Elektrische sedans hebben de laatste jaren een opmerkelijke opmars gemaakt in de autowereld. De eerste échte populaire elektrische auto's hadden een sedanvorm. Denk aan de Tesla Model S en Model 3. In dit artikel duiken we dieper in de wereld van elektrische sedans en zetten de beste op een rij.
De Tesla Model S is een luxe elektrische sedan die sinds zijn introductie in 2012 bekend staat om zijn indrukwekkende prestaties, geavanceerde technologie en lange actieradius. Het was een van de eerste elektrische auto's voor de massa. De aerodynamische auto biedt een minimalistisch interieur met hoogwaardige materialen en plaats voor vijf volwassenen, met een optionele derde rij voor kleine kinderen.
Er zijn verschillende uitvoeringen beschikbaar, waaronder de Long Range en de Plaid. De Long Range heeft een actieradius van ongeveer 650 kilometer, terwijl de Plaid versie een van de snelste productieauto's ter wereld is, met een 0-100 km/u sprinttijd van minder dan 2 seconden. Opladen is eenvoudig dankzij Tesla's uitgebreide Supercharger netwerk en de mogelijkheid om thuis op te laden met een Tesla Wall Connector.
De Model S is uitgerust met geavanceerde technologieën zoals Tesla's Autopilot voor semi-autonoom rijden en een groot 17-inch touchscreen voor het bedienen van het infotainmentsysteem. Regelmatige over-the-air updates voegen nieuwe functies en verbeteringen toe. De Sentry Mode bewaakt de omgeving van de auto met camera's om verdachte activiteiten vast te leggen.
De Porsche Taycan is een volledig elektrische sportieve sedan die bekend staat om zijn krachtige prestaties, sportieve rijeigenschappen en luxe afwerking. Hij kwam in 2019 op de markt en was de eerste stap van Porsche in de wereld van elektrisch rijden. Het model combineert Porsche's kenmerkende rijervaring met de nieuwste technologieën op het gebied van elektrische aandrijving.
Het ontwerp van de Taycan is zowel futuristisch als trouw aan Porsche's esthetiek, met een gestroomlijnde carrosserie en een luxe interieur dat hoogwaardige materialen en geavanceerde technologieën omvat. Hij heeft een traditionele kofferbakklep, waardoor het dus een sedan is. Er zijn ook twee stationwagenvarianten: de Taycan Cross Turismo en Taycan Sport Turismo.
De Taycan is beschikbaar in verschillende uitvoeringen, waaronder de 4S, Turbo en Turbo S. De prestaties van de Taycan zijn indrukwekkend, met de Turbo S versie die een 0-100 km/u sprinttijd van slechts 2,8 seconden haalt en een topsnelheid van 260 km/u. In 2024 kreeg het model een stevige update en steeg het vermogen van de Turbo S van 559 kW (761 pk) naar 699 kW (952 pk). Daardoor knalt hij in 2,4 seconden van 0 naar 100 km/u. De actieradius varieert per model, maar ligt rond de 400 tot 678 kilometer, afhankelijk van de rijomstandigheden en uitvoering.
Het 800-volt systeem van de Taycan zorgt voor topprestaties bij een snellader. De pre-facelift modellen kunnen maximaal 270 kW laadvermogen aan, maar modellen na 2024 kunnen zelfs met 320 kW laadkracht overweg.
De Volkswagen ID.7 is een elektrische sedan die deel uitmaakt van Volkswagen's ID. familie van elektrische voertuigen. Het model heeft een modern, gestroomlijnd ontwerp en een ruim, interieur dat plaats biedt aan vijf passagiers. Qua formaat – hij is bijna vijf meter lang - komt hij in de buurt van de BMW i5 en Tesla Model S, maar qua prijs concurreert hij met de Tesla Model 3 en BMW i4. In de bodem ligt een 77 kWh-accu, goed voor maximaal 617 kilometer actieradius. Laden kan tot 175 kW. Een 210 kW (286 pk) sterke elektromotor zorgt voor een 0-100 km/u sprinttijd van 6,5 seconden. De topversie is de ID.7 Pro S met een 86 kWh groot accupakket, 200 kW laadvermogen en een range van ongeveer 700 kilometer volgens de WLTP-testnorm.
