Elektrische auto’s zijn al bijna zo oud als de uitvinding van de auto zelf, maar de techniek brak nooit écht door. In de jaren negentig verschenen de eerste ‘moderne’ elektrische auto’s en sinds ongeveer 2010 waren de eerste elektrische auto’s voor de ‘massa’ beschikbaar. Vrijwel zonder uitzondering ging het om compacte modellen met een bescheiden actieradius en een net zo bescheiden vermogen. Lekker zuinig, maar niet snel of leuk om mee te rijden. Er zijn uitzonderingen. In 2008 liet Tesla met de Tesla Roadster zien dat een elektrische auto ook snel en echt leuk kon zijn. Je kunt de Tesla Roadster daarom zien als de eerste elektrische sportauto. Ook de latere Tesla modellen zijn tot op zekere hoogte sportief te noemen. Sommige modellen zijn tot indrukwekkende prestaties in staat. Inmiddels hebben ook veel andere merken een elektrische sportauto of in ieder geval een sportief elektrisch model in hun aanbod opgenomen.
De definitie van een ‘sportauto’ kan voor iedereen anders zijn. Is alleen een traditionele lage tweedeurs coupé of cabriolet een sportauto of telt een sportieve sedan of stationwagon ook mee? En wat te denken van een performance SUV? Omdat er maar weinig traditionele tweedeurs sportauto’s zijn met een elektrische aandrijving, kijken we voor dit artikel naar alle elektrische auto’s die een sportieve insteek hebben.
Bij traditionele sportauto’s is het vermogen van de motor een belangrijk punt van vergelijking. Welke auto heeft de meeste pk’s? Dat is bij elektrische sportauto’s niet anders. Vaak zijn deze zelfs nog veel krachtiger dan traditionele sportauto’s, omdat een elektromotor doorgaans meer vermogen levert dan een even grote brandstofmotor. Zo is het relatief makkelijk om een elektrische sportauto meer pk’s te geven. Dit zijn de vijf krachtigste elektrische sportauto’s die officieel in Nederland worden verkocht (mei 2024):
1. Porsche Taycan Turbo GT (760 kW (1.034 pk))
2. Tesla Model S Plaid (750 kW (1.020 pk))
3. Lotus Eletre R (675 kW (918 pk))
4. Lotus Emeya R (675 kW (905 pk))
5.Maserati GranTurismo Folgore (560 kW (762 pk))
De sprinttijd van 0 naar 100 km/u is van oudsher eveneens een maatstaf voor sportauto’s. Ook op dit punt verslaat een elektrische sportauto gemakkelijk een traditionele sportauto. Dat komt omdat bij een elektromotor het vermogen en koppel direct beschikbaar zijn. Een brandstofmotor moet eerst op toeren komen voordat die het maximale vermogen en/of koppel kan leveren. Ook bij een motor die zeer snel op toeren komt, duurt dat langer dan bij een elektromotor. Daarom hebben de meest gewone elektrische auto’s soms al een indrukwekkende acceleratietijd. De állersnelste elektrische sportauto’s maken pas echt indruk. Dit zijn op dit moment de vijf elektrische sportauto’s van de Nederlandse markt met de snelste acceleratietijd (mei 2024):
1. Tesla Model S Plaid (2,1 seconden)
2. Porsche Taycan Turbo GT Weissach Pack (2,2 seconden)
3. Maserati GranTurismo Folgore (2,7 seconden)
4.Tesla Model X Plaid (2,6 seconden)
5. Lotus Emeya R (2,8 seconden)
Veel elektrische auto’s hebben een beperkte topsnelheid. Op hoge snelheden gaat luchtweerstand namelijk een grote rol spelen en dan wordt een auto in verhouding extra onzuinig. Zeker bij een elektrische auto speelt dat een grote rol, omdat de actieradius dan erg snel zou teruglopen. Daarom zijn er best veel elektrische auto’s met een indrukwekkende sprinttijd van 0 naar 100 km/u, maar toch een heel bescheiden topsnelheid. Toch zijn er ook genoeg elektrische sportauto’s die ‘gewoon’ een hoge topsnelheid hebben. We zetten de snelste modellen op een rij. Dit zijn op dit moment (mei 2024) de elektrische sportauto’s op de Nederlandse markt met de hoogste topsnelheid:
1. Tesla Model S Plaid (322 km/u)
2. Maserati GranTurismo Folgore (320 km/u)
3. Porsche Taycan Turbo GT Weissach Pack (305 km/u)
4. Lotus Eletre R (265 km/u)
5. Tesla Model 3 Performance AWD/Tesla Model X Plaid (262 km/u)
Snelle en sportieve elektrische auto’s zijn er dus genoeg, maar één ding is nog wel vrij zeldzaam: een elektrische auto met open dak. Toch zijn ze er wel, ook al moet je in sommige gevallen wellicht een beetje inleveren wat betreft sportiviteit. Elektrische sportauto’s met open dak zitten er echter ook tussen. De volgende elektrische auto’s met open dak zijn officieel geleverd in Nederland:
1. Abarth 500eC
2. Fiat 500eC
Daarbij is de Abarth 500eC een sportieve uitvoering van de Fiat 500eC. De Mini Cabrio Electric is niet per se een sportieve auto, maar wel een auto die bovengemiddeld veel rijplezier biedt ten opzichte van veel andere auto’s. De Tesla Roadster is van deze auto’s de enige echte elektrische sportauto met een open dak, maar ook de meeste andere modellen op dit lijstje bieden dus sportieve rijeigenschappen.
Sportief rijden is leuk, maar zorgt ook voor een hoger verbruik. Dat geldt bij een sportauto met brandstofmotor, maar ook voor een elektrische sportauto. Daarom is het handig als de elektrische sportauto een grote actieradius heeft, zodat ook met sportief rijden nog genoeg actieradius overblijft. De elektrische sportauto’s met de grootste actieradius die officieel in Nederland zijn verkocht zijn:
1. Tesla Model 3 Long Range (678 km)
2. Tesla Model S Long Range (652 km)
3. Porsche Taycan Turbo (S) (630 km)
4. Hyundai Ioniq 6 (614 km)
5. Porsche Macan 4 (613 km)
Enige kanttekening bij dit lijstje is wel dat bij de meeste van deze auto’s de uitvoering met de grootste actieradius niet de meest sportieve uitvoering is. Het extra vermogen van de krachtige elektromotoren kost namelijk energie en gaat ten koste van een maximale actieradius. Daarmee is dit wel een lijstje met elektrische sportauto’s die een goede balans bieden tussen sportieve prestaties en een grote actieradius.