De kosten van een elektrische auto
Accu’s zijn duur, dat is over het algemeen goed bekend. Dat heeft ook invloed op de prijs van een batterij-elektrische auto. De aanschafprijs van een elektrische auto ligt vaak hoger ten opzichte van een benzineauto. Als je kiest voor een elektrische auto, dan is het verstandig om deze auto langere tijd te rijden. Er komt namelijk een moment dat een batterij-elektrische auto – door lagere onderhoudskosten – goedkoper kan zijn in gebruik dan een benzine-auto. Daarop zijn echter wel diverse factoren van invloed, je eigen rijstijl bijvoorbeeld, hoe lang je met banden kunt rijden en op welke manier je stroom ‘tankt’.
Lage gebruikskosten
De goedkoopste manier van laden is aan een eigen laadpaal thuis, het liefst in combinatie met zonnepanelen waarbij je – als de zon schijnt – vrijwel gratis kunt laden. In die gevallen heeft een elektrische auto bijzonder lage gebruikskosten. Je betaalt ook geen motorrijtuigenbelasting (wegenbelasting) voor een volledig elektrische auto. Dit belastingvoordeel voor elektrische auto's geldt tot en met 2024. Ook dat speelt mee in het kostenplaatje.
Beperkte remslijtage
Omdat een elektrische auto over minder slijtage-componenten beschikt dan een benzineauto, is het onderhoud van een BEV vaak wat voordeliger. Je remmen gaan ook veel langer mee, omdat een elektrische auto vaak afremt op de elektromotor om energie terug te winnen. De remklauwen komen alleen in actie als de situatie daar om vraagt. Je bent dus minder geld kwijt aan de reminstallatie.
BEV zelf kopen? Of leasen?
Bij problemen aan het accupakket kan het zijn dat je wel een hoge rekening krijgt, want zoals gezegd zijn accupakketten niet goedkoop. Je moet daarom goed de afweging maken of je een elektrische auto zelf koopt en ook zelf de eventuele risico’s draagt, of dat je kiest voor private lease, waarbij je alleen de stroomkosten en eventuele verkeersboetes betaalt. Zaken als verzekering, wegenbelasting en onderhoud zijn dan in het maandbedrag inbegrepen. Over de restwaarde hoef jij je geen zorgen te maken, want dat risico is voor de aanbieder van het leasecontract.
Wat is nu goedkoper?
‘Elektrisch rijden is goedkoper dan benzine!’, je hoort deze stelling vast wel vaker. Neem dit wel met een korreltje zout, want alles hangt af van de manier waarop je met een BEV omgaat en hoelang je de auto rijdt. Ja, de onderhoudsbehoefte van een BEV is aanzienlijk lager, maar door het hogere voertuiggewicht zijn je banden wel eerder aan vervanging toe. Bovendien is er sprake van accudegradatie. Accu…wat? Dat leggen we graag even uit.
Accudegradatie
Accudegradatie is niets meer dan het geleidelijke verlies van de oorspronkelijke capaciteit en prestaties van een batterij in de loop van de tijd. Dit fenomeen komt voor bij allerlei soorten batterijen, inclusief de lithium-ionbatterijen die veel worden gebruikt in elektrische auto's, smartphones, laptops en andere apparaten. Waardoor ontstaat accudegradatie? Dat heeft meerdere oorzaken.
Elke keer dat een batterij wordt opgeladen en ontladen, wordt dat beschouwd als een cyclus. Hoe meer cycli een batterij ondergaat, des te meer degradatie er kan optreden. Diepe ontladingen en intensieve oplaadprocessen – bijvoorbeeld snelladen - kunnen de batterij sneller degraderen. Een accu van een auto kan je het beste opladen en gebruiken van 20 tot 80 procent. Helemaal leeg rijden is niet gezond voor de batterij en volledig opladen is ook niet efficiënt. Blootstelling aan hoge temperaturen kan degradatie van de batterij ook versnellen. Naarmate een batterij ouder wordt, vinden er natuurlijke chemische veranderingen plaats binnen de cellen, wat resulteert in een afname van de capaciteit.
