Inhoud
Steeds meer tweedehands elektrische auto’s
Best verkochte elektrische auto’s
Elektrische auto’s met beste actieradius
Goedkoopste tweedehands elektrische auto’s
Waar moet je op letten bij een tweedehands elektrische auto?
De markt voor elektrische auto’s groeit. Elektrisch rijden brak als eerste door op de zakelijke leasemarkt en dat al zo’n tien jaar geleden. Inmiddels zijn er dus ook een hoop elektrische auto’s als occasion te vinden. Dat zijn vooral elektrische modellen, waarvan het leasecontract is afgelopen. Aangezien elektrische auto’s vaak nog duurder zijn dan een vergelijkbaar model met brandstofmotor, is het dus aantrekkelijk om eens te kijken op de markt voor tweedehands elektrische auto’s. Die zijn een stuk voordeliger. Er zijn wel een aantal dingen waar je bij een occasion elektrische auto extra op moet letten.
Wat als alles naar wens is en er meerdere interessante modellen zijn: welke tweedehands elektrische auto is dan de beste keuze? Het antwoord op die vraag is natuurlijk heel persoonlijk. De een hecht veel waarde aan een grote actieradius of veel rijcomfort. De ander heeft vooral een auto met veel ruimte nodig. Als je de tweedehands elektrische auto alleen maar koopt als voordelig vervoer, speelt een zo laag mogelijke prijs een grote rol. In dit artikel hebben we auto’s geselecteerd op basis van specifieke wensen en behoeftes.
Verkoopaantallen zeggen niet alles over de kwaliteit van een auto, maar over het algemeen kun je stellen dat een goed verkocht model voldoet aan de wensen van een brede doelgroep. Daarom kijken we eerst eens welke elektrische auto’s de afgelopen jaren het meest zijn verkocht. Daarvoor bekijken we de actuele registraties in het kentekenregister. Dit zijn dus de elektrische auto’s die het meest in Nederland rondrijden:
1. Tesla Model 3
2. Kia Niro EV
3. Tesla Model Y
4. Volkswagen ID.3
5. Skoda Enyaq
Dit zijn voornamelijk elektrische auto’s in de middenklasse. Dat wil zeggen dat zowel de afmetingen, de luxe aan boord en het (oorspronkelijke) prijskaartje van een gemiddeld niveau zijn. Dit lijstje bevat elektrische auto’s die stuk voor stuk plaats bieden aan vier tot vijf personen en genoeg bagage. Daarnaast beschikken ze over een actieradius die ruim voldoende is voor de meeste autoritten. In dit lijstje zie je vooral SUV-modellen, maar de Tesla Model 3 is een sedan en de Volkswagen ID.3 een hatchback. Van deze vijf auto’s is de Skoda Enyaq duidelijk de grootste. Deze grote SUV biedt ruim plaats aan een gezin en hun (vakantie)bagage. Wat tot slot opvalt: dit zijn allemaal vrij nieuwe modellen, die grofweg ergens de afgelopen vijf jaar op de markt zijn geïntroduceerd. Dat is op zich logisch te verklaren. De markt voor elektrische auto’s is relatief nieuw, zeker vergeleken met die van brandstofauto’s. Ieder jaar worden weer meer elektrische auto’s verkocht en dus is het een logisch gevolg dat de geregistreerde elektrische auto’s een lage gemiddelde leeftijd hebben.
