Er zijn nog niet heel veel elektrische cabriolets op de markt. Naarmate de populariteit van BEV’s groeit, verschijnen er wel steeds meer open auto’s met een 100% elektrische aandrijflijn. Elektrische cabriolets profiteren van de algemene voordelen van EV-technologie, zoals lagere gebruikskosten. De bouw van een cabriolet vraagt echter om specifieke aanpassingen, voornamelijk op het gebied van gewicht en carrosseriestijfheid. Fabrikanten moeten ervoor zorgen dat het weghalen van het dak de veiligheid niet in het gedrang brengt en dat het extra gewicht van de batterijen de prestaties niet te veel beïnvloedt.
Het rijden in een cabriolet biedt een unieke en onvergelijkbare rijervaring die moeilijk te evenaren is met gesloten voertuigen. Een cabriolet brengt je directer in verbinding met je omgeving. Je kunt de frisse lucht inademen, de zon op je huid voelen en meer genieten van het landschap. Cabriolets hebben daarnaast vaak een stijlvol ontwerp dat de aandacht trekt van omstanders. Ze zijn een symbool van plezier en vrijheid, vaak geassocieerd met vakanties en ontspanning.
Het aanbod volledig elektrische cabriolets is nog best beperkt, maar gelukkig is er al wel voor elk budget keuze. Bijzonder betaalbaar is bijvoorbeeld de Citroën e-Mehari. De Citroën e-Mehari is een uniek elektrisch voertuig met een knipoog naar de originele Mehari uit 1968. De e-Mehari werd voor het eerst geïntroduceerd in 2016. Hij valt op vanwege zijn kleurrijke en eigenzinnige design, maar ook vanwege zijn volledig elektrische aandrijving. Het interieur is eenvoudig en gericht op praktisch gebruik, met waterafstotende stoelbekleding en een minimalistisch dashboard. De e-Mehari wordt aangedreven door een elektromotor die stroom krijgt van een lithium-ionbatterij. De auto biedt een bescheiden bereik van ongeveer 200 kilometer op een volle lading, wat hem ideaal maakt voor stadsritten of korte trips naar het strand of het platteland. De topsnelheid is beperkt tot ongeveer 110 km/u. Je hebt er al eentje voor ongeveer 12.000 euro.
Minstens zo leuk als de ë-Mehari is de Carice TC2, een elektrische cabriolet van Nederlandse bodem. De Carice TC2 is een uniek en opmerkelijk model in de wereld van elektrische sportauto's, ontworpen en geproduceerd door het Nederlandse bedrijf Carice Cars. Dit voertuig combineert klassieke styling met moderne technologie, resulterend in een onderscheidende en milieuvriendelijke rijervaring. De Carice TC2 is ontworpen met een sterke nadruk op een retro esthetiek, geïnspireerd door klassieke sportauto's uit de jaren '50 en '60.
Een ander voorbeeld van een elektrische cabriolet is de elektrische Mini Cabrio. Weet wel dat dit een limited edition is waarvan slechts 999 exemplaren zijn gebouwd. Nederland kreeg 30 stuks en de nieuwprijs bedroeg 63.000 euro. De elektrische MINI komt op een volle lading stroom ongeveer 200 kilometer ver. In de praktijk is dat ongeveer 160 kilometer. Met een lengte van 3.863 mm, een wielbasis van 2.495 mm, een breedte van 1.727 mm en een bagageruimte met een volume van 160 liter blijven de afmetingen onveranderd ten opzichte van de MINI Cabrio met brandstofmotor. De MINI Electric Cabrio heeft een elektromotor met 135 kW (184 pk). De sprint vanuit stilstand naar 100 km/u duurt 8,2 seconden. De MINI Cooper SE Cabrio – zoals het model volmondig heet - is geleverd in de kleuren Enigmatic Black en White Silver.
