De eerste elektrische auto’s waren nog langzaam, maar al snel maakte de elektrische auto een inhaalslag. Een elektromotor levert direct al het vermogen en koppel, terwijl een brandstofmotor eerst op toeren moet komen. Ook als een verbrandingsmotor snel op toeren komt, duurt dat altijd nog langer dan bij de onmiddellijk presterende elektromotor. Daarnaast worden veel elektrische auto’s tegenwoordig voorzien van krachtige elektromotoren. Zeker toen elektrische aandrijving nog vrij nieuw was, wilden veel fabrikanten laten zien wat elektrische auto’s in hun mars hadden. Ze wilden prestaties neerzetten waar brandstofauto’s niet aan konden tippen. Nu elektriciteit al een tijdje een gangbare aandrijfvorm is, zijn er al veel super snelle elektrische auto’s op de markt verschenen.
Waar elektrische auto’s vooral indruk mee maken is de acceleratie. Het direct beschikbare vermogen wordt namelijk onmiddellijk omgezet in snelheid. Daarnaast zijn veel elektrische auto’s vrij zwaar, wat er samen met regelelektronica voor zorgt dat er nauwelijks wielspin optreedt. Ofwel: geen energieverlies, alle kracht wordt direct omgezet in een indrukwekkende acceleratie. De elektrische auto’s met de beste acceleratie (0-100 km/u) zijn op dit moment (mei 2024):
Als je dit lijstje bekijkt dan is het duidelijk dat de Porsche Taycan, afhankelijk van de uitvoering, samen met de snelste modellen van Tesla behoort tot de elektrische auto’s met de snelste acceleratie. Kijken we niet naar specifieke uitvoeringen, maar nemen we van iedere auto alleen de snelste versie, dan ziet de top vijf elektrische auto’s met de snelste acceleratie er als volgt uit:
Dan is het lijstje al iets meer divers, met onder andere ook de eerste elektrische sportwagen van Maserati en Lotus in de top vijf.
In het lijstje hierboven hebben we gekeken naar de snelste auto’s die je gewoon in Nederland kunt kopen. Er zijn echter ook nóg snellere elektrische auto’s, in het meer exclusieve marktsegment. Of snelle auto’s die in Nederland of Europa officieel niet worden verkocht.
1. Autootje van AMZ-studenten (1,46 seconden)
2. Rimac Nevera (1,81 seconden)
3. Pininfarina Battista (1,85 seconden)
4. Lucid Air Sapphire(1,9 seconden)
5. Aspark Owl (1,9 seconden)
De winnaar van deze lijst is een bijzondere. De Academic Motorsports Club Zurich (AMZ), een Zwitserse studentenvereniging van een technische opleiding, bouwde een autootje met als doel de snelste acceleratie ooit. Met succes: ze hebben sinds september 2023 officieel het wereldrecord in handen. Een hele prestatie, want daarmee verslaan ze miljoenen kostende supercars van grote automerken! Dat is te danken aan de kleine afmetingen en een laag gewicht. In tegenstelling tot de duurdere auto’s is het autootje van de studenten echter niet geschikt voor gebruik op de openbare weg. Een andere uitzondering in de lijst is de Lucid Air Sapphire. Deze luxe sedan is gewoon in Nederland te koop, maar wel in minder snelle uitvoeringen. De Sapphire is vooralsnog alleen in de VS te koop. Misschien maakt die super snelle uitvoering ook nog eens de oversteek naar Europa.
Snelheid is meer dan alleen acceleratie. Ook de topsnelheid speelt mee. Op dit vlak legt de gemiddelde elektrische auto het af tegen een traditionele brandstofauto. Dat heeft een logische verklaring. Hoe sneller je rijdt, hoe hoger de luchtweerstand en dus hoe hoger het verbruik. Hard rijden gaat ten koste van de actieradius. Bovendien zijn er maar weinig landen waar je harder mag dan 130 km/u. Een hoge topsnelheid is voor een elektrische auto dus niet zo belangrijk. Toch zijn er zeker in het sportieve segment genoeg elektrische auto’s die wel een hoge topsnelheid hebben. Op dit moment (mei 2024) zijn dit op de Nederlandse markt de elektrische auto’s met de hoogste topsnelheid:
In het lijstje hierboven hebben we gekeken naar de snelste auto’s die je gewoon in Nederland kunt kopen. Net als bij de acceleratie zijn er ook wat betreft de topsnelheid nog meer snelle elektrische auto’s, bijvoorbeeld in andere landen of in het heel exclusieve segment. Als we die meerekenen ziet de top vijf van snelste elektrische auto’s op dit moment er zo uit:
1. Rimac Nevera (412 km/u)
2. Aspark Owl (411 km/u)
3. Pininfarina Battista (349 km/u)
4. Lucid Air Sapphire (330 km/u)
5. Lotus Evija (322 km/u)
Naast acceleratie en topsnelheid wordt de snelheid van een auto ook vaak gemeten aan de hand van rondetijden op een circuit. De wegligging van een auto bepaalt namelijk ook of het vermogen van de motoren goed kan worden omgezet in snelheid. Een bekend circuit waarop auto’s worden vergeleken is de Nürburgring in Duitsland. Fabrikanten van sportieve auto’s vermelden graag hoe snel hun auto is op dat beroemde circuit. De snelste elektrische auto’s op de Nürburgring zijn op dit moment (tussen haakjes de rondetijd):
1. Volkswagen ID.R (6:05.34)
2. NIO EP9 (6:45.90)
3. Rimac Nevera (7:05.30)
4. Tesla Model S Plaid (7:25.23)
5. Porsche Taycan Turbo S (7:33.35)
Recordhouder voor elektrische auto’s op de Nürburgring is dus de Volkswagen ID.R, al is dat geen regulier productiemodel. De NIO EP9 en Rimac Nevera zijn exclusieve supercars, maar de Tesla Model S Plaid en Porsche Taycan zijn modellen die je gewoon op de Nederlandse markt kunt kopen.
De techniek van elektrische auto’s heeft zich de afgelopen jaren in hoog tempo ontwikkeld. De elektrische auto’s in dit artikel leveren indrukwekkende prestaties, die we zo’n tien jaar geleden nog nauwelijks voor mogelijk hielden. Zouden we in de toekomst nóg snellere elektrische auto’s krijgen, met prestaties die we ons nu nog niet kunnen voorstellen? Dat zou zomaar kunnen, maar zo grote stappen als de afgelopen jaren zijn gezet, zijn onwaarschijnlijk. De laatste paar jaar versloeg iedere snelste auto de vorige recordhouder met slechts enkele tienden of zelfs honderdsten van een seconde. De grens van wat natuurkundig mogelijk is op het gebied van acceleratie lijkt daarmee al min of meer bereikt. Zelfs als het ooit lukt om in minder dan een seconde naar de 100 km/u te sprinten, kan je je afvragen of het menselijk lichaam die krachten wel aankan. Wellicht worden elektrische auto’s wel nóg sneller als het gaat om de topsnelheid, want het record daarvan staat nog altijd op naam van een brandstofauto.