Voor velen is een forse actieradius een belangrijk argument om voor een bepaald model elektrische auto te kiezen. Bij nieuwe elektrische auto’s biedt bijna ieder model een actieradius die groot genoeg is voor de meeste ritten in Nederland. De ontwikkeling van de techniek gaat echter razendsnel. Vergeleken met een gloednieuwe elektrische auto heeft een tweedehands elektrische auto daardoor al snel een actieradius die een stuk kleiner is. Waar de nieuwste modellen soms bijna 700 km ver komen op één batterijlading, komen de oudste occasions soms maar zo’n 150 km ver. Om enig idee te geven, hebben we hieronder een lijstje van elektrische auto’s van minstens vijf jaar oud, met een zo groot mogelijke actieradius volgens WLTP:
Een belangrijke kanttekening: voor dit lijstje is de actieradius vermeld van de uitvoering met de grootste actieradius. Vaak is dat een duurdere uitvoering met een groter batterijpakket. De goedkopere modellen komen dan dus minder ver op een batterijlading. De modellen met de grootste actieradius zijn over het algemeen modellen die, toen ze nieuw waren, in het hogere prijssegment vielen. Op de occasionmarkt is dat nog steeds zo ten opzichte van andere occasions, maar ten opzichte van de nieuwprijs zijn deze modellen tweedehands natuurlijk wel een stuk voordeliger. In dit lijstje staan ook een aantal modellen die inmiddels als occasion best voordelig zijn te noemen, zoals de Opel Ampera-e en Renault Zoe. Ook hier geldt echter: de goedkoopste exemplaren hebben vaak een kleinere batterij en komen dus iets minder ver dan in dit lijstje staat vermeld. Toch maakt dit lijstje goed duidelijk dat er genoeg tweedehands elektrische auto’s zijn met een grote actieradius. Buitenbeentjes in deze top 10 zijn de Hyundai ix35 FCEV en de Toyota Mirai. Dat zijn namelijk waterstof-elektrische auto’s. In plaats van dat je de batterij oplaadt, tank je waterstof.
Iedereen heeft een andere definitie van ‘goedkoop’. Het hangt er maar net vanaf hoeveel je aan een auto kunt en wilt besteden. In het algemeen liggen de prijzen van elektrische auto’s hoger dan die van vergelijkbare brandstofauto’s, maar op de markt van tweedehands elektrische auto’s valt dat prijsverschil al mee. De eerste elektrische auto’s uit de moderne tijd zijn inmiddels zo’n tien à vijftien jaar oud en al voor minder dan 10.000 euro aan te schaffen. Bedenk dat occasionprijzen altijd een momentopname zijn en bovendien sterk kunnen verschillen tussen exemplaren van eenzelfde type auto. De occasionprijs is namelijk niet alleen afhankelijk van de uitvoering, maar ook van bijvoorbeeld de technische staat van een tweedehands elektrische auto. Over het algemeen is dit momenteel (mei 2024) de top vijf van goedkoopste tweedehands elektrische auto’s:
1. Citroën C-Zero/Mitsubishi i-MiEV/Peugeot iOn (vanaf ca. 3.500 euro)
2. Nissan Leaf (vanaf ca. 4.000 euro)
3. Renault Zoe (vanaf ca. 4.000 euro)
4. Renault Kangoo Z.E. (vanaf ca. 5.000 euro)
5. Smart Fortwo Electric (vanaf ca. 5.000 euro)
Als je een tweedehands elektrische auto gaat kopen, moet je letten op ongeveer dezelfde zaken als bij een tweedehands traditionele brandstofauto. Er zijn wel een aantal afwijkende of extra aandachtspunten. De belangrijkste daarvan is de batterij: is die nog in goede conditie? Er zijn twee manieren om daar achter te komen. Het eenvoudigst is om de batterij bij een aankoopkeuring door een onafhankelijk bedrijf te laten doormeten. Heb je wat meer de tijd, dan kan je ook een uitgebreide proefrit maken en kijken of het aantal kilometers dat je aan actieradius verbruikt een beetje overeenkomt met hoeveel de auto zou moeten verbruiken. Loopt de batterij bijzonder snel leeg, dan is er mogelijk iets mis. Overigens bieden veel autofabrikanten acht jaar garantie op de batterij. Wellicht valt de tweedehands auto die jij op het oog hebt dus gewoon nog onder de fabrieksgarantie.