Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Private leasen van een elektrische auto

De elektrische auto (EV) blijft de gemoederen bezighouden. Onduidelijke regelgeving, heffingen, restwaardeverloop, de snelle ontwikkelingen en het algehele prijsniveau; velen willen wel een EV kopen, maar twijfelen vanwege meerdere onzekerheden. Private lease kan weleens hét alternatief zijn.

Wat is private lease?

Wie dacht dat private leasen alleen mogelijk is bij een nieuwe auto heeft het mis. Vrijwel elke occasion valt ook te private leasen, of dat nu een benzine- of dieselauto is, een (plug-in) hybride of een volledig elektrische auto. Wil je liever eerst het fijne weten over private lease, zoals de belangrijkste voor- en nadelen? Lees dan dit artikel.

Wat maakt private lease van een EV occasion interessant?

De elektrische auto is en zal niet meer weg te denken zijn. Vanaf 2035 mogen autofabrikanten geen nieuwe benzine- en dieselauto's meer verkopen, dus er valt gerust te stellen dat elektrisch rijden een gegarandeerde toekomst heeft. Occasions die rijden op benzine en diesel blijven overigens nog wel langdurig toegestaan. Toch zal de EV afsteven op het nieuwe gemeengoed onder automobilisten. Hoewel die ontwikkeling al enige tijd geleden is ingezet, vinden velen de aanschafprijs van een EV nog altijd te hoog om de overstap te maken. Of het nu om een gloednieuwe of een occasion gaat.

Daarnaast bestaan er twijfels over de restwaarde, de – continu wisselende – regelgeving en het te verwachten onderhoud. Met name de kostbare batterijtechniek op de langere termijn is een blinde vlek, net als de laadinfrastructuur. Want tegenwoordig geldt, en zeker in de auto-industrie geldt: wat vandaag een innovatie is, kan als het ware morgen alweer achterhaald en praktisch onbruikbaar zijn. Nieuwe ontwikkelingen volgen elkaar razendsnel op. En wie zit er nu te wachten op een (dure) EV die over een paar jaar niet fatsoenlijk meer is op te laden vanwege een verouderde laadtechniek of geslonken laadinfrastructuur. Met private lease dek je jezelf in tegen dit soort onzekerheden, en kan je nu al profiteren van de voordelen van elektrisch rijden. Bijdragen aan een gezonder milieu krijg je er gratis bij.

Auto-Leasing

Voordelen private lease EV occasion

Bij private lease draagt de leasemaatschappij zorg voor de eerdergenoemde onbekende en onzekere gebruikskosten. Weliswaar houdt de leasemaatschappij hiermee rekening in het maandtarief, maar op de keper beschouwd betekent deze vorm van autoleasing dat jij (meteen) zorgeloos kan rondrijden in je favoriete EV-occasion.

In de meeste gevallen is dit overigens een zo goed als nieuwe EV. Eentje die in een uitstekende conditie verkeert en probleemloze kilometers garandeert. Want aan afdankertjes of EV’s met veel levenservaring doen de meeste leasemaatschappijen niet.

Doordat de EV’s voor private lease niet meer helemaal nieuw zijn, vormen ze een voordeliger alternatief voor gloednieuwe auto’s. Afhankelijk van het gekozen model kan het al gauw tientallen tot soms wel honderden euro’s schelen ten opzichte van het maandtarief van een gloednieuwe (elektrische) auto. Over de gehele looptijd van het private leasecontract bespaar je al gauw duizenden euro’s.

Doet zich onverhoopt een mankement of een andere kostenpost voor? Neem dan gewoon contact op met de betreffende leasemaatschappij. Bij private lease heb jij geen omkijken naar gebruikskosten als het onderhoud, verzekeringen alsook afschrijving (die bij een EV doorgaans hoger is dan een brandstofauto). De enige bijkomende kosten naast het maandtarief zijn de kosten voor het opladen van de batterij, plus eventuele parkeerkosten. Iets dat overigens ook geldt voor verkeersboetes; die gaat de leasemaatschappij natuurlijk niet voor je betalen. Kortom, private lease biedt wel de lusten van een (zo goed als nieuwe EV), maar niet de lasten (omdat onderhoud, reparaties, verzekering en wegenbelasting allemaal zijn inbegrepen). Plus je bent ook nog eens duurzaam bezig.

Flexibiliteit en overeenkomst aanpassen

Ook handig: bij sommige leasemaatschappijen is het mogelijk om tussentijds van leaseauto te wisselen of aanpassingen te maken aan je leasecontract. Dit biedt extra flexibiliteit, bijvoorbeeld als je omstandigheden veranderen of je behoeften anders worden. Een flexibel private leasecontract is vaak wel duurder dan een regulier private leasecontract.

