Comfort is een belangrijk aspect bij het kiezen van een auto. Hier is een lijst met de meest comfortabele elektrische auto's die momenteel beschikbaar zijn.
Mercedes-Benz EQS
De Mercedes-Benz EQS is een luxueuze elektrische sedan die de top van Mercedes elektrische EQ-lijn vertegenwoordigt. Deze auto combineert geavanceerde technologie, indrukwekkende prestaties en een hoog niveau van comfort, passend bij het luxeniveau van het merk.
De EQS is ontworpen met een gestroomlijnde en futuristische esthetiek, gekenmerkt door vloeiende lijnen en een lage, aerodynamische vorm die bijdraagt aan een uitstekende luchtweerstandscoëfficiënt van slechts 0,20. Dit maakt de EQS een van de meest aerodynamische productiewagens ter wereld.
Binnenin de EQS vind je een ruim en luxueus interieur, voorzien van de nieuwste technologieën en hoogwaardige materialen. Het dashboard wordt gedomineerd door het MBUX Hyperscreen, een indrukwekkend gebogen glazen paneel dat zich uitstrekt over de gehele breedte van het interieur en meerdere schermen bevat voor het instrumentenpaneel, infotainmentsysteem en passagiersdisplay.
De EQS is leverbaar met verschillende aandrijflijnen. De EQS 450+ is de instapversie en heeft een enkele elektromotor op de achteras die 245 kW (329 pk) en 568 Nm koppel levert. Deze versie biedt een acceleratie van 0 naar 100 km/u in ongeveer 6,2 seconden.
Voor wie meer prestaties zoekt, is er de EQS 580 4MATIC. Die beschikt over een dual-motor opstelling voor vierwielaandrijving. Deze variant levert een gecombineerd vermogen van 385 kW (516 pk) en 855 Nm koppel. Dit zorgt voor een indrukwekkende acceleratie van 0 naar 100 km/u in slechts 4,3 seconden. De grootste batterijoptie heeft een capaciteit van 107,8 kWh, wat resulteert in een indrukwekkende actieradius van tot wel 770 kilometer volgens de WLTP-norm.
Mercedes-Benz EQS SUV
De Mercedes-Benz EQS SUV is de volledig elektrische luxueuze SUV-variant van de EQS sedan, ontworpen om dezelfde combinatie van luxe, technologie en prestaties te bieden in een meer ruime en veelzijdige SUV-vorm. Deze SUV is gebouwd op het EVA2-platform van Mercedes-Benz, dat specifiek is ontworpen voor elektrische voertuigen.
Het ontwerp van de EQS SUV is opvallend en modern, met een vloeiende, aerodynamische carrosserie die bijdraagt aan een lage luchtweerstand. De voorkant heeft een gesloten grille en kenmerkende LED-koplampen.
Binnenin biedt de EQS SUV een luxueus en ruim interieur dat plaats biedt aan maximaal zeven inzittenden, afhankelijk van de configuratie. Het interieur is uitgerust met zeer hoogwaardige materialen zoals leer, hout en metaal, en biedt geavanceerde technologieën zoals het MBUX Hyperscreen.
De EQS SUV is beschikbaar in verschillende aandrijflijnconfiguraties. De EQS 450+ variant heeft een enkele elektromotor op de achteras die 265 kW (355 pk) en 568 Nm koppel levert.
Voor meer kracht en vierwielaandrijving is er de EQS 580 4MATIC, die beschikt over twee elektromotoren (een op elke as) die samen een vermogen van 400 kW (536 pk) en 858 Nm koppel produceren. Dit zorgt voor indrukwekkende prestaties, met een acceleratie van 0 naar 100 km/u in ongeveer 4,6 seconden.
In de bodem ligt een 108 kWh-accu. De exacte actieradius varieert afhankelijk van de rijomstandigheden, maar ligt op ongeveer 600 kilometer volgens de WLTP-norm.
