De toekomst is elektrisch, dat staat vast. Die keuze is door overheden en de industrie al gemaakt. Dat komt doordat elektrische auto’s allerlei voordelen bieden ten opzichte van benzine- en dieselauto’s, vooral als het gaat om het milieu. Elektrische auto’s produceren tijdens het rijden geen (schadelijke) uitstoot en spelen daarmee een belangrijke rol in de strijd tegen klimaatverandering. De verkoop van elektrische auto’s kan volgens de overheid dan ook niet snel genoeg gaan.
Het probleem is alleen: vanwege de kostbare batterijtechniek zijn elektrische auto’s nog te duur voor het grote publiek. Voor een elektrische auto betaal je al gauw vele duizenden euro’s meer dan voor een vergelijkbare auto met een benzinemotor. Om de overstap naar een elektrische auto aantrekkelijker te maken en de verkoop aan te moedigen, gelden er voor elektrische auto’s allerlei financiële voordelen. Zo zijn elektrische auto’s vrijgesteld van BPM en wegenbelasting, terwijl leaserijders minder bijtelling hoeven te betalen. Er is echter nog een maatregel om de verkoop van elektrische auto’s te bevorderen die specifiek gericht is op particulieren: subsidie.
Subsidie elektrische auto 2023
Particulieren kunnen sinds 2020 subsidie aanvragen bij de overheid voor de aanschaf van een nieuwe elektrische auto of een elektrische occasion. Het gaat hier om de zogeheten SEPP (Subsidieregeling Elektrische Personenauto’s Particulieren). De hoogte en de beschikbaarheid van de subsidie verschilt echter per jaar en of de auto nieuw of gebruikt is.
Voor 2023 is in totaal 99,4 miljoen euro subsidie beschikbaar gesteld voor particulieren die een nieuwe of gebruikte elektrische personenauto willen aanschaffen. Dat is fors meer dan in 2022, terwijl het subsidiebedrag voor nieuwe auto’s iets lager is. Dat betekent dat meer mensen hier gebruik van kunnen maken. Dat is maar goed ook, want in 2022 was de subsidiepot halverwege het jaar al leeg. Als de subsidiepot leeg is, dan kun je dit jaar geen subsidie meer krijgen. Het is dan wachten tot de subsidie voor 2024 beschikbaar wordt gesteld.
Subsidie nieuwe elektrische auto 2023
Particulieren die in 2023 een nieuwe elektrische auto willen aanschaffen, kunnen bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) subsidie aanvragen. De auto moet dan wel aan verschillende voorwaarden voldoen. Als de auto voldoet aan de voorwaarden, dan kun je voor de aanschaf van een nieuwe elektrische auto 2.950 euro subsidie ontvangen. Voor 2023 is in totaal 67 miljoen euro subsidie gereserveerd voor nieuwe elektrische auto’s. In heel 2023 kunnen dus in totaal 22.711 subsidieaanvragen worden ingediend tot de pot leeg is. Het subsidiebedrag van 2.950 euro krijg je uiteindelijk volledig uitgekeerd als je de auto koopt.
Echter is private lease ook een populaire manier voor particulieren om in een nieuwe auto te rijden. En het goede nieuws is: als je een nieuwe elektrische auto aanschaft via private lease, kun je ook subsidie krijgen. In dat geval wordt de subsidie omgezet in een bijdrage van 61,45 euro per maand voor een periode van 48 maanden. Je moet de auto dan vier jaar leasen. Als het private leasecontract eerder eindigt, stopt ook de uitbetaling van de maandelijkse subsidie.
Subsidie gebruikte elektrische auto 2023
De subsidie geldt niet alleen voor nieuwe auto’s. Particulieren die in 2023 een gebruikte elektrische auto willen aanschaffen, kunnen ook bij de RVO subsidie aanvragen. Ook hier moet de auto aan verschillende voorwaarden voldoen. Als de auto voldoet aan de voorwaarden, dan kun je voor de aanschaf van een elektrische occasion 2.000 euro subsidie ontvangen. Voor 2023 is in totaal 32,4 miljoen euro subsidie gereserveerd voor tweedehands elektrische auto’s. In heel 2023 kunnen dus in totaal 16.200 subsidieaanvragen worden ingediend tot de pot leeg is. Het subsidiebedrag van 2.000 euro krijg je volledig uitgekeerd als je de auto koopt.
Maar ook private lease van occasions wordt steeds populairder. Als je een gebruikte elektrische auto aanschaft via private lease, wordt de subsidie omgezet in een bijdrage van 41,66 euro per maand voor een periode van 48 maanden. Ook in dit geval geldt dat je de auto dan vier jaar moet leasen, net zoals de maandelijkse uitbetaling stopt als het private leasecontract eerder eindigt.
