Na een week rijden in een auto kun je niet met zekerheid zeggen dat hij wel of niet betrouwbaar is. Betrouwbaarheid is dan ook iets wat je over een langere periode moet meten. Gelukkig zijn er instanties die de mankementen van automerken in kaart brengen. Daaruit volgt dan jaarlijks een interessante lijst met de betrouwbaarste merken. Oftewel: automerken met het minst aantal mankementen. Op basis daarvan kun je stellen of een merk betrouwbaar is, of juist niet. Een van die instanties is de Consumentenbond. Deze partij onderzoekt samen met zeven andere internationale consumentenbonden of auto’s wel of niet betrouwbaar zijn. In het onderzoek zijn personenauto’s vanaf bouwjaar 2011 tot en met begin 2023 meegenomen. Alle gegevens zijn per merk en model auto opgeteld en gemiddeld.
Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt al jaren dat auto’s – of ze nu elektrisch zijn of niet – uit Japan en Zuid-Korea bijzonder betrouwbaar zijn. Ook interessant: Tesla-bezitters zijn gemiddeld genomen het meest tevreden over hun auto, ondanks de gemiddelde betrouwbaarheid, zo blijkt uit het onderzoek. Lexus voert de lijst aan als het gaat om betrouwbaarheid en tevredenheid. Hieronder een overzicht van meer dan 30 merken en de scores die zijn behaald in het onderzoek van de Consumentenbond.
Lexus 9,6 Suzuki 9 Subaru 8,9 Toyota 8,6 Kia 8,5 Smart Honda 8,3 Mitsubishi Nissan 8,1 BMW 8 DS Automobiles Mazda Mini Dacia 7,9 Jaguar Audi 7,8 Jeep Mercedes-Benz 7,7 Hyundai 7,6 Tesla Fiat 7,5 Seat Alfa Romeo 7,4 Volvo 7,3 Renault 7,2 Skoda Ford 7,1 Lancia Volkswagen Citroën 7 Peugeot Opel 6,5 Land Rover 4,8
Ook uit andere onderzoeken komt het automerk Lexus bijzonder goed uit de bus. Zo is Lexus al zeven keer op rij benoemd tot betrouwbaarste merk in het Verenigd Koninkrijk na een onderzoek naar betrouwbaarheid door WhatCar. Ook in de Auto Trader New Car Awards scoort Lexus keer op keer goed, met vaak een hoogste notering als resultaat. In een extreem grote studie van het toonaangevende Amerikaanse bureau J.D. Power komt Lexus ook goed uit de verf.
In de betrouwbaarheidsstudie van het Amerikaanse J.D. Power is gekeken naar drie jaar oude auto’s waarbij is onderzocht hoeveel door consumenten gemelde problemen zijn doorgegeven. Het aantal mankementen per 100 auto’s bepaalt de overall betrouwbaarheid en uiteindelijk de rangorde. Op basis van alle gegevens heeft het onderzoeksbureau voor elke auto een eindscore bepaald. Hoe lager de score, hoe beter de betrouwbaarheid van de auto. Gemiddeld lieten alle auto’s een score van 134 noteren, maar de nummer 1 had een score van 52. Welke auto dat was? In de J.D. Power Vehicle Dependability Study is Lexus de nummer een, waarbij een auto als de Lexus ES nog nooit zo’n goede score haalde. Maar die Lexus ES is niet 100 procent elektrisch. Dat is een hybride. Omdat batterij-elektrische auto’s nog heel nieuw zijn, is er over de betrouwbaarheid van modellen nog maar weinig bekend. In het Verenigd Koninkrijk zijn er al wel enkele studies naar EV’s gehouden.
Onder 20.000 Britse automobilisten is in de WhatCar Reliability Survey 2023 onderzocht hoe het zit met de betrouwbaarheid van elektrische auto’s. In het onderzoek is gekeken naar de problemen, de ernst van de problemen en de hersteltijd van de problemen. Defecten en storingen die in 24 maanden hebben plaatsgevonden, zijn meegenomen in het onderzoek. Alle informatie is verwerkt in betrouwbaarheidsscores waar jij als consument wat aan hebt. Uit het onderzoek is een toplijst ontstaan met betrouwbaarheidsscores van elektrische auto’s. We zetten twintig elektrische modellen op een rij.
Betrouwbaarheidsscore elektrische auto's
In hoeverre deze onderzoeken waardevol zijn, mag jij als consument zelf bepalen. Weet in ieder geval dat in bovenstaand onderzoek alleen gekeken is naar elektrische auto’s die al een tijdje in productie zijn. Om die reden zijn de verschillen tussen alle modellen bijzonder klein. Alleen de Porsche Taycan lijkt gemiddeld gezien minder te scoren.
In de basis is een volledig elektrische auto betrouwbaar. De auto beschikt ten opzichte van een auto met verbrandingsmotor over minder draaiende componenten die onderhevig zijn aan slijtage. Bovendien is de technologie redelijk fool proof. Eventuele mankementen kunnen ontstaan aan de elektronica. Software geeft tegenwoordig de meeste problemen bij moderne auto’s. Als die software compleet is dichtgetimmerd kan er – met de juiste zorg – voor langere tijd probleemloos worden gereden. Zorg er wel voor dat een auto zijn fabrieksschema doorloopt als het gaat om onderhoud. Dat is zelfs essentieel om de fabrieksgarantie te behouden.