Elektrische auto's zijn er in alle soorten en maten. Denk aan sedans, stationwagons, sportauto's, cabrio's en natuurlijk ook hatchbacks. Deze kun je weer onderverdelen in verschillende segmenten. Zo heb je bijvoorbeeld in het A-segment de** Volkswagen e-up!, in het B-segment de Opel Corsa Electric en in het C-segment de MG4 Electric. We behandelen per segment een aantal modellen.
Volkswagen was er als de kippen bij in het A-segment met de introductie van een EV. Het merk lepelde een elektromotor in het vooronder van de populaire Up! en zie daar: de e-up! was geboren. Het model werd voor het eerst geïntroduceerd in 2013. In 2019 kreeg de e-up! een significante update. De Seat Mii electric en Skoda Citigo-e iV zijn zuster modellen van de e-up!.
De e-up! is er met een 16 kWh en 32,3 kWh batterij met een rijbereik tot respectievelijk 120 en 260 kilometer volgens de WLTP-cyclus. De elektromotor levert 83 pk (61 kW) en een koppel van 212 Nm, waardoor de auto in 11,9 seconden van 0 naar 100 km/u accelereert en een topsnelheid van 130 km/u bereikt. Dit maakt de e-up! geschikt voor stadsverkeer en korte ritten buiten de stad.
Met een Type 2-aansluiting kan de batterij volledig worden opgeladen in ongeveer 5 uur en 30 minuten. Daarnaast beschikt de e-up! over een CCS-aansluiting voor DC-snelladen, waarmee de batterij tot 80 procent kan worden opgeladen in ongeveer 5 uur met een laadsnelheid tot 37 kW. De kleine accu zit in 25 minuten weer op 80 procent.
Het exterieur van de e-up! is compact en praktisch, ideaal voor stedelijk gebruik. Het moderne en functionele interieur biedt ruimte voor vier passagiers, met een bagageruimte van 250 liter die kan worden uitgebreid tot 923 liter door de achterbank neer te klappen.
Qua technologie is de e-up! uitgerust met een eenvoudig maar effectief infotainmentsysteem dat smartphone-integratie via een dock mogelijk maakt, evenals USB-poorten voor opladen en connectiviteit. Veiligheidsfuncties zoals automatische noodremassistentie, rijstrookassistentie en parkeersensoren zijn standaard inbegrepen.
De Dacia Spring is een compacte en betaalbare elektrische auto die door Dacia, een dochtermerk van Renault, werd geïntroduceerd in 2021. Deze auto is qua formaat wellicht een B-segmenter, maar qua prijs richt de auto zich voornamelijk op budgetbewuste consumenten. Hij biedt een toegankelijke en praktische oplossing voor stedelijke rijders en mensen die voor het eerst overstappen op elektrisch rijden.
De Dacia Spring heeft een batterijcapaciteit van 27,4 kWh, wat een rijbereik biedt tot 230 kilometer volgens de WLTP-cyclus. De elektromotor levert een bescheiden vermogen van 45 of 65 pk. Hoewel de prestaties niet spectaculair zijn, met een acceleratie van 0-50 km/u in 5,8 seconden en een topsnelheid van 125 km/u, zijn ze zeer geschikt voor stedelijk gebruik en korte ritten buiten de stad.
Het opladen van de Dacia Spring kan op verschillende manieren. Via een Type 2-aansluiting duurt het ongeveer 14 uur om de batterij volledig op te laden met een standaard 2,3 kW thuislader. Met een 7,4 kW 3wallbox kan deze tijd worden verkort tot ongeveer 5 uur. Voor snelladen is er een optionele 30 kW CCS-aansluiting waarmee de batterij tot 80% kan worden opgeladen in minder dan een uur bij een snellaadstation. Voor langere ritten is de Dacia Spring dus niet ideaal.
Het ontwerp van de Dacia Spring is compact en robuust, met een modern SUV-design. Dit maakt de auto aantrekkelijk voor stedelijke omgevingen, waar wendbaarheid en parkeergemak belangrijk zijn. Het interieur biedt plaats aan vier passagiers en heeft een bagageruimte van 300 liter, die kan worden uitgebreid tot 600 liter met de achterbank neergeklapt. Het interieur is eenvoudig en functioneel, met een focus op duurzaamheid en gebruiksgemak. In 2024 kreeg het model een stevige facelift, waarbij hij een compleet nieuw uiterlijk kreeg.