Voorwaarden subsidie elektrische auto 2023
Het is niet vanzelfsprekend dat iedereen in aanmerking komt voor subsidie. Ten eerste geldt deze SEPP-regeling uitsluitend voor particulieren. Ook moet de auto voldoen aan een reeks voorwaarden:
- De auto moet een minimale actieradius hebben van 120 kilometer.
- De (oorspronkelijke) nieuwprijs van de elektrische auto die is geregistreerd in het kentekenregister van de RDW, moet tussen de 12.000 en 45.000 euro liggen.
- De auto moet worden gekocht of geleased bij een erkend autobedrijf, dus niet van een andere particulier als je subsidie wilt krijgen.
- Het moet een originele elektrische auto zijn die niet achteraf is omgebouwd.
Subsidie aanvragen: zo werkt het
Als je subsidie wilt aanvragen voor een nieuwe elektrische auto of een occasion, dan kan dat pas nadat je de auto hebt aangeschaft. Je hebt namelijk een ondertekende koop- of leaseovereenkomst nodig. Daarbij moet het koop- of leasecontract op naam van de subsidieaanvrager staan, met een datum in hetzelfde kalenderjaar waarin je de subsidie aanvraagt. Daarnaast moet de subsidieaanvraag binnen zestig dagen na de ondertekening van de koopovereenkomst worden ingediend.
Het aanvragen van de SEPP-subsidie gaat via de website van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl). Als de complete aanvraag met alle benodigde informatie is ingediend en de subsidieaanvraag is goedgekeurd, dan wordt de subsidie er uitbetaald als de auto is geleverd, op naam is gezet van de subsidieaanvrager en van de RVO een bevestiging is ontvangen.
De SEPP-subsidie is dus niet bedoeld als voorschot als je een elektrische auto wilt kopen. Het is geen directe korting op de auto, maar een tegemoetkoming dat je achteraf ontvangt. Bij private lease is het iets anders. In dit geval wordt je maandelijks leasebedrag lager dankzij de subsidie. Maar bij private lease wordt eerst je kredietwaardigheid getoetst voordat je een leasecontract kunt afsluiten. Kortom: de subsidie is prettig, maar betekent niet het verschil tussen ‘ik kan de auto wel of niet betalen’.
Tot slot mag je maar één keer gebruik maken van de subsidieregeling. Ook wordt het subsidiebedrag altijd aan de subsidieaanvrager uitbetaald, en nooit aan iemand anders of aan een (auto)bedrijf. Het is wel mogelijk om een autobedrijf te machtigen om de subsidieaanvraag voor je te doen, middels het formulier machtiging intermediair subsidies.
Elektrische auto met subsidie verkopen
Als je een nieuwe elektrische auto of een elektrische occasion met subsidie hebt gekocht en die na verloop van tijd wilt verkopen, let dan even op. Want als je subsidie hebt ontvangen voor de aanschaf van een elektrische auto, dan moet die minimaal drie jaar onafgebroken op naam van de subsidieaanvrager staan. De RVO benadrukt dat de tenaamstelling van de auto wordt regelmatig wordt gecontroleerd. Als de tenaamstelling van de auto in die periode van drie jaar wisselt, om welke reden dan ook, dan moet dit worden gemeld bij de RVO. Mogelijk moet je dan een deel van de subsidie terugbetalen. Dat geldt ook als het contract van een elektrische private leaseauto binnen de afgesproken vier jaar eindigt.
Subsidie elektrische auto particulieren 2024 en verder
Ondanks dat er sinds de invoering van de SEPP-subsidie in 2020 gretig gebruik is gemaakt van de regeling en duizenden particulieren mede hierdoor de overstap hebben gemaakt naar een elektrische auto, wordt de SEPP-subsidieregeling volgens de huidige plannen helaas afgebouwd.
Met ingang van 2024 daalt het subsidiebedrag voor nieuwe elektrische auto’s naar 2.550 euro, ofwel 400 euro minder dan in 2023. De subsidie van 2.000 euro voor een elektrische occasion blijft in 2024 gelukkig hetzelfde. Subsidie aanvragen in 2024 kan nog tot 31 december 2024. Vanaf 2025 is het geheel gedaan met de SEPP-subsidieregeling en kunnen particulieren geen subsidie meer aanvragen voor koop of private lease van een nieuwe elektrische auto of een elektrische occasion. Aan de andere kant zien we wel dat de nieuwprijzen van elektrische auto’s steeds verder dalen. Dat gaat met kleine stapjes en ook bij bestaande elektrische auto’s die al in de showroom staan, worden de prijzen steeds vaker tussentijds naar beneden bijgesteld.