Hoewel de sedan wat uit de gratie lijkt te raken, vooral in Europa, zijn er wereldwijd nog genoeg plekken waar sedans enorm populair zijn. In China bijvoorbeeld is de vraag naar sedans enorm. Het is dus een misvatting dat deze klassieke carrosserievorm op het punt staat te verdwijnen. Integendeel, het kan zomaar zijn dat de sedan een comeback maakt.
Een sedan is een auto met een vaste dakconstructie en drie duidelijke compartimenten: een motorruimte aan de voorkant, een passagiersgedeelte in het midden en een kofferruimte aan de achterkant. De meeste sedans hebben vier deuren, al zijn er ook versies met twee deuren. Het ontwerp is functioneel en elegant, waardoor het vaak een favoriet is voor mensen die op zoek zijn naar een comfortabele en praktische auto voor lange ritten.
De sedan zoals we die nu kennen, heeft zijn oorsprong tussen 1910 en 1920. Het ontwerp stamt af van de traditionele koetsmodellen, waarbij de passagiersruimte afgescheiden was van de bagageruimte. Dit gaf reizigers meer comfort en luxe, iets wat de sedan vandaag de dag nog steeds biedt. Door de jaren heen zijn sedans geëvolueerd en blijven ze een symbool van klasse en comfort, ondanks de toenemende populariteit van andere carrosserievormen.
Een van de grootste voordelen van een sedan is het comfort. De scheiding tussen het passagiers- en bagagegedeelte zorgt ervoor dat de inzittenden geen last hebben van geluiden of geuren uit de kofferruimte, wat bijvoorbeeld bij een hatchback of stationwagon wel het geval kan zijn. Daarnaast bieden sedans vaak een lager zwaartepunt, wat zorgt voor een betere wegligging en rijcomfort. Je merkt het vooral tijdens lange ritten op de snelweg, waar een sedan rustig en stabiel aanvoelt.
Daarnaast hebben sedans vaak een elegante en tijdloze uitstraling. De lange lijnen en aerodynamische vormgeving geven de auto chique looks, wat vooral zakelijk rijders aanspreekt.
Toch heeft een sedan ook nadelen. Zoals het beperkte gebruiksgemak van de kofferruimte. In tegenstelling tot een hatchback of stationwagon heb je bij een sedan minder eenvoudig toegang tot de bagageruimte. Grote voorwerpen meenemen is vaak lastig omdat de opening van de kofferbak relatief klein is. Daarnaast biedt de sedan minder flexibiliteit in vergelijking met bijvoorbeeld een SUV, die vaak een hogere zitpositie en meer ruimte voor passagiers en bagage heeft.
Ook in het huidige autolandschap, dat gedomineerd wordt door SUV's en crossovers, lijkt de sedan een beetje uit de mode. De vraag naar hogere en robuustere voertuigen heeft ervoor gezorgd dat de klassieke sedan wat op de achtergrond is geraakt, vooral in Europa.
Het is geen geheim dat SUV’s en crossovers tegenwoordig de verkooplijsten domineren. Ze bieden een hogere zitpositie, meer bagageruimte en een gevoel van veiligheid dat veel bestuurders aanspreekt. Hierdoor is de vraag naar sedans gedaald. Maar betekent dit dat de sedan geen toekomst meer heeft? Zeker niet. Sterker nog, in landen als China is de vraag naar sedans juist enorm. Daar worden jaarlijks miljoenen sedans verkocht, vooral vanwege de combinatie van luxe en betaalbaarheid die deze carrosserievorm biedt.
Er zijn tekenen dat de sedan weer wat aan populariteit wint. De opkomst van elektrische auto's speelt hierbij een rol. Veel van de nieuwe elektrische modellen hebben de vorm van een sedan, omdat deze carrosserievorm gunstiger is voor de aerodynamica, wat weer bijdraagt aan een groter rijbereik. Dit zou ervoor kunnen zorgen dat de sedan een nieuw publiek aantrekt, vooral bij mensen die waarde hechten aan efficiëntie en rijcomfort.
Ondanks de afname in populariteit is het aanbod aan sedans nog steeds groot. Of je nu op zoek bent naar een model met een verbrandingsmotor of een elektrische aandrijflijn, er is best veel keuze. Merken als Tesla, Mercedes-Benz, BMW en Audi bieden moderne sedans met zowel traditionele als 100% elektrische aandrijflijnen. We zetten tien populaire sedans op een rij die je zou kunnen overwegen: