Huidige situatie: geen wegenbelasting voor elektrische auto’s
In dit artikel nemen we een kijkje naar de wegenbelasting voor elektrische auto’s in 2025 en de jaren daarna, met een focus op hoe het gewicht van je auto een rol speelt en hoe de kortingen op termijn worden afgebouwd. Maar eerst even, hoe zit het met de MRB tot en met 2024?
Tot en met 2024 is het simpel: als je een volledig elektrische auto bezit, betaal je geen wegenbelasting. Dit is een maatregel van de overheid om elektrisch rijden te stimuleren en de uitstoot van CO2 te verminderen. Door deze regeling is elektrisch rijden financieel aantrekkelijker gemaakt ten opzichte van auto’s met een verbrandingsmotor. Deze vrijstelling is in het leven geroepen omdat elektrische auto’s, zeker in de beginjaren, relatief duurder waren in aanschaf dan traditionele auto’s. Dit hogere prijskaartje komt door de kostbare batterijen en de beperkte productieaantallen. De overheid wil de overstap naar emissievrije voertuigen versnellen door het bieden van financiële prikkels, zoals vrijstelling van wegenbelasting en lagere bijtelling voor zakelijke rijders.
Daarnaast beoogt de overheid via fiscale voordelen innovatie en productie van elektrische voertuigen te stimuleren, zodat de kosten op termijn dalen en elektrische auto’s voor een breder publiek toegankelijk worden. Met deze vrijstelling hebben veel mensen de afgelopen jaren de kans gekregen om de overstap naar elektrisch rijden te maken zonder de extra kosten van wegenbelasting, wat de groei van elektrisch rijden in Nederland heeft bevorderd.
Maar deze volledige vrijstelling van de MRB is niet permanent. Met ingang van 2025 zijn elektrische voertuigen in Nederland niet langer volledig vrijgesteld zijn van wegenbelasting. Dit betekent dat je vanaf dat jaar wel wegenbelasting gaat betalen, maar eerst nog met een aanzienlijke korting.
Wat verandert er in 2025?
Met ingang van 2025 krijgen eigenaren van een elektrische auto een korting van 75% op het reguliere wegenbelastingtarief. Dit betekent dat je 25% van het standaard MRB-tarief gaat betalen: een kwarttarief. Dit tarief wordt berekend op basis van het gewicht van de auto en de provincie waarin je woont, net zoals bij voertuigen met een verbrandingsmotor.
Korting op basis van gewicht
Een van de belangrijkste veranderingen in 2025 is dat de korting wordt berekend door 25% van het gewicht van de elektrische auto af te halen. Hierdoor wordt je auto in een lagere gewichtscategorie ingedeeld, wat zorgt voor een lagere MRB. Deze gewichtscorrectie is bedoeld om de belastingdruk op elektrische voertuigen te verlagen, omdat elektrische auto's door de accu’s vaak zwaarder zijn dan vergelijkbare auto’s met een verbrandingsmotor.
Voorbeeld: Stel, je elektrische auto weegt 2.000 kg. Met de nieuwe regeling in 2025 wordt er 25% van dat gewicht afgetrokken, wat betekent dat je wegenbelasting gaat betalen alsof je auto 1.500 kg weegt. Of in andere woorden: je krijgt 75% korting op het voor die klasse geldende wegenbelastingtarief. Oorspronkelijk was overigens een correctie van 40% beloofd, maar op Prinsjesdag 2024 werd bekendgemaakt dat dit naar 25% is verlaagd.
Belangrijk om te onthouden: De overheid gebruikt de benzine-tabel om de wegenbelasting voor elektrische auto’s te berekenen. Dit is voordeliger dan de tabel voor dieselauto’s, waar de tarieven hoger liggen.
Wat gebeurt er in 2026?
Van 2026 tot 2030 genieten EV-eigenaren van een tariefkorting op de MRB van 25%. In 2030 verdwijnt het voordeel en gaat de gewichtscorrectie er volledig af. De volledige wegenbelasting wordt van toepassing op elektrische voertuigen, zonder enige korting of gewichtscorrectie. Oorspronkelijk zou de correctie tot 2031 blijven gelden, maar de overheid heeft de einddatum met een jaar vervroegd.
Waarom is het gewicht zo belangrijk?