Qua technologie beschikt de Dacia Spring over een eenvoudig infotainmentsysteem met een 7-inch touchscreen, dat ondersteuning biedt voor Bluetooth, USB en navigatie, afhankelijk van de uitvoering. Smartphone-integratie via Apple CarPlay en Android Auto is ook beschikbaar. Veiligheidsvoorzieningen omvatten onder andere automatische noodremassistentie, een snelheidsbegrenzer en zes airbags. Optionele extra’s zoals een achteruitrijcamera en parkeersensoren zijn ook beschikbaar.
In 2022 werd hij in Nederland uitgroepen tot ‘Elektrische auto van het jaar’: de Fiat 500e. Deze charmante EV met retrodesign werd meteen een succes in ons land. Er bestaan verscheidene uitvoeringen van de 500e, met verschillende vermogens en accupakketten. De instapper heeft een accupakket met een capaciteit van 23,8 kWh, goed voor een actieradius van 190 kilometer. De elektromotor levert 95 pk. Als je regelmatig buiten de stad komt, kun je beter de versie met de 42 kWh-accu kiezen, die biedt 320 kilometer actieradius. Het grote accupakket stuurt zijn stroom naar een 118 pk sterke elektromotor. Snelladen kan tot maximaal 85 kW. Kortom: de Fiat 500e is geen kilometervreter, maar heeft voldoende in zijn mars voor dagelijkse woon-werkritten.
De Peugeot e-208 is een compacte B-segment elektrische hatchback uit Frankrijk. Deze elektrische variant werd voor het eerst geïntroduceerd in 2019 en heeft sindsdien veel lof ontvangen voor zijn design, prestaties en technologie. De e-208 is ontworpen om een breed publiek aan te spreken, van jonge stedelingen tot gezinnen die milieuvriendelijk willen rijden. In Nederland – en eigenlijk heel Europa – werd de compacte EV direct een groot succes.
De Peugeot e-208 beschikt over een 50 kWh batterij die een rijbereik biedt tot 340 kilometer volgens de WLTP-cyclus. Deze batterij voedt een elektromotor die 136 pk (100 kW) en 260 Nm koppel levert. Dit zorgt voor een vlotte en dynamische rijervaring, met een acceleratie van 0 naar 100 km/u in ongeveer 8,1 seconden. De topsnelheid van de e-208 ligt rond de 150 km/u. Later introduceerde het merk een 54 kWh accu, waarmee de actieradius groeide naar zo'n 400 kilometer. De elektromotor kreeg meer vermogen: 156 pk.
Wat betreft opladen biedt de e-208 verschillende mogelijkheden. Met een Type 2-aansluiting kan de batterij volledig worden opgeladen in ongeveer 7,5 uur met een 7,4 kW thuislader. Voor snelladen is de auto uitgerust met een 100 kW CCS-aansluiting, waarmee de batterij tot 80% kan worden opgeladen in slechts 30 minuten bij een snellaadstation. Dit maakt de e-208 niet alleen praktisch voor dagelijks gebruik, maar ook geschikt voor langere reizen, vooral als je de grotere accu kiest.
In 2019 verscheen ook de Opel Corsa-e op de markt. Dit model deelt zijn technische basis met de Peugeot e-208. De specificaties zijn dan ook identiek: in de bodem ligt 50 of 54 kWh, met een actieradius van zo'n 340 tot 400 kilometer en vermogens van 136 tot 156 pk. Snelladen kan tot 100 kW. Het enige verschil is het interieur en exterieur. Het model werd later omgedoopt tot Corsa Electric.
In 2024 kwam de langverwachte Volvo EX30 op de markt in Nederland. Het model stond de eerste paar maanden meteen hoog in de verkooplijsten. Volvo biedt de EX30 aan met verschillende opties voor aandrijving en batterijen. De basisversie – de Single Motor – heeft één motor en een 54 kWh accu die goed is voor 344 WLTP-kilometers. Daarboven staat de Single Motor Extended Range. Deze heeft een 69 kWh accu, goed voor 480 kilometer actieradius. Beide varianten beschikken over een 272 pk sterke elektromotor, waardoor ze in minder dan zes seconden van 0 naar 100 km/u accelereren. Voor meer vermogen moet je de Twin Motor Performance hebben, met twee elektromotoren, samen goed voor 428 pk. Deze beschikt ook over de 69 kWh accu, maar komt 460 kilometer ver. Hij snelt in slechts 3,6 seconden van 0 naar 100 km/u. Snelladen kan tot 135 kW (kleine accu) en tot 154 kW (grote accu).
De MINI Electric – ook bekend als de MINI Cooper SE – is de volledig elektrische variant van de iconische MINI hatchback. Geïntroduceerd in 2020, combineert deze auto het klassieke design en de rijbeleving van een MINI met de voordelen van elektrische aandrijving.