Aan het einde van de leaseperiode lever je jouw EV weer in bij de leasemaatschappij. Niet zelden is het mogelijk om de auto tegen een aantrekkelijke overnameprijs alsnog aan te schaffen. Liever een andere EV occasion rijden of toch upgraden naar private lease voor een nieuwe auto? Dat is uiteraard ook een optie.

Nadelen private lease EV occasion

‘Elk voordeel heb z’n nadeel’, zou een fameuze voetballer hebben gezegd, en dat geldt dan ook voor private lease van EV. Hoewel het onderhoud bij het maandbedrag is inbegrepen, is het wellicht fijn om inzicht te hebben in de onderhoudshistorie van de betreffende EV occasion. Daarnaast is het goed om te beseffen dat een elektrische leaseauto doorgaans een hoger leasetarief heeft. Dit komt doordat de auto’s – en dan met name de onderhuidse technieken – kostbaarder zijn om te ontwikkelen. Toenemende massaproductie zorgt er gelukkig voor dat EV’s wel steeds betaalbaarder worden.

Nog een tip: controleer altijd de ‘beruchte’ kleine lettertjes van het leasecontract en vergelijk de voorwaarden met die van andere private leasemaatschappijen. Een laatste aandachtspunt is dat het aanbod EV occasions voor private lease minder uitgebreid is dan dat van een willekeurige occasion ongeacht aandrijflijn, ongeacht koop of lease. Bij aanschaf kan je iedere EV kiezen die binnen je budget valt. Bij private lease moet de ideale auto maar net in het aanbod zitten.

Aanschafsubsidie

Vanaf begin 2024 is het opnieuw mogelijk subsidie aan te vragen voor het privé leasen van een elektrische auto. Deze zogeheten SEPP-regeling geldt namelijk niet alleen voor nieuwe auto's, maar ook voor occasions. Eén van de voorwaarden is dat de nieuwwaarde van de auto tussen de 12.000 en 45.000 euro ligt, en de actieradius met een volle accu moet minimaal 120 kilometer volgens de WLTP-meetmethode zijn. De hoogte van de subsidie bedraagt 2.000 euro voor gebruikte auto's. Let op: 2024 is het laatste jaar waarin je subsidie kunt krijgen voor het leasen (of kopen) van een elektrische auto. Vanaf 2025 vervalt de SEPP-subsidieregeling. Ook heeft de RVO alvast wat huiswerk voor je gedaan door een lijst op te stellen van EV’s die in aanmerking komen voor de SEPP. Handig.

Lees meer over het financieren van een elektrische auto

Populaire EV’s voor private lease

Op de website van het RVO staat een actuele lijst aan elektrische auto’s die in aanmerking komen voor private lease in combinatie met de SEPP-subsidie. Enkele van de meest populaire modellen uit deze lijst zijn de BMW i3, Cupra Born, Fiat 500e, MG4 Electric en Peugeot e-208. Heb je niet zozeer belang bij de SEPP-subsidie, dan is het aanbod aan beschikbare EV’s voor private lease een stuk omvangrijker en daarmee nog interessanter. Er hoeft immers niet aan het prijsplafond van 45.000 euro te worden voldaan. En dan komen ineens super-de-luxe EV’s als de Tesla Model Y, een Audi e-tron, BMW iX3 en i4 in beeld. Inherent hieraan is wel een steviger maandbedrag.

Veelgestelde vragen

Een private lease EV occasion is tweedehands elektrische auto die je kunt (private) leasen in plaats van kopen. Je combineert hiermee de voordelen van private lease met de lagere kosten van het rijden in een zo goed als nieuwe auto. Dat leidt tot een lager maandtarief.

Een private lease occasion kies je op dezelfde manier als bij private lease van een nieuwe auto: je selecteert de occasion die bij jouw situatie past, sluit de leaseovereenkomst af en rijdt tegen een vast maandbedrag met de auto. De leasemaatschappij draagt zorg voor gebruikskosten, zoals verzekering, onderhoud, afschrijving en eventuele schade. Laadkosten en natuurlijk parkeerkosten en verkeersboetes zijn uiteraard niet inbegrepen. Aan het einde van de leaseperiode lever je de auto weer in.

Ja, beide termen verwijzen naar het leasen van een occasion in plaats van deze te kopen. Beide bieden lagere maandelijkse kosten en zijn inclusief onderhoud, wegenbelasting, reparaties, schadeherstel en verzekering.

Deel artikel

Alle artikelen

Tweedehandswagen prijsplafond (2023) banner

Tweedehands auto leasen privé – zo werkt het!

Advies · Lease
driving a car, people in a car, ride

Carsharing – Wat is het en hoe werkt het?

Advies · Lease
Leasing von Elektroautos

Private lease met of zonder BKR

Advies · Lease
Ontdek meer