Niet alle elektrische auto's komen uit China. Hoewel China een van de grootste producenten en markten voor elektrische voertuigen (EV's) ter wereld is, zijn er ook veel andere landen die elektrische auto's produceren. In de Verenigde Staten bouwen automerken als Tesla, General Motors, Ford en Lucid Motors 100% elektrische voertuigen. In Duitsland worden elektrische modellen van merken als Volkswagen, Audi en Porsche geproduceerd, evenals modellen van BMW en Mercedes-Benz. In Zuid-Korea zijn grootmachten als Hyundai en Kia actief, terwijl op de Japanse markt automerken als Nissan en Toyota stevig aan de weg timmeren.
Toch kan je niet stellen dat een Duits of Japans automerk – of welk land dan ook – in het land van herkomst zijn modellen produceert. Dat is namelijk per model verschillend. Het is afhankelijk van capaciteit van autofabrikanten en waar de fabrikanten staan. Volvo, Tesla, Mercedes-Benz, BMW, Polestar en Lotus produceren bijvoorbeeld ook voertuigen in China. Zijn het daarmee ook Chinese merken? Nee! Vergeet ook niet dat de meeste smartphones afkomstig zijn uit China. Feit is dat er heel veel gebouwd wordt in China. Maakt dat het model per definitie onbetrouwbaar? Absoluut niet. De autofabrikanten zetten de modernste fabrieken neer in China om uitstekende elektrische auto’s te kunnen bouwen. Natuurlijk zijn er ook 100% Chinese merken die ook aan de weg timmeren in Europa. Het aanbod is zelfs groter dan je zou denken.
China speelt een zeer belangrijke rol in de wereldwijde EV-markt, met concerns zoals BYD, NIO, Xiaomi, Xpeng en Geely die sterke concurrenten zijn van non-Chinese merken. Bovendien produceert China een groot deel van de batterijen die in elektrische auto's wereldwijd worden gebruikt. Feitelijk heeft elke auto op de wereld wel een raakvlak met China. Het kan gaan om een klein technisch component, maar feitelijk zitten er in elke nieuwe auto wel onderdelen die in China zijn gemaakt.
In Europa zijn verschillende Chinese automerken actief. Neem MG. Hoewel MG oorspronkelijk een Brits merk is, is het nu in handen van het Chinese SAIC Motor Corporation. MG biedt in Europa modellen zoals de MG ZS EV en MG 4 Electric. Maxus is een ander merk van SAIC Motor Corporation dat elektrische bestelwagens levert, zoals de Maxus eDeliver 3.
BYD (Build Your Dreams) is daarnaast een van de grootste EV-fabrikanten ter wereld. Dit merk levert hier onder meer de Dolphin, Seal, Tang en Han. En heb je al gehoord van NIO? Dit bedrijf levert premium elektrische voertuigen die ook geschikt zijn voor accu-swaps. Ook XPeng timmert in Europa hard aan de weg, net als Aiways, Seres en Great Wall Motors (GWM) dat in Europa de Ora Funky Cat verkoopt. En dan moeten we concern Geely nog noemen, het moederbedrijf van automerken als Volvo, Polestar, Lynk&Co, Lotus en Polestar.
Maar wat is dan de beste elektrische auto? Dat is natuurlijk een vraag waar je maar lastig antwoord op kunt geven. Want een auto is ook smaakgevoelig. We doelen vooral op de bouwkwaliteit, value for money en uitrusting en laten design buiten beschouwing. Want een auto die in de ogen van iemand bijzonder lelijk is, kan alsnog op technologisch vlak een uitstekende auto zijn. Een in China geproduceerde Tesla Model 3 is wat elektrische auto betreft een voortreffelijke keuze. De bouwkwaliteit is zelfs beter dan die van auto’s die in de Verenigde Staten zijn gebouwd.
De Tesla-fabriek in Shanghai, ook wel Gigafactory 3 genoemd, is een van de modernste productiefaciliteiten van Tesla. Deze fabriek maakt gebruik van geavanceerde productietechnieken en technologieën om de efficiëntie en kwaliteit van de voertuigen te verbeteren. Tesla heeft strenge kwaliteitscontroleprocessen geïmplementeerd om ervoor te zorgen dat elke Model 3 die de fabriek verlaat aan hoge standaarden voldoet. Door de Tesla Model 3 lokaal in China te produceren, kan Tesla de kosten voor importtarieven en transport verminderen. Deze kostenbesparingen resulteren vaak in lagere verkoopprijzen. Tesla heeft een sterke toeleveringsketen in China opgebouwd, wat helpt om productiekosten te verlagen en tegelijkertijd de productie-efficiëntie te verhogen. Daarnaast biedt de Model 3 gewoon heel veel value for money. De auto is ruim, praktisch, zit bomvol technologie en levert uitstekende prestaties. Rationeel gezien is het een van de beste elektrische auto’s die je kunt kopen.
Kijkend naar verkoopcijfers valt ook de Polestar 2 op. Dat komt omdat het model – dat verdacht veel kenmerken heeft van Volvo – door de jaren heen sterk is verbeterd en een uitstekende veiligheidsuitrusting heeft. De auto combineert Scandinavisch design met geavanceerde technologie en is gericht op het concurreren met andere premium elektrische auto's zoals de Tesla Model 3. Van de Polestar 2 bestaan meerdere uitvoeringen, zoals een Standard Range Single Motor, Long Range Single Motor of een Long Range Dual Motor. De Long Range Single Motor heeft met een actieradius tot 655 kilometer het grootste rijbereik.
Net als de Tesla Model 3 oogt het interieur van de Polestar 2 vrij rustig. Een sterke eigenschap is het Google-based infotainmentsysteem. Polestar gaat bovendien erg ver op het gebied van duurzame materialen. Dierlijke materialen zijn uit den boze. Materialen moeten goed recyclebaar zijn en een duurzame afkomst hebben. Op dat vlak scoort Polestar veel punten. Onder de streep biedt de Polestar 2 een aantrekkelijke combinatie van Scandinavisch design, geavanceerde technologie en sterke prestaties. Met zijn concurrerende rijbereik, hoogwaardige interieur en regelmatige software-updates blijft de Polestar 2 een sterke speler in de markt voor premium elektrische auto’s.