De MINI Electric is uitgerust met een 32,6 kWh lithium-ion batterij, waarvan 28,9 kWh bruikbaar is, wat zorgt voor een rijbereik tot 234 kilometer volgens de WLTP-cyclus. De elektromotor levert een vermogen van 184 pk (135 kW) en een koppel van 270 Nm. Dit zorgt voor een snelle en levendige rijervaring, met een acceleratie van 0 naar 100 km/u in slechts 7,3 seconden. De topsnelheid is begrensd op 150 km/u.
In 2024 verscheen zijn opvolger op de markt: de MINI Cooper Electric. Qua formaat groeide deze 3-deurs MINI nauwelijks, maar het accupakket wel. Hij is beschikbaar met 40,7 of 54 kWh, goed voor een actieradius van respectievelijk 305 en 402 kilometer. Snelladen kan tot 75 kWh (kleine accu) of tot 95 kWh (grote accu). Met de versie met de grote accu kun je dus ook langere afstanden afleggen, iets wat niet mogelijk was met de eerste generatie MINI Electric.
In de Cooper E-uitvoering levert de elektromotor 132 kW (184 pk) en 290 Nm koppel. De MINI Cooper SE beschikt over 160 kW (218 pk) en 330 Nm koppel. De sterkste variant schiet in 6,7 seconden van 0 naar 100 km/u.
De Volkswagen ID.3 is een volledig elektrische hatchback en het eerste model uit de ID-reeks van Volkswagen. De auto is ontworpen om een breed publiek aan te spreken en vormt een belangrijke stap in de transitie van Volkswagen naar elektrische mobiliteit. Het model werd geïntroduceerd in 2019 en wordt aangeboden met verschillende batterijopties. De batterijcapaciteiten variëren van 45 kWh tot 77 kWh, met een overeenkomstig rijbereik van 330 km tot 559 km volgens de WLTP-cyclus. De elektromotoren leveren verschillende vermogens, variërend van 145 pk tot 231 pk. De Volkswagen ID.3 Pro S beschikt over het meeste vermogen en snelt in 7,1 seconden naar de 100 km/u.
Via een Type 2-aansluiting kan de batterij worden opgeladen met een vermogen tot 11 kW. Aan een snellader kan het model tot maximaal 175 kW aan, maar eerdere modellen kunnen maximaal 125 tot 135 kW laadkracht aan. De Cupra Born is het technische broertje van de Volkswagen ID.3 en beschikt over gelijkwaardige specificaties.
De MG4 Electric is een volledig elektrische hatchback van MG, een merk dat oorspronkelijk uit het Verenigd Koninkrijk komt en nu in Chinese handen is onder SAIC Motor Corporation. De MG 4 Electric is uitgerust met een 51 kWh of 64 kWh lithium-ion batterij, afhankelijk van de gekozen uitvoering. Het rijbereik varieert van ongeveer 350 km tot 450 km volgens de WLTP-cyclus. De elektromotor levert 170 pk (125 kW) of 204 pk (150 kW), afhankelijk van de uitvoering, en een koppel van 250 Nm. Dit zorgt voor een vlotte en dynamische rijervaring, met een acceleratie van 0 naar 100 km/u in respectievelijk 7,7 seconden voor de 170 pk versie en 7,1 seconden voor de 204 pk versie. De topsnelheid is begrensd op 160 km/u. Bij een snellader kan de basisuitvoering (51 kWh) 117 kW aan. Het grote accupakket kan 135 kW hebben.
Er is ook een performance-versie: de MG4 Electric XPOWER. Deze beschikt over 435 pk en 600 Nm koppel. Wie vaak lange afstanden moet afleggen, kan kiezen voor de MG4 Trophy Extended Range, met een actieradius van 520 kilometer (WLTP)
De Renault Mégane E-Tech Electric is een Franse hatchback in het C-segment. Het was de tweede EV van Renault, na de populaire Zoe. Met een lengte van 4,21 meter is hij een kleine 5 centimeter kleiner dan de Volkswagen ID.3 Hij heeft een riante wielbasis van 2,70 meter. Er is keuze uit twee accupakketten en twee motorvermogens. Een 40 kWh-accu geeft een bereik van 300 kilometer (WLTP) en er is een 60 kWh accu, waarmee de Mégane 450 tot 470 kilometer (WLTP) kan afleggen. AC-laden kan tot 22 kW. Bij een DC-lader kan hij met 130 kW overweg. Qua vermogen is er keuze uit 130 of 220 pk. De elektromotor ligt altijd op de vooras.