Waarom het belangrijk is om het verbruik van je auto te kennen
Het biedt meerdere voordelen om het exacte verbruik van je auto te kennen. Zo krijg je namelijk een idee van de te verwachten brandstofkosten en inzicht in hoe zuinig je wel of niet rijdt. De fabrikant van jouw auto vermeldt een onafhankelijk vastgesteld gemiddeld verbruik, aangeduid als het WLTP-verbruik (of NEDC-verbruik, bij oudere modellen). Ook tonen veel auto’s het actuele verbruik in de boordcomputer. Maar is dat niet het geval of wil je gewoon écht exact weten wat jouw auto in de praktijk verbruikt, dan moet je het zelf berekenen. Gelukkig is dat relatief eenvoudig.
Verbruik auto berekenen: brandstofauto’s
Voor brandstofauto’s wordt het verbruik meestal uitgedrukt in liters per 100 kilometer (l/100 km) of kilometers per liter (km/l). Dat laatste woord ook wel ‘een verbruik van één op XXX’ genoemd. Het berekenen van het verbruik van een brandstofauto is relatief eenvoudig en kan worden gedaan met behulp van de volgende stappen:
- Tank je auto volledig vol en noteer de kilometerstand. Dit is je beginpunt en vormt de basis om te bepalen hoeveel kilometers je met een volle tank kunt rijden.
- Rijd een bepaalde afstand. Maak een rit die representatief is voor de ritten die je doorgaans rijdt, of rijd gewoon de ritten die je normaal gesproken toch al zou rijden. Zo krijg je een zo realistisch mogelijk eindresultaat.
- Tank je auto opnieuw volledig vol, noteer hoeveel liter je hebt getankt en noteer nog eens de kilometerstand. Het aantal liters dat je deze keer hebt getankt, is uiteraard de hoeveelheid brandstof die je sinds het beginpunt van je meting hebt verbruikt.
- Bereken het verbruik. Deel het aantal getankte liters door het aantal kilometer dat je sinds die eerste tankbeurt hebt gereden. Vermenigvuldig de uitkomst met 100 om het verbruik in l/100 km te krijgen. Als je meetritten representatief waren voor je reguliere ritten, weet je nu exact hoeveel brandstof jouw auto normaal gesproken in de praktijk verbruikt.
Verbruik auto berekenen: elektrische auto’s
Voor elektrische auto’s wordt het verbruik uitgedrukt in kilowattuur per 100 kilometer (kWh/100 km). Dit geeft een indicatie van hoeveel energie de auto nodig heeft om een bepaalde afstand af te leggen. Het berekenen van het verbruik van een elektrische auto verloopt als volgt:
- Laad je auto volledig op en noteer de kilometerstand. Dit is het startpunt van je meting en geeft aan met hoeveel energie je de reis begint.
- Rijd een bepaalde afstand, bijvoorbeeld 300 kilometer. Maak een rit die representatief is voor de ritten die je doorgaans rijdt, of rijd gewoon de ritten die je normaal gesproken toch al zou rijden. Zo krijg je een zo realistisch mogelijk eindresultaat.
- Laad je auto opnieuw volledig op, noteer hoeveel kWh je moet bijladen en noteer nog eens de kilometerstand. Het aantal kilowattuur dat nodig was om de batterij weer volledig op te laden, is uiteraard het aantal kilowattuur dat je sinds het beginpunt van je meting hebt verbruikt.
- Bereken het verbruik: Deel de hoeveelheid bijgeladen kWh door het aantal kilometers dat je sinds de eerste laadbeurt hebt gereden en vermenigvuldig dit met 100 om het verbruik in kWh/100 km te krijgen. Als je meetritten representatief waren voor je reguliere ritten, weet je nu exact hoeveel energie jouw auto normaal gesproken in de praktijk verbruikt.
Factoren die het verbruik beïnvloeden
Zowel bij brandstofauto’s als bij elektrische auto’s wordt het praktijkverbruik door diverse factoren beïnvloed. We zetten de belangrijkste factoren op een rij:
Rijstijl: stevig accelereren, abrupt remmen en hard rijden verhogen het verbruik aanzienlijk. Een rustige rijstijl met geleidelijk optrekken en anticiperen op verkeerssituaties kan het verbruik verlagen.
Snelheid: rijden op hoge snelheid verhoogt de luchtweerstand, wat het brandstofverbruik verhoogt. Rijden met een gematigde snelheid is efficiënter. Rijd op de snelweg bijvoorbeeld 100 km/u in plaats van 130 km/u.
Route en terrein: rijden op heuvelachtig terrein of op een weg met veel fileverkeer zorgt voor een hoger verbruik. Probeer indien mogelijk vlakke en routes zonder opstoppingen te kiezen.
Bandenspanning: een lage bandenspanning verhoogt de rolweerstand van de banden, wat zorgt voor een hoger verbruik. Controleer daarom regelmatig de bandenspanning en zorg dat deze op het aanbevolen niveau is.
Gewicht: extra gewicht in de auto, zoals bagage of onnodige spullen, zorgt voor een hoger verbruik. Probeer het gewicht in de auto tot een minimum te beperken.
Stroomverbruikers: het gebruik van zaken zoals airconditioning, verwarming en entertainmentsystemen verhoogt het energieverbruik. Probeer dit gebruik te minimaliseren om het verbruik te optimaliseren.
Temperatuur: bij hoge of lage buitentemperatuur kan het gebruik van de airco of verwarming zorgen voor een hoger verbruik. Bij elektrische auto’s kunnen lage temperaturen de efficiëntie van de batterij verminderen, wat leidt tot een hoger energieverbruik.
Onderhoud: Regelmatig onderhoud, zoals het vervangen van olie en luchtfilters bij brandstofauto’s, helpt de motor efficiënter te laten werken, wat het verbruik ten goede komt. Voor elektrische auto’s is vooral de juiste bandenspanning van groot belang, ook een vorm van onderhoud. Soms kan ook het uitvoeren van een software-update voor de aandrijving een elektrische auto zuiniger maken.
Hoe kun je het verbruik van je auto verlagen?
In het vorige hoofdstuk vertelden we welke factoren invloed hebben op het verbruik van je auto. Als je met deze factoren rekening houdt, kun je het verbruik van je auto verminderen. Het belangrijkste is een zuinige rijstijl, waarbij je goed anticipeert op de verkeerssituatie en gelijkmatig rijdt. Ook goed onderhoud aan je auto kan het verbruik verlagen. Denk eraan dat ook de juiste bandenspanning een vorm van onderhoud is. Haal tot slot onnodige spullen uit je auto: al dat gewicht is ballast dat het verbruik verhoogt.
Verschillen tussen brandstof- en elektrische auto’s in verbruik
Het verbruik van brandstof- en elektrische auto’s is moeilijk direct te vergelijken vanwege de verschillende meeteenheden (liters versus kilowatturen). Een belangrijk verschil is dat brandstofauto’s over het algemeen het meest efficiënt zijn op N-wegen en snelwegen, waarbij je constant met een snelheid van zo’n 80 tot 100 km/u rijdt. Elektrische auto’s zijn juist het meest efficiënt in de stad, doordat ze bij het afremmen energie terugwinnen. Een gelijkmatige rijstijl blijft wel belangrijk, want steeds weer optrekken kost altijd nog meer energie dan het terugwinnen bij het afremmen oplevert.