In 2023 kwam de nieuwe generatie BMW 5 Serie op de markt: de G60 5 Serie. Het is de eerste generatie waarvan er ook een elektrische versie is: de BMW i5. De i5 is 5,06 meter lang, 1,90 meter breed en heeft een wielbasis van bijna drie meter. Hierdoor zit je achterin net zo lekker als voorin, zoals het hoort in een 5 Serie. Dankzij een 81,2 kWh-accu komt hij op papier maximaal 577 kilometer ver. De basisuitvoering beschikt over 250 kW (340 pk) (eDrive40) maar er is ook een versie met 441 kW (601 pk), de M60 xDrive.
De Tesla Model 3 is een populaire elektrische sedan die betaalbaarheid, prestaties en geavanceerde technologie combineert. Het model kwam in 2019 voor het eerst naar Nederland en werd meteen een gigantisch succes. Binnenin biedt de Model 3 een strak, minimalistisch ontwerp dat wordt gedomineerd door een groot centraal touchscreen. Later kwam je een soortgelijk interieurdesign tegen in een hoop modellen van andere merken. De Model 3 komt in verschillende uitvoeringen: Standard Range Plus, Long Range en Performance. De Long Range versie heeft een actieradius tot 629 kilometer (WLTP), terwijl de Performance-versie van 0-100 km/u accelereert in 3,1 seconden. Bij een Tesla Supercharger kan de Model 3 snel worden opgeladen. Het model kreeg in 2024 een facelift, met een vernieuwd in- en exterieurontwerp. De Model 3 concurreert met elektrische sedans zoals de BMW i4 en Polestar 2.
De Polestar 2 was het eerste elektrische model van het merk. Daarvoor was er de Polestar 1, een snelle coupé met plug-in hybride techniek. De Polestar 2 is eigenlijk een conceptauto van Volvo, die Polestar in productie mocht nemen. Polestar heeft een nauwe band met het Zweedse merk. Sterker nog, Polestar komt zelf ook uit Zweden, al is de moedermaatschappij het Chinese Geely Holding.
Het ontwerp van de Polestar 2 is modern en minimalistisch, met strakke lijnen en een sportieve uitstraling. Echt Scandinavisch, zou je kunnen zeggen. Binnenin valt het Scandi-DNA ook duidelijk op, met huiselijke maar hoogwaardige materialen. De Polestar 2 was de eerste auto die voorzien was van een Android Automotive-infotainmentsysteem. Dit systeem gebruikt Google Apps, zoals Google Maps en Google Assistent. Later gingen steeds meer merken dit infotainmentsysteem gebruiken.
Met krachtige elektromotoren levert de Polestar 2 snelle acceleratie en responsieve rijprestaties. De actieradius varieert afhankelijk van de batterijconfiguratie. Toen hij in 2020 op de markt kwam, schopte hij het tot maximaal 470 kilometer (WLTP). Door technische- én softwareupdates kwam het model steeds verder. In 2024 kreeg het model een update waardoor hij maximaal 655 kilometer ver komt op een volle acculading.
De BMW i4 een elektrische middenklasse sedan en een regelrechte concurrent van de Tesla Model 3 en Polestar 2. Dit model biedt het comfort en de elegantie die men van een BMW verwacht, gecombineerd met de voordelen van elektrische aandrijving. Er is keuze uit vier aandrijflijnen: eDrive35, eDrive40, xDrive40 en de M50. De i4 eDrive40 heeft op papier de langste adem: 590 kilometer. Een 250 kW (340 pk) en 430 Nm sterke elektromotor de achterwielen aan. De M50 moet je hebben als je vaak haast hebt. Hij beschikt over 340 kW (544 pk) en een stevige 795 Nm koppel. In slechts 3,9 seconden zit hij op de 100 km/u. In de M50 is de pret op na 510 kilometer. Snelladen kan de i4 met 205 kW, waardoor hij in zo'n 10 minuten 150 kilometer actieradius kan bijladen.