Elektrische auto’s zijn vaak zwaarder door de batterijen. Een elektrische auto kan makkelijk 500 kilogram zwaarder zijn dan een vergelijkbare auto op benzine of diesel. Het gewicht is een belangrijke factor in de berekening van de wegenbelasting, omdat zwaardere voertuigen meer slijtage veroorzaken aan het wegdek en daarom meer belasting moeten betalen. Door de gewichtscorrectie wordt het zwaarste deel van het accupakket als het ware 'genegeerd' voor de belastingberekening.
Plug-in hybrides en wegenbelasting
Naast volledig elektrische voertuigen worden ook plug-in hybride voertuigen (PHEV’s) vanaf 2025 zwaarder belast. Per 1 januari 2025 wordt de speciale BPM-tabel voor PHEV’s, die sinds 2017 van kracht is, afgeschaft. Dit betekent dat de BPM, die berekend wordt op basis van CO2-uitstoot, zal stijgen voor nieuwe PHEV's. De reden hiervoor is dat de CO2-uitstoot realistischer zal worden berekend volgens de nieuwe Euro 6e-bis-regels, waardoor de gunstige uitstootcijfers van veel PHEV’s zullen verdwijnen.
Waarom stopt de overheid met de belastingvoordelen voor elektrische auto's?
De overheid stopt geleidelijk met het huidige belastingvoordeel voor elektrische auto's omdat er op de lange termijn aanzienlijke inkomsten worden misgelopen door een lagere opbrengst uit de accijnzen op benzine en diesel. Omdat elektrische auto's geen fossiele brandstoffen gebruiken, betalen bestuurders van deze voertuigen geen accijns op brandstof, wat normaal gesproken een belangrijke inkomstenbron is voor de overheid. Naarmate meer mensen overstappen op elektrische auto's, neemt de verkoop van benzine en diesel af, en daarmee ook de inkomsten uit accijnzen.
Daarnaast moet de overheid investeren in de infrastructuur voor elektrisch laden, zoals laadpalen en het versterken van het elektriciteitsnet. Deze investeringen moeten op een of andere manier gefinancierd worden, en het afbouwen van de belastingvoordelen voor elektrische voertuigen draagt bij aan het compenseren van deze kosten.
Ten slotte zorgt het volledig afbouwen van de kortingen na 2029 ervoor dat er meer gelijkheid komt in de belastingdruk tussen elektrische auto's en voertuigen met een verbrandingsmotor. Hierdoor ontstaat er een eerlijker speelveld voor alle autobezitters, ongeacht het type voertuig dat ze rijden.
Waarom is het gewicht zo belangrijk?
Wegenbelasting, officieel bekend als motorrijtuigenbelasting (MRB), wordt betaald om de kosten voor aanleg, onderhoud en verbetering van de wegeninfrastructuur te dekken. Deze belasting zorgt ervoor dat de overheid kan investeren in veilige en goed onderhouden wegen, bruggen en tunnels waar alle voertuigen gebruik van maken.
Daarnaast wordt wegenbelasting gebruikt om de kosten van verkeersveiligheid en milieu-initiatieven te financieren. Het idee is dat zwaardere voertuigen, die meer slijtage aan het wegdek veroorzaken, meer wegenbelasting betalen. Hierdoor wordt er een bijdrage geleverd aan de schade en slijtage die voertuigen aan de infrastructuur toebrengen.
Hoe wordt wegenbelasting berekend?
De hoogte van de wegenbelasting (MRB) wordt bepaald aan de hand van verschillende factoren. Een van de belangrijkste factoren is het gewicht van het voertuig: voor zwaardere auto’s betaal je meer belasting omdat ze meer slijtage veroorzaken aan het wegdek. Naast het gewicht speelt ook het type brandstof een rol. Auto's die op diesel rijden, betalen vaak meer dan auto's op benzine of elektriciteit, omdat dieselvoertuigen over het algemeen meer fijnstof uitstoten en die uitstoot wil de overheid beperken.
Daarnaast verschillen de kosten van wegenbelasting per provincie door de zogenoemde provinciale opcenten. Elke provincie bepaalt zelf hoeveel extra belasting er bovenop het basistarief komt en gebruikt de opbrengst daarvan voor aanleg en onderhoud van de provinciale N-wegen. Dit betekent dat de wegenbelasting kan variëren afhankelijk van waar je woont.