Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Elektrisch
Elektrisch

Hoe elektrische auto blussen?

Je hoopt er niet op, maar het kan gebeuren: een elektrische auto vliegt in brand. Helaas zijn er al genoeg situaties geweest waarbij het accupakket van een BEV in brand is gevlogen. Dat kan altijd gebeuren, zoals ook een benzine-auto in brand kan vliegen. Hoe blus je een elektrische auto?

Lithium-ion?

Lithium-ion batterijen zijn krachtig en compact. Ze kunnen veel energie opslaan in een klein formaat. Dit maakt ze ideaal voor elektrische auto's. Maar deze batterijen hebben ook een keerzijde: ze zijn brandgevaarlijk. De batterijen bevatten vloeibare elektrolyten die ontvlambaar zijn. Wanneer er een kortsluiting optreedt of de batterij beschadigd raakt, kan er brand ontstaan.

De brandbaarheid van lithium-ion batterijen komt door een proces genaamd ‘thermische runaway’. Dit houdt in dat een kleine verhoging van de temperatuur binnen de batterij een kettingreactie kan veroorzaken. Deze kettingreactie kan uiteindelijk leiden tot een brand of zelfs een explosie. Het blussen van deze branden is complex, omdat de oververhitte batterij zelf zuurstof produceert. Zuurstof voedt het vuur.

Elektrische auto blussen

Een brandende elektrische auto blussen vraagt om speciale technieken. Het is niet zo simpel als water op de brand gooien en hopen dat het vuur dooft. De eerste stap bij het blussen van een elektrische auto is het uitschakelen van de stroom. Dit kan moeilijk zijn als de auto al in brand staat.

Vervolgens is het belangrijk om veel water te gebruiken. De batterij moet afgekoeld worden om de kettingreactie te stoppen. Dit vereist een grote hoeveelheid water, vaak duizenden liters. Het water koelt de batterij af en voorkomt dat de brand zich verspreidt naar andere cellen binnen de batterij.

Het is essentieel om de brandweer in te schakelen zodra er brand uitbreekt. Zij zijn getraind in het blussen van elektrische autobranden en hebben de juiste apparatuur bij de hand. Het gebruik van schuim of poederblussers is vaak niet effectief bij dit soort branden, omdat die niet de benodigde koeling bieden.

Dompelbad: een slimme blusmethode

Een andere methode die steeds vaker wordt gebruikt, is het dompelbad. Hierbij wordt de brandende auto in een grote container met water geplaatst. Dit water zorgt voor een constante koeling van het accupakket. Het dompelbad is effectief omdat het ervoor zorgt dat de batterij niet opnieuw kan ontbranden. De auto blijft meestal 24 tot 48 uur in het dompelbad, afhankelijk van de ernst van de brand. De auto is daarna wel total-loss.

Het dompelbad is vooral handig wanneer de brand moeilijk onder controle te krijgen is. De volledige onderdompeling zorgt ervoor dat alle delen van de batterij gelijkmatig gekoeld worden. Dit voorkomt dat er later nog hotspots ontstaan waarin het vuur weer kan oplaaien.

Kan je voorkomen dat een EV in brand vliegt?

Het voorkomen van een brand in een elektrische auto begint bij goed onderhoud. Het is belangrijk om regelmatig te controleren of de batterij in goede staat is. Schade aan de batterij kan leiden tot kortsluiting. Dat kan een brand veroorzaken. Daarnaast is het verstandig om de auto niet te overladen. Overladen kan leiden tot oververhitting van de batterij, wat ook een brandrisico vormt.

Een andere belangrijke maatregel is het vermijden van extreme temperaturen. Zowel hoge als lage temperaturen kunnen de batterij beschadigen en het risico op brand vergroten. Parkeer je elektrische auto daarom bij voorkeur in een garage of op een schaduwrijke plek.

Fabrikanten van elektrische auto's werken continu aan het verbeteren van de veiligheid van batterijen. Nieuwe technologieën, zoals solid-state batterijen, kunnen in de toekomst het brandrisico verminderen. Deze batterijen hebben vaste elektrolyten in plaats van vloeibare, waardoor ze minder brandbaar zijn. Dankzij het vaste elektrolyt in de solid-state batterijen is dit type batterij ook stabieler. Ze hebben ook een langere levensduur. Ze kunnen meer oplaadcycli doorstaan zonder significant vermogen te verliezen.

Brandbaarheid van accucellen

Niet alle accucellen binnen een batterij zijn even brandbaar. Dit hangt af van de chemische samenstelling van de cellen. De meeste elektrische auto's gebruiken lithium-ion cellen, die relatief brandbaar zijn. Er zijn echter ook andere soorten cellen, zoals lithium-ijzerfosfaat (LiFePO4) cellen, die minder brandbaar zijn.

