De actieradius en het gemiddelde energieverbruik van elektrische auto’s worden vastgesteld via de WLTP-meetmethode. WLTP staat voor Worldwide Harmonised Light-Duty Vehicles Test Procedure. Ook auto’s met een verbrandingsmotor ondergaan het WLTP-protocol. De WLTP-methode is ontwikkeld om de actieradius te meten onder realistische rijomstandigheden, ook al blijft de WLTP-meting een laboratoriumtest. Er wordt rekening gehouden met verschillende rijscenario's, waaronder stadsverkeer, snelwegrijden en gemengde routes.
Deze tests geven fabrikanten en consumenten inzicht in de prestaties van het voertuig onder verschillende omstandigheden. Het resultaat wordt – in het geval van elektrische auto’s – weergegeven in kilometers (de actieradius) en een gemiddeld stroomverbruik. De actieradius geeft aan hoe ver een elektrische auto in theorie kan rijden op een volle accu. Deze informatie dient als een belangrijke leidraad voor potentiële kopers om te bepalen of een elektrische auto’s aan de behoeftes voldoet.
Let erop dat er diverse factoren van invloed zijn op de actieradius van een auto. Denk hierbij aan belading, het weer, ingeschakelde voorzieningen in de auto, het rijtempo, geografische gegevens, het gewicht van de auto en het type ondergrond.
Weer, temperatuur en seizoen: in de winter is de actieradius van een elektrische auto doorgaans kleiner dan in de zomermaanden, omdat het stroomverbruik van de auto ook toeneemt als de temperaturen laag zijn. Met een warmtepomp is dat probleem deels te ondervangen.
Elektriciteitsverbruik in de auto: stoelverwarming, airconditioning, radio of voor- en achterruitverwarming, ze verbruiken allemaal elektriciteit. Ook deze systemen hebben dus invloed op de actieradius van de auto.
Persoonlijke rijstijl en rijmodi: door het voertuig in de Eco-modus te gebruiken en vooruitziend te rijden, is het mogelijk een grotere afstand af te leggen op een volle lading stroom.
Rijsnelheid: als de elektrische auto op topsnelheid rijdt, is de actieradius aanzienlijk kleiner. Een EV is bovengemiddeld efficiënt bij snelheden van 60 tot 105 km/u.
Routeomstandigheden: slechte routes, een ruw wegdek of hellingen zorgen ervoor dat de elektromotor meer energie nodig heeft. Ook dat heeft dus invloed op de actieradius.
Voertuiggewicht: een groot accupakket, op elke as een elektromotor of iets simpels als elektrisch verstelbare stoelen. Het resulteert allemaal in een hoger voertuiggewicht. Hoe hoger dat gewicht, hoe kleiner de actieradius.
Gewicht van bagage: ook het gewicht van bagage of passagiers speelt een rol.
Fabrikanten van elektrische auto's blijven hun modellen verbeteren. Er zijn inmiddels veel elektrische auto’s verkrijgbaar met een actieradius van meer dan 500 kilometer. Hieronder geven we een beknopt overzicht van elektrische auto’s met een bijzonder grote actieradius. We richten ons vooral op de betaalbare elektrische auto’s met een grote actieradius, maar je treft in dit overzicht ook elektrische auto’s uit hogere segmenten aan.