BMW i5
De BMW i5 is de elektrische variant van de BMW 5 Serie. Hij is ontworpen om de luxueuze en sportieve rijervaring van de 5 Serie te combineren met de voordelen van elektrische aandrijving. De i5 is gebouwd op het CLAR-platform van BMW, dat zowel verbrandingsmotoren als elektrische aandrijflijnen te ondersteunen.
Het exterieur van de BMW i5 is strak en modern, met een focus op aerodynamica om de efficiëntie te maximaliseren. Het ontwerp behoudt de kenmerkende stijl van de BMW 5 Serie, inclusief de iconische nierengrille die, hoewel grotendeels gesloten bij de elektrische variant, nog steeds bijdraagt aan het herkenbare uiterlijk.
Binnenin biedt de i5 een luxueus en technologisch geavanceerd interieur. Het dashboard is voorzien van BMW's nieuwste iDrive 8.5 systeem, dat wordt bediend via een groot gebogen display dat zowel het instrumentenpaneel als het infotainmentsysteem omvat. Het interieur is afgewerkt met hoogwaardige materialen zoals leer, hout en aluminium, en biedt een scala aan comfortfuncties, waaronder verwarmde en geventileerde stoelen, een premium audiosysteem en uitgebreide connectiviteitsopties.
De aandrijflijn van de BMW i5 biedt keuze uit twee mogelijkheden. De i5 eDrive40 is uitgerust met een enkele elektromotor op de achteras, die een vermogen levert van ongeveer 250 kW (335 pk) en een koppel van 430 Nm. Dit zorgt voor een acceleratie van 0 naar 100 km/u in ongeveer 5,7 seconden. Voor wie meer prestaties wenst, is er de i5 M60 xDrive, die beschikt over een dual-motor opstelling voor vierwielaandrijving. Deze versie biedt een vermogen van 440 kW (590 pk) en een koppel van 800 Nm, wat resulteert in een acceleratie van 0 naar 100 km/u in slechts 3,7 seconden.
De BMW i5 is uitgerust met een lithium-ion batterijpakket met een bruto capaciteit van 84 kWh, wat resulteert in een netto capaciteit van ongeveer 81 kWh. Dit biedt een actieradius die kan variëren van 480 tot 580 kilometer volgens de WLTP-norm, afhankelijk van de rijomstandigheden en configuratie. De batterij kan in ongeveer 30 minuten tot 80% kan worden opgeladen bij een DC-snellader met een vermogen tot 200 kW.
BMW i7
De huidige generatie BMW 7 Serie is leverbaar met verschillende aandrijflijnen: diesel, benzine, plug-in hybrid en volledig elektrisch. De BMW i7 is de volledig elektrische variant van de luxesedan.
Het ontwerp van de BMW i7 is vrijwel gelijk aan de benzine en diesel versies. De voorzijde wordt gekenmerkt door een grote, verlichte nierengrille, die op de i7 gesloten is omdat er geen noodzaak is voor luchtinlaten bij een elektrische aandrijflijn. Slanke LED-koplampen en een gestroomlijnde carrosserie dragen bij aan het futuristische uiterlijk van de auto.
Binnenin biedt de BMW i7 een luxueus interieur, voorzien van hoogwaardige materialen zoals leer, hout en metalen accenten. Het dashboard is minimalistisch en voorzien van de nieuwste technologieën, waaronder een groot, gebogen display dat zowel het instrumentenpaneel als het infotainmentsysteem omvat. Dit display werkt naadloos samen met BMW's iDrive 8 systeem, dat spraak- en gebarenbediening ondersteunt voor een intuïtieve gebruikerservaring.
In de i7 zit je het liefst achterin. De stoelen kunnen helemaal naar achteren leunen en dankzij een voetenbankje kun je bijna volledig gestrekt liggen als passagier. Met een druk op de knop kun je een breedbeeld tv uit het dak laten zakken. De i7 is uitgerust met luchtvering en adaptieve dempers, die zorgen voor een uiterst soepele en comfortabele rit.
