MPV staat voor Multi-Purpose Vehicle, wat je in het Nederlands kunt vertalen naar multifunctioneel voertuig. Kortom, het is een type auto dat ontworpen is om veel verschillende taken te kunnen uitvoeren, zoals het vervoeren van passagiers, bagage, of een combinatie van beide. MPV's zijn over het algemeen ruimer dan traditionele personenauto's en hebben vaak een hogere zitpositie, waardoor ze comfortabeler zijn voor lange ritten of voor mensen die moeite hebben met in- en uitstappen. Ze zijn populair bij gezinnen vanwege hun flexibiliteit en ruimte. De laatste jaren zijn MPV's minder populair geworden en kiezen steeds meer mensen voor een SUV. Een SUV lijkt een beetje op een terreinwagen en ziet er daardoor veel stoerder uit dan een MPV. In dit artikel richten we ons op elektrische MPV's en niet op elektrische SUV's of personenversies van busjes.
Opel Combo Life Electric
We beginnen de lijst met de Opel Combo Life Electric. Hij is leverbaar in twee lengtevarianten: de L1-versie is 4,4 meter lang en biedt standaard plaats aan vijf personen, terwijl de L2-versie optioneel zeven zitplaatsen verdeeld over drie rijen biedt en 4,76 meter lang is. Op de tweede zitrij vind je drie individuele stoelen en optioneel is er een groot panoramadak.
De bagageruimte biedt 775 liter met alle stoelen rechtop. Klap je alles naar beneden, dan heb je bijna een verhuiswagen, met 4.000 liter opbergruimte. De achterruit kun je apart openen, waardoor je makkelijk en snel bij de bagageruimte kunt komen. In het interieur kun je 186 liter aan spulletjes kwijt, dankzij maar liefst 27 opbergvakken.
In de bodem ligt een 50 kWh accu. De pre-facelift versie van vóór 2024 komt hiermee 275 kilometer ver. Na de facelift kan hij op papier 320 kilometer uit de accu peuteren. Snelladen gaat tot maximaal 100 kW, waardoor de batterij in zo'n 30 minuten tot 80 procent kan laden.
De Opel Combo Life Electric wordt aangedreven door een elektromotor met 100 kW (136 pk) en 260 Nm koppel, met een topsnelheid van 135 km/u. Er zijn drie rijmodi: Eco, Normal en Power. Alleen in de Power-stand beschik je over het volle vermogen. Via flippers achter het stuur kun je de mate van regeneratief remmen bepalen. In 2024 kreeg de Opel Combo Life Electric een facelift. Net als alle andere personenauto's van Opel kreeg hij de Opel Vizor aangemeten: een strakke neuspartij met vleugelvormige dagrijverlichting.
Citroën ë-Berlingo
De Citroën ë-Berlingo is ook een vrij traditionele MPV, al is hij ultramodern dankzij zijn elektrische aandrijflijn. De Franse MPV deelt veel onderdelen en eigenschappen met de Opel Combo Life Electric. Beide merken maken namelijk deel uit van moedermaatschappij Stellantis. De aandrijflijn is hetzelfde: een 50 kWh-accu en een 136 pk sterke elektromotor, goed voor 275 tot 320 kilometer actieradius. Er is plek voor vijf tot zeven personen (afhankelijk van de uitvoering) en er gaat zo'n 600 tot 900 liter bagage achterin, met de stoelen rechtop. Ook de Citroën ë-Berlingo kreeg in 2024 een update, met nieuwe technologie in het interieur en een gewijzigd exterieur, met onder andere het nieuwe Citroën-logo en andere verlichting.