Onvermijdelijk
Het proces van accudegradatie is helaas onvermijdelijk, maar fabrikanten proberen degradatie te beperken door geavanceerd batterijmanagement en door hoogwaardige materialen te gebruiken. Maar verlies van capaciteit blijf je houden. Daarom heeft een oudere elektrische auto – bijvoorbeeld een occasion – een kleinere actieradius dan een compleet nieuw exemplaar van hetzelfde model.
Kosten per kWh
De prijs van een kilowattuur (kWh) elektriciteit is sterk afhankelijk van de locatie, het energiebedrijf en het type laadpunt. Thuisladen wordt over het algemeen beschouwd als de meest kosteneffectieve manier om een elektrische auto op te laden. De kosten per kWh zijn afhankelijk van je elektriciteitsleverancier en het tariefplan dat je hebt. Gemiddeld betaal je tussen de €0,20 tot €0,30 per kWh.
Bij een publiek laadpunt betaal je over het algemeen wat meer. De prijs per kWh kan variëren van €0,25 tot €0,40 of meer per kWh, afhankelijk van het laadpunt en het netwerk. Sommige laadnetwerken hebben abonnementen of lidmaatschappen waarmee je een voordeliger tarief kunt krijgen. Snelladers zijn over het algemeen het duurst. Je profiteert wel van de mogelijkheid om de batterij van een elektrische auto snel op te laden. De kosten kunnen variëren van ongeveer €0,40 tot €0,70 of zelfs meer per kWh. Houd er rekening mee dat snelladen duurder kan zijn omdat het hogere vermogens en infrastructuur vereist.
In een notendop
Het kostenplaatje van een elektrische auto is dus uiterst divers. In een notendop: een elektrische auto is vaak duurder in aanschaf dan vergelijkbare auto's die op benzine of diesel rijden. Je hebt minder onderhoudskosten en de prijs van laden is sterk afhankelijk van de manier waarop je de auto oplaadt. Elektriciteit is over het algemeen goedkoper dan brandstof en elektrische auto's hebben minder bewegende onderdelen die onderhoud vereisen, wat op lange termijn kan leiden tot lagere kosten. De kosten van elektrische auto's evolueren voortdurend naarmate de technologie verbetert, de productie toeneemt en regelgeving en subsidies veranderen. Het is dus belangrijk om de ontwikkelingen goed te volgen. Om het positief af te sluiten: de verwachting is dat BEV’s in de toekomst goedkoper worden. Op dit moment worden elektrische auto's nog niet op dezelfde schaal geproduceerd als conventionele brandstofauto's. Hierdoor zijn de productiekosten vaak wat hoger. In de toekomst komen er goedkopere BEV.
Wetgeving heel overzichtelijk
Naast het kostenplaatje krijg je ook te maken met wetgeving, maar heel spannend is dat onderwerp in Nederland niet. Dat komt omdat de wetgeving rondom batterij-elektrische auto’s in Nederland vrij overzichtelijk is. De belastingvoordelen voor een BEV zijn in Nederland vrij beperkt. Bij zakelijk gebruik profiteer je mogelijk van een lager bijtellingstarief en als particulier betaal je tot eind 2024 geen wegenbelasting. Verder bestaan er wat subsidies, zowel voor particulieren (SEPP) als zakelijk rijders (MIA en VAMIL). Weet ook dat je op zonnepanelen en het aansluiten van laadpalen thuis gebruik kunt maken van voordelige regelingen.
Nederland heeft zichzelf ambitieuze doelstellingen gesteld voor de groei van het aantal elektrische voertuigen op de weg. De overheid spreekt zelfs al over het uitfaseren van verkoop van nieuwe benzine- en dieselvoertuigen. Sommige steden in Nederland hanteren nu milieuzones waar alleen voertuigen met lage emissies – of uitsluitend lokaal emissievrije voertuigen - zoals elektrische auto's – zijn toegestaan.