De aandrijflijn van de BMW i7 bestaat uit twee elektromotoren, een op elke as, wat zorgt voor vierwielaandrijving. In de krachtige i7 xDrive60 variant leveren deze motoren een gecombineerd vermogen van 400 kW (536 pk) en een koppel van 745 Nm. Dit zorgt voor indrukwekkende prestaties, met een acceleratie van 0 naar 100 km/u in ongeveer 4,5 seconden. De topsnelheid is elektronisch begrensd op 240 km/u.
De BMW i7 is uitgerust met een accupakket met een capaciteit van 101,7 kWh. Dit zorgt voor een aanzienlijke actieradius, die volgens de WLTP-normen kan oplopen tot ongeveer 590-625 kilometer, afhankelijk van de rijomstandigheden en configuratie. De batterij kan in ongeveer 34 minuten tot 80% opladen bij een DC-snellader met een vermogen van maximaal 195 kW.
Tesla Model S
De Tesla Model S is een baanbrekende elektrische auto die in 2012 werd geïntroduceerd door Tesla. Het was een van de eerste elektrische voertuigen die de conventionele autofabrikanten liet zien dat een elektrische auto niet alleen praktisch en duurzaam kon zijn, maar ook luxueus en prestatiegericht.
De Model S wordt gekenmerkt door zijn elegante, minimalistische design en het ruime, high-tech interieur. Een opvallend kenmerk van het interieur is het grote, centraal geplaatste touchscreen waarmee bijna alle functies van de auto worden bediend, van navigatie en entertainment tot klimaatcontrole en rij-instellingen.
Onder de motorkap heeft de Model S geen traditionele motor, maar een krachtige elektrische aandrijflijn die beschikbaar is in verschillende configuraties, variërend van de standaard versie tot de indrukwekkende Plaid-versie. Deze laatste heeft dankzij meer dan 1.000 pk vermogen een adembenemende acceleratie van 0 naar 100 km/u in minder dan 2 seconden, wat hem een van de snelst accelererende productieauto's ter wereld maakt.
Daarnaast staat de Model S bekend om zijn indrukwekkende actieradius, die bij de nieuwste uitvoeringen meer dan 600 kilometer kan bedragen op een enkele lading, afhankelijk van de rijomstandigheden en de gekozen uitvoering. Dit maakt de Model S niet alleen geschikt voor dagelijks gebruik, maar ook voor lange afstanden.
Tesla heeft ook veel aandacht besteed aan veiligheids- en rijhulpsystemen in de Model S. Het voertuig is uitgerust met geavanceerde functies zoals Autopilot, die gedeeltelijk autonoom rijden mogelijk maakt en de bestuurder ondersteunt met functies zoals automatisch sturen, accelereren en remmen in de rijstrook. Deze systemen worden voortdurend bijgewerkt via draadloze software-updates, wat betekent dat de Model S na aankoop steeds beter kan worden.
Audi Q8 e-tron
De Audi Q8 e-tron vertegenwoordigt de nieuwste generatie van Audi's volledig elektrische SUV's. Deze auto bouwt voort op de successen van de eerdere e-tron modellen en biedt verbeterde prestaties, technologie en comfort. De Q8 e-tron heeft een gestroomlijnd en modern ontwerp dat de nieuwste trends in autostyling weerspiegelt, met scherpe lijnen en een agressieve uitstraling die zowel luxe als sportiviteit uitstraalt.
Binnenin de Q8 e-tron is er veel aandacht besteed aan luxe en technologie. Het interieur is ruim en voorzien van hoogwaardige materialen zoals lederen bekleding, houtafwerkingen en metalen accenten. Het dashboard is uitgerust met Audi's nieuwste MMI-infotainmentsysteem, dat bestaat uit meerdere touchscreens voor het bedienen van alles, van navigatie en klimaatregeling tot multimedia en voertuiginstellingen. Deze schermen zijn intuïtief en responsief, waardoor het gebruiksgemak wordt vergroot.
