige en uitdagende bochtenwerk nog maar te zwijgen. Rijden met een combinatie van +12 meter op Europese bodem vergt zonder meer stuurmanskunst. Houd er daarnaast rekening mee dat niet elke camping voorbereid is op grote, ellenlange caravans. Soms zijn ze geeneens toegestaan.

Deel artikel

Alle artikelen

Caravan - Allrad Wohnmobil

4x4-campers

Advies · Modellen en gebruiksdoelen
Caravan Geschwindigkeit

Luxe camper

Advies · Modellen en gebruiksdoelen
Caravan - Kleiner Wohnwagen

Caravan klein

Advies · Modellen en gebruiksdoelen
Ontdek meer