De meeste batterijpakketten in elektrische auto's bestaan uit honderden of zelfs duizenden accucellen. Wanneer één cel oververhit raakt, kan dit een kettingreactie veroorzaken in de omliggende cellen. Dit maakt het moeilijk om een batterijbrand snel onder controle te krijgen.

De verspreiding van de brand binnen een batterij kan worden vertraagd door het ontwerp van de batterij. Fabrikanten gebruiken bijvoorbeeld speciale materialen die de verspreiding van vuur kunnen vertragen. Dit geeft meer tijd om de brand te blussen voordat deze zich uitbreidt naar andere delen van de auto.

Veiligheid staat voorop

Hoewel het risico op brand bij elektrische auto's bestaat, blijft de kans klein. Elektrische auto’s voldoen aan strenge veiligheidsnormen wat ervoor zorgt dat de kans op brand minimaal is. Daarnaast zijn er duidelijke protocollen voor het blussen van branden, waardoor de situatie snel onder controle kan worden gebracht.

Als je een elektrische auto bezit, is het belangrijk om je bewust te zijn van de risico's en te weten wat je moet doen in geval van brand. Zorg ervoor dat je altijd de gebruiksaanwijzing van de fabrikant volgt en onderhoud de auto goed. Dit verkleint het risico op problemen en zorgt ervoor dat je veilig de weg op kunt.

Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van elektrische auto's en veiligheid. Door op de hoogte te zijn, kun je proactief maatregelen nemen om risico's te verminderen. Elektrische auto's zijn de toekomst, maar veiligheid moet altijd voorop staan.

Voorkomen is beter dan…

Het blussen van een brand in een elektrische auto vraagt om een specifieke aanpak, zo heb je geleerd na het lezen van dit artikel. De lithium-ion batterijen in elektrische auto’s zijn krachtig, maar ook brandgevaarlijk. Het is belangrijk om de batterij te koelen en de juiste blustechnieken te gebruiken. Een innovatieve methode, het dompelbad, biedt een effectieve manier om de batterij veilig te laten doven. Voorkomen is uiteindelijk beter dan genezen. Door goed onderhoud en voorzichtig gebruik kun je het risico op brand in een elektrische auto minimaliseren. De technologie blijft zich ontwikkelen, wat betekent dat elektrische auto's in de toekomst nog veiliger zullen worden. Maar voor nu is het belangrijk om te weten wat je moet doen in geval van een brand. Veiligheid staat voorop, zowel voor jou als voor anderen op de weg.

Veelgestelde vragen

Het blussen van een brand in een elektrische auto vereist een specifieke aanpak vanwege de lithium-ion batterij. Het is belangrijk om de batterij zo snel mogelijk te koelen, meestal door grote hoeveelheden water te gebruiken. Schuim- of poederblussers zijn minder effectief bij deze branden. Schakel altijd direct de brandweer in; die heeft de juiste kennis en middelen om de brand veilig te blussen.

Als je merkt dat een elektrische auto in brand staat, is het belangrijk om direct de auto veilig te verlaten en op veilige afstand te gaan staan. Bel onmiddellijk 112 en informeer de hulpdiensten dat het om een elektrische auto gaat. Probeer niet zelf de brand te blussen, omdat de batterij nog steeds onder spanning kan staan.

Lithium-ion batterijen zijn brandgevaarlijk omdat ze vloeibare elektrolyten bevatten die ontvlambaar zijn. Bij beschadiging of oververhitting kan de batterij een proces doormaken genaamd ‘thermische runaway’, wat kan leiden tot brand of explosie. De batterij zelf kan bovendien bij oververhitting zuurstof produceren, wat de brand blijft voeden.

Een brandende elektrische auto wordt volledig ondergedompeld in een grote container met water. Dit zorgt voor continue koeling van het accupakket en voorkomt dat de batterij opnieuw ontbrandt. De auto blijft vaak 24 tot 48 uur in het water om ervoor te zorgen dat de brand volledig gedoofd is en niet opnieuw kan oplaaien.

Alle artikelen

Werkstatt

Alles over het onderhoud van een elektrische auto

Advies · Milieu en technologie
Elektroauto-Batterie-Traktionsbatterie

Accu van de elektrische auto - dit moet je weten

Advies · Milieu en technologie
Electric car, charging, landscape

Elektrische auto’s vervuilen minder dan je denkt

Advies · Milieu en technologie
Ontdek meer