Inderdaad, laten we dit artikel eens beginnen met een vraag. Want wat definieert nu precies een goede elektrische auto? Een van de belangrijkste kenmerken van een goede elektrische auto is een voldoende grote actieradius. De actieradius verwijst naar de afstand die een voertuig kan afleggen op een volle lading stroom. Uiteraard verschilt het per persoon wanneer een bepaalde actieradius toereikend is. Maar een goede elektrische auto moet toch wel minimaal 300 kilometer kunnen rijden op een enkele lading. Dat maakt de auto namelijk goed bruikbaar, ook voor langere afstanden.
Ook de oplaadtijd is een cruciale factor voor elektrische auto's. Snelle laadtijden zorgen voor meer gebruiksgemak en minder wachttijd. Hoe hoger het snellaadvermogen, hoe beter. Bovendien moet de auto over een 3-fase 11 kW boordlader beschikken. Een goede elektrische auto moet ook beschikken over moderne technologieën en connectiviteitsopties. Denk hierbij aan een gebruiksvriendelijk infotainmentsysteem, naadloze smartphone-integratie, navigatie met real-time verkeersinformatie en toegang tot laadstations. Als het even kan houdt de auto ook rekening met laadstops als je een bestemming invoert.
Een goede elektrische auto moet daarnaast milieuvriendelijk zijn, niet alleen door het elimineren van uitlaatgassen, maar ook door duurzame productieprocessen en het gebruik van recyclebare materialen. De milieu-impact van de productie van de batterij en het voertuig zelf moet minimaal zijn, en de fabrikant moet zich inzetten voor recycling en hergebruik van materialen. En nog een belangrijk aspect: de prijs moet goed zijn. Het gaat uiteindelijk om die perfecte prijs-kwaliteit verhouding. Beter gezegd: de value for money, inclusief goede garantievoorwaarden. Als consument ben je op zoek naar zekerheid en vertrouwen. Op basis van bovengenoemde criteria komen we tot een aantal voorbeelden van auto’s die strijden om de titel‘Beste nieuwe elektrische auto 2024’. Ze zijn stuk voor stuk goed in hun segment.
De Volkswagen ID.7 is een van de nieuwste toevoegingen aan Volkswagen's groeiende portfolio van elektrische voertuigen. De auto blinkt uit door comfort en efficiëntie, want dankzij de goede stroomlijn springt de ID.7 bijzonder zuinig om met stroom. Een van de meest opvallende kenmerken van de Volkswagen ID.7 is zijn indrukwekkende actieradius. Met een volledig opgeladen batterij kun je tot wel 700 kilometer afleggen (volgens de WLTP-norm). Dit maakt de ID.7 een uitstekende keuze voor zowel dagelijks woon-werkverkeer als lange afstanden. De auto is daarnaast ook lekker ruim.
De Renault 5 E-Tech Electric markeert de wedergeboorte van een iconisch model in een modern, elektrisch jasje. De combinatie van nostalgisch design en hedendaagse technologie maakt de nieuwe Renault 5 best interessant. De Renault 5 grijpt terug naar het iconische ontwerp van de originele Renault 5 uit de jaren '70 en '80, maar dan met een eigentijdse twist. De auto is uitgerust met een geavanceerde elektrische aandrijflijn met een actieradius van – afhankelijk van de uitvoering - ongeveer 400 kilometer (WLTP) op een volle lading. Hij komt ook op de markt met een kleinere batterij. Renault heeft bovendien ook veel tijd gestoken in het zo milieuvriendelijk produceren van de auto, vandaar de ecologisch verantwoorde materialen in het interieur en een sterke focus op recyclebare materialen.
Ook de Tesla Model 3 Performance komt in aanmerking voor de titel ‘Beste nieuwe elektrische auto 2024’. De auto combineert de al ijzersterke kenmerken van de normale Model 3 met een extra krachtige aandrijflijn en een sportievere uitstraling. De Tesla Model 3 Performance is uitgerust met een dual-motor all-wheel drive systeem, goed voor een 0-100-tijd van 3,3 seconden. Met een actieradius van ongeveer 547 kilometer (WLTP) op een volle lading stroom, stelt de Tesla Model 3 Performance je in staat om lange afstanden af te leggen zonder zorgen over opladen. Dankzij het Tesla Supercharger-netwerk kun je bovendien snel en gemakkelijk opladen, waardoor je in korte tijd weer op weg kunt. Aan boord ben je van alle gemakken voorzien en geniet je bovendien van een minimalistisch interieurdesign.
De Kia EV3 is een van de meest opwindende nieuwe elektrische voertuigen die in 2024 wordt geïntroduceerd. Met zijn opvallende design, geavanceerde technologie en indrukwekkende prestaties, belooft de EV3 een belangrijke speler te worden in de wereld van elektrische auto's. Zijn design valt op. Het is een soort mini Kia EV9. Maar ook de technologie spreekt boekdelen. De auto komt in twee smaken: als Standard Range en als Long Range. De Standard Range heeft een batterij van 58,3 kWh met een 150 kW (204 pk) sterke elektromotor. De auto kan met 102 kW snelladen. Wil je meer actieradius? Kies dan voor de Kia EV3 Long Range. Die krijgt een 81,4 kWh batterij, ook in combinatie met een 150 kW (204 pk) sterke elektromotor. Deze auto kan snelladen met 128 kW. Later volgt er nog een Kia EV3 GT met extra veel vermogen. Ook de EV3 is milieuvriendelijk geproduceerd. Veel materialen zijn recyclebaar of gemaakt van duurzame materialen.
Een betaalbare nieuwkomer is de Citroën ë-C3. Dat model wordt geleverd met een 44 kWh groot accupakket, afkomstig van Svolt uit China. De Citroën ë-C3 met 44 kWh batterij heeft een elektromotor met een output van 83 kW (113 pk), met 120 Nm aan koppel. De actieradius komt op papier uit op ongeveer 320 kilometer. Citroën komt ook met een ë-C3 met kleinere batterij met 200 kilometer range. Elke ë-C3 beschikt standaard over een 1-fase 7,4 kW boordlader. Tegen meerprijs krijg je een 3-fase 11 kW boordader. De elektrische Citroën kan snelladen met 100 kW. De batterij is daarmee in 26 minuten op te laden van 20 tot 80 procent.
De opvolger van de Porsche Macan heet gewoon Macan, maar er is wel een belangrijk verschil. De nieuwe Macan is 100% elektrisch. Hij is er als Macan 4 en als Macan Turbo. De Porsche Macan 4, uitgerust met Launch Control, levert tot 300 kW (408 pk) aan vermogen, terwijl de Macan Turbo maar liefst 470 kW (639 pk) produceert. Het maximale koppel is respectievelijk 650 Nm voor de Macan 4 en 1.130 Nm voor de Macan Turbo. De Macan 4 sprint in 5,2 seconden van 0 naar 100 km/u, terwijl de Macan Turbo deze snelheid in slechts 3,3 seconden bereikt. De topsnelheid van deze modellen ligt respectievelijk op 220 km/u voor de Macan 4 en 260 km/u voor de Macan Turbo. Beide versies hebben een lithium-ion batterij met een bruto capaciteit van 100 kWh, waarvan 95 kWh bruikbaar is (netto). De gecombineerde WLTP-actieradius komt uit op 613 kilometer voor de Macan 4 en 591 kilometer (WLTP) voor de Macan Turbo.