Model | Vermogen | Actieradius WLTP | Accu | Prijs occasion | Nieuwprijs |
---|---|---|---|---|---|
Mercedes-Benz EQS 450+ | 265 kW (360 pk) | 802 km | 118 kWh | € 70.000 | € 111.000 |
Lucid Air | 325 kW (442 pk) tot 920 kW (1.251 pk) | 700 tot 792 km | 88 tot 118 kWh | Niet bekend | € 88.000 tot 225.000 |
Mercedes EQE 350+ | 215 kW (292 pk) | 687 km | 96 kWh | € 57.300 | € 75.000 |
Polestar 2 Long Range Single Motor | 220 kW (299 pk) | 610 tot 655 km | 82 kWh | € 31.000 | € 51.200 |
Tesla Model S Dual Motor | 493 kW (670 pk) | 634 km | 100 kWh | € 18.000 | € 93.990 |
Tesla Model 3 Long Range | 365 kW (496 pk) | 629 km | 82 kWh | € 18.000 | € 49.990 |
Volkswagen ID.7 | 210 kW (286 pk) | 621 km | 82 kWh | € 53.000 | € 57.990 |
Hyundai IONIQ 6 | 168 kW (229 pk) | 614 km | 77,4 kWh | € 39.000 | € 46.000 |
Ford Mustang Mach-E Extended Range | 366 kW (497 pk) | 610 km | 98,7 kWh | € 30.000 | € 55.400 |
BMW i4 eDrive40 | 250 kW (340 pk) | 590 km | 80,7 kWh | € 48.000 | € 58.000 |
Kia EV6 | 168 kW (229 pk) | 528 km | 77,4 kWh | € 35.000 | € 44.000 |
Hyundai IONIQ 5 | 168 kW (229 pk) | 507 km | 77,4 kWh | € 31.000 | € 49.000 |
De absolute actieradiuskoning is zonder twijfel de Lucid Air. Die haalt in het gunstige geval een actieradius tot wel 792 kilometer. Dat is natuurlijk best indrukwekkend, maar een Lucid Air is vrij prijzig. Mercedes-Benz strijdt met zijn EQE en EQS mee om de titel ‘EV met de grootste actieradius’. De EQS heeft na een update in 2024 zelfs de 800 km-grens overschreden. Dankzij een nog grotere batterij en diverse aanpassingen haalt dit model – indien gekozen wordt voor de EQS 450+ – liefst 802 kilometer volgens de WLTP-testnorm.
Je merkt nu ook al dat steeds goedkopere elektrische auto’s beschikken over een indrukwekkende actieradius. Denk bijvoorbeeld maar aan de nieuwe elektrische Peugeot 3008 of de Opel Grandland. Die tikken met het grootste accupakket ook al 700 kilometer rijbereik aan. Wat je vooral merkt is dat vooral een efficiënte stroomlijn van essentieel belang is om een goede actieradius te kunnen realiseren. Dat zie je ook terug in bovenstaand overzicht. De Volkswagen ID.7, BMW i4, Kia EV6 maar ook Tesla Model 3 hebben stuk voor stuk een zeer gunstige luchtweerstandscoëfficiënt.
De Tesla Model 3 verdient sowieso wat extra aandacht, want Tesla bewijst met dit model dat je als fabrikant een meer dan complete familie-auto kunt leveren zonder een absurd hoge prijs te vragen. De Tesla biedt ongelofelijk veel value for money, niet alleen nieuw, maar ook als occasion. Een soortgelijk model heeft Polestar in de aanbieding met de Polestar 2. Een sterke eigenschap van dit model is dat Polestar hem blijft verbeteren. Hoe nieuwer het model, hoe beter. Want de afgelopen jaren zijn er verschillende updates doorgevoerd.
Ook Hyundai timmert hard aan de weg met zijn elektrische modellen. De Hyundai IONIQ 5 en Hyundai IONIQ 6 zien er bovendien onderscheidend uit, waarbij de 5 de vorm van een crossover heeft. De IONIQ 6 daarentegen is een zeer gestroomlijnde limousine.
Bereken stap voor stap het bereik van de elektrische auto van jouw keuze
Welke elektrische auto vind je bijzonder interessant?
Topmerken
Andere merken
Selecteer model
Selecteer variant
Een steeds grotere actieradius maakt elektrische auto’s aantrekkelijker dan ooit. In het verleden was de actieradius van elektrische auto’s nog gering. Maar dankzij de nieuwste ontwikkelingen is een EV een zeer interessante optie voor mensen die op zoek zijn naar een nieuwe auto of occasion. Er zijn inmiddels veel modellen die een bereik tot wel óf zelfs meer dan 500 kilometer kunnen bieden. Je moet alleen wel een stevig gevulde portemonnee meenemen, want de elektrische auto is nog niet heel goedkoop. Weet wel dat je als particulier in Nederland in aanmerking kunt komen voor SEPP-overheidssubsidie. Hierbij krijg je korting op het aankoopbedrag van een elektrische auto, ook als je zou kiezen voor private lease.