Peugeot e-Rifter
Bij Peugeot bouwen ze ook een elektrische MPV op dezelfde bodemplaat als de Opel Combo Life Electric en Citroën ë-Berlingo. Bij Peugeot heet de MPV de e-Rifter. Bij Opel en Citroën is het duidelijk waarop de auto's gebaseerd zijn: de Combo en Berlingo. Maar de e-Rifter neemt niet de naam over van de bestelwagenvariant waarop hij eigenlijk gebaseerd is: de Peugeot Partner. Dankzij een 50 kWh-accu komt hij op papier 275 tot 320 kilometer ver. Snelladen kan met 100 kWh. Hij kreeg – net als zijn Stellantis-broers – in 2024 een facelift, met nieuwe ‘3 klauwen’-verlichting en het nieuwe Peugeot-logo op de neus. Hij is leverbaar met keuze uit vijf kleuren: zwart, grijs, wit, blauw en donkergroen. In het interieur vind je de Peugeot i-Cockpit, met een compact stuurwiel en een digitaal instrumentarium. In het midden kom je een 10-inch infotainmentscherm tegen. Er passen 5 tot 7 personen in, afhankelijk van de uitvoering die je kiest: 'Standard’ of ‘Long’.
Toyota ProAce City Verso Electric
Een vreemde eend in de bijt is de Toyota ProAce City Verso Electric. Deze MPV deelt ook zijn bodemplaat met de Peugeot e-Rifter, Opel Combo Life Electric en Citroën ë-Berlingo, terwijl Toyota geen onderdeel is van Stellantis. Het Japanse merk mag het platform gebruiken van Stellantis om een eigen elektrische bedrijfswagen en MPV in Europa te verkopen. Zo hoeft Toyota geen grote investering te doen voor een nieuw, eigen model en hoeft het geen importkosten te betalen. Uiteraard zal Stellantis ook een leuk centje overhouden aan deze deal. Je hebt de specificaties van dit platform hierboven al voorbij zien komen: 50 kWh-accu, 136 pk sterke elektromotor, een actieradius van 275 tot 320 kilometer en 5 tot zeven zitplaatsen. Toyota heeft er zijn eigen sausje over gegoten, met een eigen frontdesign en eigen stuurwiel. Verder is de MPV bijna gelijk aan de MPV-modellen van Opel, Peugeot en Citroën.
Nissan Townstar Evalia EV
Bij Nissan kunnen grote gezinnen instappen in de Townstar Evalia EV. Dit is de personenversie van de Townstar, een elektrische bestelwagen. De auto is gebaseerd op de Renault Kangoo E-Tech. De MPV van Nissan heeft twee grote schuifdeuren en drie zitrijen. Daardoor passen er zeven personen in. De laatste twee zitrijen kun je eventueel thuislaten, waardoor er een zee van ruimte ontstaat. Handig als je met zijn tweeën wilt kamperen. In de bodem ligt een accu met 45 kWh capaciteit, die stroomt stuurt naar een 122 pk en 245 Nm sterke elektromotor. Op papier komt de Townstar Evalia EV 265 kilometer ver. In de praktijk moet je rekenen op zo'n 200 kilometer. Een echte kilometervreter is het dus niet. We raden dan ook aan om je tentje op te zetten in eigen land. AC-laden kan hij tot 22 kW en DC-snelladen gaat tot maximaal 80 kW.
Mercedes-Benz EQT
Mercedes-Benz heeft ook zijn eigen variant van de Renault Kangoo E-Tech: de Mercedes-Benz EQT. Onderhuids is het dus – net als de Nissan van hierboven – een Renault, met dezelfde specificaties. De elektromotor is goed voor 122 pk en 245 Nm koppel. Stroom haalt de motor uit een 45 kWh-accu, goed voor een actieradius van maximaal 282 kilometer. Hij komt iets verder dan de Nissan, maar ook deze MPV heeft geen uitzonderlijk lange adem. Snelladen kan met maximaal 80 kW, waarmee de batterij in 38 minuten van 10 naar 80 procent kan worden bijgeladen. Aan de gewone laadpaal bedraagt de laadsnelheid van de EQT maximaal 22 kW.
De EQT biedt plek aan 5 (L1-uitvoering) tot maximaal 7 personen (L2-uitvoering). Er past 550 tot 2.000 bagage achterin en het laadvermogen bedraagt 516 kilogram. Je mag 1,5 ton achter de auto hangen, wat best netjes is voor een EV van dit formaat. Het interieur wijkt af van de Nissan en Renault. Mercedes-Benz heeft duidelijk zijn best gedaan om de auto een premium uitstraling te geven, met fraaie materialen en het MBUX-infotainmentsysteem. Echter, in vergelijking met andere personenauto's van het Duitse merk valt de hoeveelheid hard plastic wel op.