De aandrijflijn van de Q8 e-tron biedt indrukwekkende prestaties dankzij de krachtige elektromotoren die zorgen voor snelle acceleratie en een soepele rijervaring. De batterijcapaciteit is vergroot ten opzichte van eerdere modellen, wat resulteert in een grotere actieradius die het voertuig geschikt maakt voor zowel dagelijkse ritten als lange afstanden.
In termen van marktaanbod en concurrentie positioneert de Q8 e-tron zich als een premium optie binnen het segment van luxe elektrische SUV's, waar het concurreert met andere high-end modellen van merken zoals Mercedes-Benz en BMW.
Rolls-Royce Spectre
De Rolls-Royce Spectre is de eerste volledig elektrische auto van het statige merk. Het is de meest comfortabele auto in dit lijstje. De EV vertegenwoordigt een nieuw tijdperk voor Rolls-Royce, waarbij de traditionele luxe en verfijning van het merk worden gecombineerd met moderne elektrische technologie. Rolls-Royce laat met de Spectre zien dat het merk klaar is voor de toekomst van elektrische mobiliteit zonder concessies te doen aan de kernwaarden van luxe, kwaliteit en rijcomfort.
De Spectre is ontworpen met aandacht voor detail en vakmanschap die je van Rolls-Royce mag verwachten. Het exterieur is elegant en tijdloos, met vloeiende lijnen en een imposante grille die doet denken aan klassieke Rolls-Royce-modellen. Het ontwerp straalt een statige en krachtige aanwezigheid uit, terwijl de aerodynamica is geoptimaliseerd om de efficiëntie te verbeteren.
Binnenin de Spectre vind je een interieur dat een toonbeeld is van luxe. Het handgemaakte interieur is voorzien van de fijnste materialen, zoals zacht leer, hoogwaardige houtafwerkingen en gepolijste metalen accenten. Comfort is van het hoogste niveau, met ruime zitplaatsen die verwarmd, gekoeld en voorzien van massagefuncties zijn. De stille elektrische aandrijflijn draagt bij aan een serene rijervaring, die wordt versterkt door de uitstekende geluidsisolatie.
Lucid Air
De Lucid Air is een luxe elektrische sedan die opvalt door zijn geavanceerde technologie, indrukwekkende prestaties en elegant design. Ontwikkeld door Lucid Motors, richt deze auto zich op het hogere segment van de markt voor elektrische voertuigen, met als doel concurrentie te bieden aan modellen zoals de Tesla Model S en de Porsche Taycan.
Het ontwerp van de Lucid Air is gestroomlijnd, met een extreme focus op aerodynamica voor optimale prestaties en efficiëntie. Binnenin de Lucid Air vinden we een ruim en luxueus interieur. Een van de meest opvallende kenmerken is het grote gebogen glazen dashboard, dat een 34-inch 5K-display bevat. Dit display fungeert als een instrumentenpaneel en infotainmentsysteem.
De basisversie van de Air, bekend als de Air Pure, heeft een enkele motor die de achterwielen aandrijft en een vermogen van ongeveer 480 pk levert. Hogere uitvoeringen, zoals de Air Touring en Air Grand Touring, hebben een dual-motor opstelling voor vierwielaandrijving en bieden vermogens tot respectievelijk 620 pk en 800 pk. De topversie, de Air Dream Edition, levert een stevig vermogen van 1.111 pk.
De auto biedt verschillende batterijcapaciteiten, met de grootste variant die een capaciteit heeft van 118 kWh. Dit resulteert in een uitzonderlijke actieradius, die kan oplopen tot 837 kilometer. Dit maakt de Lucid Air een van de elektrische voertuigen met de grootste actieradius op de markt.
Opladen kan snel en efficiënt dankzij de ondersteuning voor hoge laadvermogens. De Lucid Air kan opladen met snelheden tot 300 kW, wat betekent dat hij in slechts 20 minuten tot 482 kilometer aan bereik kan bijladen bij geschikte snellaadstations.
NIO ET7
De NIO ET7 is een luxe elektrische sedan van het Chinese automerk NIO, ontworpen om te concurreren in het premium segment van de elektrische automarkt.