Het absolute summum van elektrisch open rijden is de Rolls-Royce Spectre. Voor ongeveer 500.000 euro krijg je de sleutels van misschien wel de beste cabriolet ter wereld. De Rolls-Royce Spectre is een revolutionair model van het beroemde luxe automerk Rolls-Royce. De Spectre is ontworpen met een gestroomlijnde carrosserie die aerodynamische efficiëntie optimaliseert, noodzakelijk voor het maximaliseren van het rijbereik. De Spectre wordt aangedreven door twee elektromotoren, die samen een geschat vermogen van ongeveer 424 kW (577 pk) en een koppel van 900 Nm leveren. Deze configuratie zorgt voor een soepele, krachtige en vrijwel stille rijervaring. De auto moet ongeveer 500 kilometer kunnen afleggen op een volle lading stroom. De auto accelereert van 0 naar 100 km/u in ongeveer 4,5 seconden.
En dan zijn er nog veel meer voorbeelden van elektrische cabrioletmodellen. Een bekend voorbeeld is de Tesla Roadster. Dit is misschien wel de grondlegger van dit segment. Een Tesla Roadster occasion is daarnaast bijzonder prijzig. De specificaties zijn afhankelijk van het bouwjaar van de Tesla Roadster. De auto is gebouwd van 2008 tot 2012 en maakt gebruik van een aluminium frame van de Lotus Elise. Afhankelijk van het bouwjaar heeft het model een 54 kWh of 70 kWh batterij. Er zijn slechts 2.450 exemplaren van de auto gebouwd. In de toekomst moet een nieuwe Tesla Roadster terugkeren op de markt.
Minstens zo leuk is de MG Cyberster. De auto is ontwikkeld met de MG TF en MG B van weleer in het achterhoofd. Een unieke eigenschap van de Cyberster is het feit dat de auto beschikt over vleugeldeuren. De Cyberster met twee elektromotoren en vierwielaandrijving is de krachtigste en snelst accelererende productieauto van MG tot nu toe. De versie met 400 kW (544 pk) sprint in 3,2 seconden van 0 naar 100 km/u. De MG Cyberster met één elektromotor heeft een vermogen van 250 kW (340 pk). De sprinttijd van 0 naar 100 km/u bedraagt bij deze versie 5,2 seconden. De Cyberster is verkrijgbaar in de kleuren Dynamic Red, New English White, Camden Grey en Cosmic Silver, of het opvallende Inca Yellow.
Uiteraard bestaan er ook kleinere elektrische cabriolets. Je kan denken aan de Smart EQ Fortwo Cabrio, al moet je die auto vooral rijden in de stad want de actieradius is vrij beperkt. Beter bruikbaar is de Fiat 500 Cabrio Electric of de extra sportieve versie van die cabriolet: de Abarth 500e Cabriolet.
Elektrische cabriolets bieden een fascinerende fusie van nieuwe technologie en traditioneel open-air rijplezier. Hoewel de markt nog klein is, belooft de toenemende interesse in elektrische voertuigen en de ontwikkelingen in technologie dat er meer modellen beschikbaar zullen komen. Voor diegenen die van rijden een zintuiglijke ervaring willen maken, combineert een elektrische cabriolet het beste van beide werelden: duurzaamheid en puur rijgenot. In dit overzicht zijn slechts een aantal modellen genoemd. Auto’s als de Fisker Ronin, Maserati GranCabrio Folgore, Pininfarina B95 en Wiesmann Thunderball verdienen ook aandacht. Neem de Maserati, dat is de eerste 100% elektrische cabriolet in het luxesegment en een van de snelste elektrische cabrio’s van dit moment. De GranCabrio Folgore – gebaseerd op de Maserati GranTurimo - is gebouwd op een 800-volt platform met geavanceerde technologische oplossingen uit de Formule E en beschikt over drie sterke elektromotoren, goed voor een continu vermogen van 560 kW (plus een piekvermogen van 610 kW) en 1.350 Nm aan koppel.