Qua ontwerp valt de NIO ET7 op door zijn gestroomlijnde en elegante uiterlijk, dat aerodynamisch is geoptimaliseerd om de efficiëntie te maximaliseren. De auto heeft een moderne en sportieve uitstraling, met scherpe lijnen en een slanke carrosserie. De koplampen zijn smal en futuristisch, en de grille is minimaal, passend bij het elektrische karakter van het voertuig.
Het interieur van de ET7 is ruim en luxueus, met een focus op comfort en technologie. Het dashboard is minimalistisch en wordt gedomineerd door een groot centraal touchscreen dat fungeert als infotainmentsysteem, samen met een digitaal instrumentenpaneel.
De NIO ET7 is uitgerust met een dual-motor aandrijflijn die zorgt voor vierwielaandrijving. De voorste motor heeft een vermogen van 180 kW (245 pk), terwijl de achterste motor 300 kW (408 pk) levert. Samen genereren ze een gecombineerd vermogen van 480 kW (653 pk) en een koppel van 850 Nm. Deze aandrijflijn stelt de ET7 in staat om van 0 naar 100 km/u te accelereren in slechts 3,9 seconden.
De ET7 biedt verschillende batterijopties, met de grootste batterijoptie die een capaciteit heeft van 150 kWh. Deze batterij zorgt voor een zeer ruime actieradius, die volgens NIO kan oplopen tot meer dan 1.000 kilometer onder ideale omstandigheden. Naast snelladen is het ook mogelijk om de batterij te wisselen, waardoor bestuurders in slechts enkele minuten een volledig opgeladen batterij kunnen krijgen.
Op het gebied van technologie en rijhulpsystemen is de ET7 uitgerust met NIO's nieuwste autonoom rijdende technologieën. Dit omvat een reeks sensoren, waaronder LiDAR, high-definition camera's, radar en ultrasonische sensoren, die samenwerken met een krachtige computer om geavanceerde rijhulpfuncties en gedeeltelijk autonoom rijden mogelijk te maken. Het voertuig is ontworpen om in de toekomst volledig autonoom rijden mogelijk te maken via software-updates.
Volkswagen ID.7
De Volkswagen ID.7 is een volledig elektrische sedan en het topmodel van de ID.-familie van Volkswagen. Het model is er ook als stationwagen: ID.7 Tourer.
Het ontwerp van de Volkswagen ID.7 is modern en aerodynamisch, met een gestroomlijnde vorm die bijdraagt aan een lage luchtweerstand. De voorkant van de ID.7 heeft een slanke, gesloten grille en scherpe LED-koplampen.
Binnenin de ID.7 vind je een ruim en comfortabel interieur. Het interieur is minimalistisch en strak, met hoogwaardige materialen en een lay-out die zowel de bestuurder als de passagiers een gevoel van luxe en ruimte geeft. Het dashboard is voorzien van een groot touchscreen dat fungeert als het centrale bedieningspaneel voor het infotainmentsysteem, klimaatregeling en andere voertuigfuncties. Daarnaast is er een digitaal instrumentenpaneel achter het stuur, en veel functies kunnen worden bediend via spraakherkenning of gebarenbediening.
De aandrijflijn van de Volkswagen ID.7 is gebaseerd op het MEB-platform van Volkswagen, dat speciaal is ontwikkeld voor elektrische voertuigen. De ID.7 is uitgerust met een enkele elektromotor die de achterwielen aandrijft, maar er is ook een sportieve versie – de ID.7 GTX - met vierwielaandrijving.
De elektromotor in de basisversie levert een vermogen van 210 kW (280 pk). Dit zorgt voor een vlotte acceleratie en een soepele rijervaring. De GTX beschikt over 340 pk. De batterijopties variëren, maar de grootste batterijvariant biedt een capaciteit van ongeveer 82 kWh, wat resulteert in een aanzienlijke actieradius die kan oplopen tot ongeveer 700 kilometer volgens de WLTP-norm.